Банкеръ Weekly

Съдби

ПОСЛЕДНАТА АМБИЦИЯ НА ВАЛЕНТИНО РОСИ

СЛЕД СЕДЕМ СВЕТОВНИ ТИТЛИ НАЙ-ВЕЛИКИЯТ МОТОЦИКЛЕТИСТ ВЕЧЕ МИСЛИ ЗА ФОРМУЛА 1 И ФЕРАРИВъншно той изглежда като самодоволно, пакостливо хлапе. Но това не пречи на Валентино Роси да заема 63-о място в класацията на Форбс за най-влиятелните знаменитости - малко под Бил Клинтън и Мария Шарапова, но значително пред Камерън Диас и Джесика Симпсън. Едва навършил 26 години, той е признат единодушно за най-великия състезател в цялата история на мотоциклетния спорт. Склонността му да се снима гол във ваната, да се боксира със съперника си Макс Биаджи на почетната стълбичка и да прави триумфални обиколки по пистата върху подвижна тоалетна с нищо не променя този факт. Нещо повече, собственикът на Формула 1 Бърни Екълстоун и шефът на Ферари Лука ди Монтедземоло виждат в лицето на младия Роси единственото спасение за западащия си бизнес Покрай всичките си клоунади Валентино несъмнено притежава онзи изключително рядък талант на роден състезател, който би му позволил да се справи на четири колела също толкова блестящо, колкото го прави върху две. За Екълстоун и Монтедземоло остава само да го убедят, че във Формула 1 ще му е интересно. Договорът на Роси с Ямаха изтича догодина. Всъщност Бърни Екълстоун започна да работи по въпроса още през септември 2002-ра, когато обяви характера и гения на Валентино за идеалната противоотрова срещу все по-скучните пилоти и все по-отегчителните машинации във Формула 1. Имаме нужда от Роси. Той е фантастичен. Ако имах собствен отбор, щях да го наема незабавно, заяви Бърни. Ферари също отдавна преследва младия гений от Урбино. През април 2004-а Валентино най-сетне се съгласи да седне в колата на Шумахер за серия тестове. Докато се приготвях, чух как механиците правят залози какво време ще дам - спомня си шампионът. - Обясниха ми, че ако направя обиколка на Фиорано под 60 секунди, значи има надежда. Ако съм по-бавен, просто не съм за Формула 1. Засмях се, но вътрешно си казах: сега ще ви дам да се разберете. Всъщност първата сутрин на Валентино във Ферари била доста обезкуражаваща. Колата изобщо не ми хареса. На мотора си се чувствам свободен. Между него и мен има специална връзка. А колата от Формула 1 е като клетка в която не можеш да мръднеш. Ужасно е неестествено. В първата обиколка два пъти се завъртях на пистата. Един инженер ми каза: Виж какво, за да се държи добре, тази кола трябва да се кара бързо, ясно? Но за мен всичко беше съвсем непознато. Дори спирачките са съвсем различни - после механиците ми показаха, че Шумахер използва два пъти повече сила от мен, когато ги натиска. И че колкото по-бързо я караш, толкова по-стабилна е колата. Но аз бях толкова бавен, че тя просто не искаше да се движи по права линия. Даже не успях да загрея гумите достатъчно. Настроението на Роси се развалило окончателно по време на обедната почивка. Някой включил телевизора за новините и още първата от тях накарала Валентино да се задави над чинията със спагети. Новината на деня по италианската телевизия бе как аз правя тестове за Ферари. Половин час по-късно на пистата вече се бе събрала тълпа. Почувствах се отвратително. Дори Михаел Шумахер, абсолютният владетел в кралството на Ферари, дошъл да погледа цирка. Едва ли може да има по-големи противоположности - веселият, темпераментен и нервен Роси и спокойният, дистанциран Шумахер. Изобщо не си говорихме за тестовете, но самото му присъствие ме накара да стисна зъби и да изляза пак на пистата. Вече се стъмваше, но аз обичам да е тъмно. Ферарито започна да върви все по-бързо. И накрая дойде последната ми обиколка - 59.1 секунди. Някои хора загубиха доста пари. Два месеца по-късно на втория тест на Фиорано Валентино е още по-бърз - 57.5 секунди. Дори техническият директор на отбора Рос Браун е впечатлен. Роси беше бърз, даже учудващо бърз - признава той. - Но онова, което наистина ме зарадва, е колко добре разбра той устройството на колата и колко интелигентен анализ направи на управлението и баланса й. Браун наскоро дори предложи да се изготви график за догодина, по който Роси да прави тестове поне веднъж месечно Това са глупости - възразява Валентино. - Откъде във Ферари знаят какво ще правя след една година, щом аз самият нямам представа какво ще правя идната седмица? Все пак младият италианец не отрича колко привлекателна е марката Ферари. Без съмнение това ще е последното, най-голямото предизвикателство за мен. Но това е решение, което тепърва ще обмислям. След като миналата