Банкеръ Weekly

Съдби

ПРИКАЗКА ЗА КРАЯ ОТ КАЛИН ИЛИЕВ СЕ ИГРАЕ С УСПЕХ В РУМЪНИЯ

Уникалният балкански проект Приказка за края по едноименната пиеса на българския драматург Калин Илиев направи изключително успешна премиера в един от най-добрите румънски театри в град Сибиу. Режисьор на постановката е Пуйу Щербан, сценограф е Михай Ранин, а преводач Огнян Стамболиев.Проектът предвижда осъществяването на постановки на същата пиеса още в София, Белград и Скопие. Успехът в Румъния съвсем не е случаен. Преди три години световноизвестният режисьор и сега посланик на Република Македония у нас Любиша Георгиевски реализира първия и невероятно интересен сценичен прочит на пиесата на Калин Илиев на сцената на Пловдивския драматичен театър в рамките на културното събитие Пловдив - културен месец на Европа. Приказка за края, която всъщност развива и внушава общочовешки проблеми и идеи, постепенно се превръща в общобалканско театрално събитие.Наскоро авторът се представи и пред немската публика с издадената в самостоятелна книжка пиеса Пикльото, играна преди две години на сцената на Театър Българска армия. Пиесата е издадена от авторитетното мюнхенско издателство Сцена и музика и е включена в престижна поредица, посветена на съвременната европейска драматургия.Калин Илиев е и единственият български драматург, който е канен на големия международен театрален фестивал в Сибиу. Форумът, който е едва на девет години (за разлика от нашите измъчени опити), разполага със солидни финансови възможности. Той е включен във веригата на десетте златни европейски фестивали след Авиньон, Единбург, Москва, Белград. Неговото начало е положено от румънски и американски театрали. Всяка година американците инжектират по около 300 000 щ. долара за самия форум и още толкова, за да поканят най-големите световни имена.Северната ни съседка е издала и престижната Антология на модерната драма, в която е включен и българинът с неговата пиеса Ключът.Румънските театрали получават минимум 120 щ. долара, но най-добрите надхвърлят 600 щ. долара, при положение че стандартът им на живот е с десетина процента по-нисък. Да не говорим, че в Сибиу не видях неусмихнати хора, разказва Калин. - Не знам как да си обясня всичко това, и то в една страна, в която дереджето никак не е розово. Но през тези 12 години отношението на българските правителства към културата прилича на престъпна нехайност, твърди драматургът.Той е убеден, че го харесват навън от България, защото темите му са общочовешки, няма фабула, която да е свързана с региона. Затова са и експортни. В края на краищата един автор е морализатор за разлика от един художник или певец. А моят морал явно се харесва, размишлява на глас Калин Илиев.

Facebook logo
Бъдете с нас и във