Банкеръ Weekly

Съдби

ПРОФ. ДИМОВ БРАНИ СВОЯТА АПОЛОНИЯ

След като сдаде поста си на посланик в Кралство Дания, проф. Димо Димов се посвети изцяло на запазването на фестивала Аполония в Созопол. За целта цигуларят се постара да елиминира алтернативните прояви, оформили през миналата година off и off-off на 20-ата Аполония. Книготърговската верига Хеликон отложи своите литературни представяния и с никакъв знак не се появи в Созопол. Причината, както споделиха пред БАНКЕРЪ представители на веригата, бе силната ревност на проф. Димов и множеството всекидневни спънки от страна на неговия екип, от една страна, и голямата инвестиция, която Хеликон влага в преоборудването на кино Витоша в София в магазин за продажба на всякаква литература, от друга.Следващата грижа на професора бе рязкото снижаване на критериите към музикалното изкуство чрез включване в програмите на голям брой представители на масовата култура: от рап съставите през поп фаворитките на музиканта, та чак до ромските оркестри. На по-паметливите припомняме, че тъкмо високата култура бе заявеният стандарт при създаването на Аполония. Но миналогодишният тотален провал, изпразнил салоните и амфитеатрите в Созопол, принуди проф. Димов да потърси масовата култура като патерица за придвижване на фестивала с още един номер в статистиката. Действително този път публика имаше.Третият напън бе пласиран в литературното поле, отново монополно за Аполония. Неактуалното и недалновидно убеждение, че художествената литература е висш израз на българското културно развитие, доведе и до абсурд, който дълго ще отшумява и ще се одумва в малкото на брой обиталища на интелигенцията. Писателят Георги Господинов бе провъзгласен за заслужил (следва народен) по неясни критерии и под влияние на медиите, в които младият литератор редовно се изказва по всякакви въпроси. Това е моделът Левчев (Цанев, Цончев, Дончев и всички останали от солидно заплащания кръг на гениите), износеността на който не е разбрал само проф. Димов - поради отдалеченост от литературата и от българската действителност през посланическия си мандат.Остава нерешен само въпросът за музикалния сигнал на Аполония, който звучи и от екрана на БНТ при преките предавания. За такъв се ползва Музика на водата от Хендел, който (странно защо) е и музикално лого на британската Би Би Си много преди създаването на фестивала в Созопол. Което и музикантът, и дипломатът Димо Димов добре знае.И ХХI Аполония потвърди отсъствието на организационна гъвкавост, която обрича фестивала на ограничен домашен формат и не му открива перспективи. Събирането на всички музи в един общ форум бе философия на тоталитарната власт, която преследваше съвсем други цели и успешно ги осъществяваше. Днес подобно струпване се нуждае от преосмисляне и редуциране на множеството прояви около един или два основни акцента. Но мегаломанията, казват психолозите, е болестно състояние на ниските хора. И на ниските слоеве в изкуството.

Facebook logo
Бъдете с нас и във