неделя в Малайзия Валентино си осигури петата поредна световна титла в шампионата на Мото Гран при (с удивителните 122 точки аванс пред втория Биаджи), той сам признава, че му е трудно да поддържа мотивацията си. Спечелих с Хонда и после с Ямаха, затова може би ще ми е интересно да опитам и с трети отбор, който да е италиански - Дукати например. Но може също да се захвана с Формула 1 или с рали. В интерес на истината рали-шампионатът ми допада повече. Седем пъти световен шампион в различните мотоциклетни класове Роси винаги е търсел нещо различно. Така че смяната на двете колела с четири съвсем няма да е необичаен ход. Често правя налудничави неща - като например решението да сменя Хонда с Ямаха. По онова време всеки знаеше, че ако искаш да станеш световен шампион, само Хонда ще ти свърши работа. Ямаха не бяха печелили от страшно много време. Валентино си припомня, че единствено Давиде Бривио, шефът на италианския клон на Ямаха, му повярвал наистина, че иска да напусне Хонда. Собствените му началници не вярваха. Наложи се лично да звъня в Япония и да ги уверявам, че не се шегувам. После ни уредиха среща с двамата най-големи шефове. Тръгвам да им обяснявам какви са плановете им, а в средата на разговора единият внезапно заспива Започвам вече да се притеснявам. По-късно обяснили на Роси, че японците не били свикнали да си организират важни срещи в два след полунощ. За най-прочутия плейбой на Италия часът си е съвсем нормален. Истинските притеснения на Валентино обаче започнали, когато за пръв път седнал върху мотоциклета на Ямаха. Беше доста зле. Нищо общо с нивото на Хонда. Но тогава един японски инженер се приближи и ми каза, че направили таблото толкова огромно, за да мога да си гледам филми на DVD-то, докато се състезавам. Хареса ми този оптимистичен, весел дух, който цареше в отбора. Тогава окончателно се реших. Естествено, първата работа на Роси е да увери новите си работодатели, че ще се бори за световната титла, и да им обещае победа още в първото си състезание. Бяха шокирани - спомня си той. - Твърдяха, че е невъзможно за толкова малко време да направим силен мотор. Никой не ми вярваше, че Хонда могат да бъдат победени. И когато го направих в Южна Африка, останаха като гръмнати. След състезанието седнах край пистата с шлема на главата, раменете ми се тресяха и по вестниците писаха, че съм плакал. А всъщност се смеех на собствената си лудост. Като стана дума за лудости, казват, че днес в Италия има три: футболът, Ферари и Роси Ако последните две се обединят, резултатът със сигурност ще е стряскащ. Тазгодишното разочарование от Формулата - статистиката показа, че публиката на Гран при на Монца е намаляла с 25% в сравнение с предния сезон - веднага ще бъде забравено. Вече мнозина италиански споделят вярата, че Роси евентуално би могъл да стане първият италианец след Алберто Аскари (през 1953), спечелил световната титла с Ферари. Тъкмо това трескаво очакване обаче отблъсва Валентино от Формула 1. Хората в Лондон, където живея сега, трудно биха го разбрали - обяснява Роси. - Там мога да се разхождам спокойно по улиците, рядко ме разпознават. В останалата част на света ме преследват непрекъснато. Но в Италия е направо кошмар. Когато се прибирам да се видя със семейството си, трудно издържам и три дни, толкова силен е натискът. А ако реша да карам Ферари, нещата ще се влошат още повече. Не ми харесва да съм известен, то е почти същото като да си в затвора Затова, ако Ферари ме поканят, не знам какво бих отговорил. Въпреки всичко самият Валентино добре осъзнава колко силна нужда изпитва Формулата от човек като него. В момента тя е страшно отегчителна... нито един от пилотите не е интересен. Притиснат все пак да посочи най-талантливия състезател, Роси дълго се колебае. Райконен не е толкова лош, казва накрая. - В интервютата той е ужасно досаден, но като чух, че обичал да ходи по нощните заведения, си мисля, че може и да е малко по-интересен от останалите. Впрочем, ако някога Валентино склони да кара за Ферари, най-вероятният му съотборник ще е тъкмо Кими Райконен. Не зная, в момента това ми изглежда далечна перспектива. Но все пак Ферари е една възможност. Ако правя редовно тестове в продължение на година, мога да бъда доста конкурентоспособен следващия сезон. Роси е силно учуден от въпроса какво точно значи конкурентоспособен. Означава да печеля, разбира се. Аз се състезавам, за да побеждавам. Дали ще е на мотор, в кола или на колело, няма значение.

Facebook logo
Бъдете с нас и във