Банкеръ Weekly

Съдби

ПРЕДКОЛЕДНИ ФАЛШИФИКАТИ НА НЕРОН

По традиция преди Коледа и новогодишните празници частните търговски галерии организират различни по форма - според въображението на собствениците и бизнес предчувствията им - изложби и базари на произведения на изкуството. Обикновено това са сборни експозиции, включващи най-популярните имена на художници, с които галериите работят постоянно. Но не липсват и желания за приятна изненада, като за целта се предлагат творби на много търсени, добре търгувани покойни наши майстори. Докато в тесния кръг от ценители, галеристи и експерти не се разнесе вопъл, предизвикан от хитра измама.Така се случи и с мащабни платна на Димитър Казаков-Нерон. От деликатност ще спестим имената на прекупвача и галериста, но ще разкажем предисторията в автентичния й вид. Става дума за 14 творби, рисувани от Нерон в Керамичната фабрика на Троян направо върху талашит и други пресовани плоскости. При приватизирането на предприятието част от тези произведения пристига в София. Знае се, че оригиналите са маркирани откъм гърба, но не са подписани самите картини. Известен етап от пътя им до столицата се губи в неизвестност, докато не се появят на черния пазар, вече с подпис на Димитър Казаков-Нерон. Той обаче се оказа фалшив. Доказват го експертите, които добре познават както почерка на художника, така и няколкото варианта на неговия подпис. Доказват го и графологичните експертизи. Но фалшификатите са факт и няколко души, подведени от продължаващото високо търсене на Нерон и поддържаните високи цени на картините му, се хващат в капана. Съдбата на оригиналите остава неизвестна, както е много вероятно те да са в онази новооткрита тайна работилница за ментета, която от няколко месеца интензивно работи насред центъра на София. Това е нещо ново за артпазара, след като до неотдавна най-големите производства на фалшификати се реализираха в Южна България, в района около Пловдив.Тези няколко реда може да се приемат и като предупреждение за мошениците да си позволят скъпа картина за Коледен подарък. Съветът ни е да заобикалят поне за известно време голямоформатните платна на Нерон, рисувани върху пресовани плоскости. Вероятността да се налети на менте е голяма. А вината не е нито в галеристите, нито в техните снабдители, които очевидно все още не могат да разберат простата и стара истина - по-евтиното винаги излиза по-скъпо. И не си наемат доказани експерти, които срещу скромен хонорар биха им спестили средства и ядове.

Facebook logo
Бъдете с нас и във