Банкеръ Weekly

Съдби

ПРИЯТНИ (И НЕ ТОЛКОВА) НОВИНИ ЗА МУЗЕИТЕ НА ХУДОЖНИЦИТЕ

Имаме добър информационен повод, който отваря вратите към една болезнена за обществото и изкуството ни тема - дарените на София къщи-музеи от неколцина най-видни наши художници. Най-обгрижвана в последно време е къщата на улица Любен Каравелов, някогашното ателие на скулптора Андрей Николов. На това място, известно днес като Център за култура и дебати Червената къща, бе открита постоянна експозиция на Андрей Николов, наречена Духът намира тялото. Към този факт следва да прибавим и оптимистичното очакване след месец-два да отвори вратите си и къщата-музей на Никола Танев на булевард Евлоги Георгиев, вече разбивана и обирана. Очевидно дългът към нашите големи майстори, живописци и скулптори не е забравен, макар и отлаган продължително време. Осем години след смъртта на Вера Недкова влязлото в сила нейно завещание бе изпълнено от Националната художествена галерия, открила музей на художничката на улица 11 август. За ремонта на нейния последен дом бяха изразходвани 25 хил. лв., нищожна сума в сравнение с богатството от 117 живописни платна, 1282 рисунки, 57 стари икони, ювелирни произведения и др. В началото на лятото пък беше подновена фасадата на къщата на скулптора Иван Лазаров на булевард Васил Левски, но състоянието на експозицията и интериора нагледно показва колко още усилия трябва да се вложат за пълното възстановяване на музея. Отделна тема е и музеят на скулпторката Васка Емануилова, който пътува по софийските улици вече две десетилетия. Преди смъртта си Васка Емануилова дарява на Столичната община ателието си, 90 пластики, 48 акварелни творби, 35 рисунки и 15 маслени картини на художника Кирил Петров. Колекцията е експонирана в помещението на улица Шести септември и се радва на добър прием, докато имотът бе реституиран. Дарението бе предадено за съхранение и опазване на Софийската градска художествена галерия (СГХГ) и потъна в депата й. Едва през 2001-ва общината компенсира музея с ново помещение от 300 кв. м на булевард Янко Сакъзов и вложи в ремонта му 350 хил. лева. Нотариалният акт е предаден на къщата-музей Дечко Узунов, принципал на музея Емануилова, след което работата окончателно замира. До днес! Както е известно, свято място празно не остава и на ремонтираното помещение вече са хвърлили око авангардистите, които напират да го превърнат в Музей на съвременното изкуство. Засега това е само слух, който витае в художническите среди, но към него се пришиват и неясни намерения на общината за използването му с друго предназначение. И докато дарението на Васка Емануилова отлежава в депата на СГХГ, сивият пазар все повече мами клиенти с метални отливки на нейни произведения.Още по-неясна е съдбата на два други музея, за които дори не се говори: на Александър Божинов и на Ненко Балкански. Първият е в къща, собственост на Министерството на културата, а вторият - на Столичната община, след като през миналата година тя откупи дела на фонд 13 века България. В дома на Александър Божинов под наем пребивава и репетира детската певческа група Мечо Пух, което може да се приеме като временно компромисно решение. За къщата на Ненко Балкански обаче няма никакво решение и перспектива. Примерът на Червената къща подсказва в каква посока би трябвало да върви разплитането на проблема - превръщането на музеите в културни центрове с по-богат спектър на дейности, но при коректно запазване на дарителското им предназначение. В това отношение най-близо до Червената къща е музеят Дечко Узунов, с което късият списък се изчерпва.Така между светлините и сенките настъпва есента на 2005-а, от която очакваме поне достойно откриване на музея Никола Танев. Не е излишно да добавим, че произведенията на големия ни пейзажист (а и на другите му споменати вече колеги) са сред най-атрактивните пазарни предложения, мамещи и до днес големите ни колекционери. Как един от тях не се престраши да вземе под своя финансов и културен патронаж някои от вече съществуващите и несъществуващи музеи, в който би могъл да социализира и част от своите сбирки? И как не се намери интелектуалец, който да им подхвърли идеята и да ги убеди в обществената полезност на подобен жест?

Facebook logo
Бъдете с нас и във