Банкеръ Weekly

Съдби

ПРИСТРАСТИЯТА НА АНТОНИО МАРАС

Четиридесет и четири годишният Антонио Марас няма дизайнерско образование. Затова пък има отлична репутация - за него казват, че е повече от дизайнер. Антонио е роден в градчето Алегро на остров Сардиния. Още от дете стоял непрекъснато в магазина на баща си - търговец на платове. Марас е запазил страстта си към текстила и до ден днешен. Неговите смели експерименти с разкошни тъкани възхищават почитателите му в цял свят. Антонио Марас дебютира в света на модата през 1987 г. в Рим. Двадесет и шест годишен тогава Антонио нямал нито опит, нито знания, а само неистовото желание да изрази себе си и самочувствие то си на сардинец. Въпреки това талантливият младеж спечелил вниманието на един богат предприемач. Той бил толкова впечатлен от необикновените идеи на Марас, че веднага възложил на дебютанта да създаде колекция от дрехи. Година по-късно тя се появила под името Пиано Пиано Долче Карлота (Piano Piano Dolce Carlotta). Марас взаимствал заглавието от известния филм на ужасите на режисьора Робърт Олдридж с участието на Бет Дейвис - киното било другата му страст. Първата изцяло самостоятелна работа направила младия моделиер прочут в цяла Италия и дори в съседна Франция. Следващата колекция Санститр (Sanstitre) се появила на бял свят през същата 1988-а. По това време Антонио вече имал избистрена дизайнерска концепция. Сансистр се състояла изключително от бели ризи, с които експериментирал по всякакви начини - те били деформирани до неузнаваемост - смачкани, плисирани, разтегнати... През 1991 г. Марас, заедно с шестима млади дизайнери, спонсорирани от Италианската модна палата, се представили във френската столица. А дебютът му в света на висшата мода се състоял пет години по-късно - през юли 1996 г. в Рим. Колекцията му с бразилски елементи съвсем не останала незабелязана. Разкошният и в същото време романтичен бил оценен високо от всички. Това впрочем било началото на дълг път изпълнен с изучаването на различни култури, на образци от миналото и експерименти със стила и символиката.Марас пътешествал из целия свят и винаги посещавал битпазарите. Най-голямата радост за дизайнера била да открие старинна вещ или тъкан на някоя овехтяла лавка. Трофеите грижливо отнасял в дома си в Сардиния, който бързо се превърнала в работилница. Което не попречило на семейството на Антонио да си живее в него.През 1999 г. Марас представил в Милано първата си колекция от дрехи с марката Антонио Марас (Antonio Marras). Тя представяла основните моменти от творчеството му - носталгията по миналото и световните културни тенденции. Дрехите били изработени от старинни тъкани и аксесоари.Следващата му колекция Лабораторио (Laboratorio) имала още по-голям успех. Става дума за малка серия от облекла, ушити от остатъци от оригинални тъкани. В нея Марас дал пълна воля на фантазията си, използвайки многослойни форми, нестандартни пропорции и платове - на места прогорени, изрисувани, скъсани, с петна от бои и силикон. В колекцията му нямало и два модела, които поне малко да си приличат.След лабораторните работи с материите и дрехите Марас започнал да експериментира и със самите ревюта, които заприличали на театрални представления. През юни 2002 г. на прочутото дефиле Пити Уомо (Pitti Uomo) във Флоренция той представил първата си мъжка колекция, а от януари 2003-а постиженията му в тази област редовно се демонстрират по време на седмицата на модата в Милано. Тъкмо тогава привлякъл вниманието на компанията LVMN, на която принадлежи модната къща Кензо (Kenzo). Ръководството й преценило, че уважението към историческото наследство и културните традиции сродява творбите на италианеца с японските майстори. Първата колекция от дамски дрехи, създадена от Марас за Кензо, била посрещната доброжелателно от критиците и колегите му моделиери. Критиците преценили, че той не само е успял да продължи традициите на модната къща - смесването на различни етнически мотиви - но и да направи марката успешно продаваема. Според мнозина експерти Антонио Марас е в състояние да вдъхне живот на всяка остаряваща марка.Работейки за Кензо, дизайнерът продължава да създава линии и за Антонио Марас, и за Лабораторио - с много ръчна работа, използване на апликации, скъпа бродерия, старинни тъкани и украшения.Герой на новата пролетно-лятна колекция на Антонио е момче с износени шорти, което в една незабравима вечер вижда звезда, осветяваща Лондон. В дрехите доминират тюркоазеният, приглушено синият, сиво-кафявият цвят, а също екрю (стара дантела) и розовият цвят на лангустата. Сред използваните тъкани са рисуваната коприна, избеленият лен и памукът. Обемните работнически панталони са комбинирани с вталените ризи и жакетите. Сюжетите за женската колекция пък са вдъхновени от Сардиния, която дизайнерът смята за част от отдавна загиналата Атлантида. Може би нейните жителки са носели туники от атлас, шифон и тафта. Цветовата палитра е изключително богата, но сякаш леко приглушена от праха на времето.

Facebook logo
Бъдете с нас и във