Банкеръ Weekly

Съдби

ПРОДАВАЧЪТ НА ЗАБАВЛЕНИЯ

Джон Ледфърд е направил доста добра кариера за 35-годишен мъж, който на младини е бил изгонен от колежа заради мързел. Той е собственик на компанията ЕйДиВи Филмс ( ADV Films), основен доставчик на японски мултипликационни филми в САЩ. Само през тази година фирмата му ще предложи на пазара 400 нови DVD и по този показател отстъпва само на възрастните в бранша като Метро Голдуин Майер, Кълъмбия Тристар и Уорнър Брадърс (които впрочем далеч не търгуват само с мултипликационни филми). Според прогнозите до края на 2004-а обемът на продажбите на ЕйДиВи Филмс ще нараснат с 30 % - до 150 млн. долара, което е 1\3 от американския пазар на анимация.Целият този бизнес е провокиран от юношеското увлечение на Джон по видеоигрите. Преди 15 години най-популярните игрови приставки се произвеждали от японците, но според Ледфърд те не отделяли полагащото се внимание на американски пазар - най-новите продукти пристигали в САЩ с голямо закъснение. През 1990 г. Джон основал компанията Геймтроникс (Gametronics), за да може да внася самостоятелно игри от Япония. Търговията била организирана направо в гаража му. Той купувал игровите приставки Нинтендо от Супер Фемиком (Super Famicom) или Мега Драйв от Сега (Sega) по 150 долара и ги продавал за по 1500. Любителите на игри били готови да плащат луди пари, само за да не изчакват началото на официалните продажби на новата продукция в САЩ. Ледфърд търгувал и с видеоигри, внесени от Япония. Извиваха се дълги опашки от желаещи да си купят играта Стрийт файтър за 135 долара, макар клиентите да знаеха, че само след месец-два на пазар ще се появи нейната двойно по-евтината американска версия, спомня си бизнесменът.През 1992-ра приятелят на Ледфърт - Матю Грийнфилд, му дал да изгледа класическия анимационен филм Моят съсед Тоторо. В него се разказва за две сестри, които се лутали из гората и срещнали Крал Тоторо - добър дух и повелител на ветровете и дърветата. Приемайки образа на огромен заек, Тоторо ги придружава във всичките им приключения. Такива филми се радват на невероятна популярност в Япония. Достатъчно е да се спомене, че многобройните почитатели на Тоторо успели да се преборят изумрудената гора, която вдъхновила авторите на филма, да бъде обявена за национален парк. Ледфър обаче се вдъхновявал от съвсем други неща. Той веднага създал компанията ЕйДиВи на партньорски начала с Матю Грийнфилд за търговия с анимационни филми в САЩ. Двамата решили да започнат с лентата Йоко - преследвачката на дявола, заснета по мотиви на популярна видеоигра. Преговорите със собствениците на правата - японската кинокомпания Тохо (Toho) ( известна с филмите си за Годзила), се проточили два месеца. В началото малко се съмнявахме, че Ледфърт ще успее да организира дистрибуцията на филма - отбелязва Сьодзе Ватанабе, генерален директор на Тохо в Лос Анджелис. - Но тогава просто не успяхме да намерим друг дистрибутор.Наложило се Джон да похарчи 100 хил. долара за авторските права, подготовката на субтитрите и създаването на 8 хил. копия. Само че тези средства се изплатили за 90 дена.Оттогава популярността на лентата извън пределите на Япония е нараснала няколко пъти. Днес за ексклузивните права върху дистрибуцията на късометражни филми ЕйДиВи плаща от 1 до 2.6 млн. долара и от 500 хил. до 5 млн. долара за пълнометражни ленти. Компанията харчи допълнително от 10 до 20 хил. долара за озвучаването на всеки 30-минутен фрагмент от филмите. С това се занимава производственият център на ЕйДиВи в Хюстън, който разполага с осем звукови студия. Американският зрител е свикнал, когато види дуло на оръжие във филма, непременно да чуе и металическо прищракване, обяснява Кевин Къркорън, изпълнителен директор на центъра. С дублирането на английски език пък се занимава цяла армия от 400 артисти.Но и това се струва малко на Ледфърд. От края на 2002-ра той сключва договори с редица кабелни телевизии за предоставянето на услуги във всички големи градове на Северна Америка. Срещу малка такса абонатите на тези мрежи могат да поръчат транслирането на който и да е филм от необятната видеотека на Ледфърт. Неизбежно възниква въпросът кой гледа всички тези мултипликационни филми? Отговорът е: милиони зрители - най-вече лица от мъжки пол между 15 и 34 години. През юли 2004 г. ЕйДиВи завъртя през същите тези кабелни мрежи денонощния канал Аним Нетуърк (Anime Networc), който освен мултипликационни филми показва и реклами. За успеха на предприятието трябва да допринесат незначителните начални разходи. Докато повечето кабелни телевизии харчат не по-малко от 100 млн. долара за такава дейност, ЕйДиВи е инвестирала 50 млн. долара и се кани да излезе на печалба след три години. Ледфърт прогнозира, че в края на 2004-а Аним Нетурък ще се гледа от един милион домакинства в САЩ. Същевременно програмният директор на кабелния канал Картуун Нетуърк ( Cartoon Network) Робърт Хигинс отбелязва, че запълването на програмата на Аним Нетуърк ще е доста трудна работа: Двадесет и четири часа филми в денонощието е прекалено много, дори ако притежаваш правата върху всички съществуващи анимационни филми.

Facebook logo
Бъдете с нас и във