Банкеръ Weekly

Съдби

ПОРТУГАЛЦИТЕ ВЯРВАТ ВЪВ ФУТБОЛНАТА ИКОНОМИКА

Дотук домакинството струва на страната 4 млрд. евроГарантиран минимален приход от 770 млн. евро, 530 млн. от които ще дойдат само от телевизиите. Другото Европейско първенство - това на печалбите, не на головете - всъщност отдавна е започнало. И далеч няма да приключи на 4 юли, когато ще бъде определен новият първенец на континента. Тогава ще затворят само касите за билети, заети да броят печалбите. Но отсега е ясно, че те ще са около 70 млн. евро, дошли от продажбата на 1.2 млн. места по стадионите. Цифрата е с около една десета по-ниска от тази за Евро 2000, само че за португалските домакини тя е забележителен успех.Всъщност, в голямата футболна аритметика постъпленията от билети са само едно миниатюрно перо. Според едно изследване на УЕФА, публикувано неотдавна, общата печалба на организаторите на първенството ще е минимум 796 млн. евро. Без изобщо да броим какво влияние ще окаже малката кожена топка върху португалската икономика. През 1992 г. Олимпийските игри в Барселона доведоха до трайно повишение на туристическия поток в Испания с над 3 процента. През 1996-а европейският футболен шампионат увеличи с 0.2 на сто брутния вътрешен продукт на Великобритания. По всичко личи, че Португалия не просто ще повтори тези успехи, но и значително ще ги надмине. Когато преди две години експертите в Лисабон започнаха сложните изчисления за ефекта Евро, те боравеха с предположения. Днес вече на мястото на предположенията има факти, договори, печалби. На първо място идват отношенията с осемте основни спонсори (Карлсберг, Хюндай, Кока-Кола, JVC, МастърКард, Макдоналдс и ЕнТиТи Комюникейшънс), които общо внесоха в касите на организаторите 136 млн. евро. Други 12 милиона дойдоха от шестте португалски компании - партньори на Евро 2004. Сътрудничеството с трите технически партньора е на стойност 15 млн. евро. Да не говорим, че десетки световни компании бяха отхвърлени от португалската страна. Наложи се да отклоним много предложения и да ограничим броя на партньорите, за да запазим значимостта на основните ни спонсори, обяснява Колин Смит, главен координатор по въпросите на маркетинга на Евро 2004. Когато през 1999-а УЕФА изненадващо предпочете Португалия пред Испания за първото голямо континентално първенство на третото хилядолетие, в Лисабон празнуваха не само футболните запалянковци. За експертите Евро 2004 изглеждаше точно като онази вълшебна пръчица, която да съживи икономиката и да понамали безработицата, опасно надхвърлила седемте процента. Домакинството на голям турнир е вероятно единственият начи да заложиш на футбол, без да предизвикаш никакви подозрения. Проблемът е само един: твърде високият минимален залог. За да стане домакин на подобен форум, португалското правителство трябваше да бръкне дълбоко в джобовете си и да построи модерни, удобни и най-вече големи стадиони. Това строителство глътна - ни повече, ни по-малко - 800 млн. евро. Социалдемократическото правителство осигури 225 млн., остатъкът бе поделен между трите големи футболни клуба в страната (Порто, Спортинг и Бенфика), а също между общините, между големите национални компании и между няколко частни групировки. Общо, като включим разходите за подобряване на инфраструктурата, за строителството на пътища и на хотели, Евро 2004 струва на Португалия малко повече от 4 млрд. евро. Но дори тази колосална инвестиция много бързо ще се изплати, уверяват организаторите. На практика успехът вече е факт. През последните две години имаме 7-8% ръст в икономиката, напомня Антонио Флоренсио, отговорникът за медийния сектор в организационния комитет. Неговият ентусиазъм се споделя и от шефа на футболната федерация Жилберто Мадаил, и от четирите хиляди доброволци, които даряват труда си за провеждането на първенството. Дори малобройните противници на шампионата, предимно от редиците на крайната левица, вече не смеят да критикуват. Последната дискусия от този род бе през март и Мадаил много лесно я спечели - той назова само една цифра, 262 млн. евро. Толкова пари ще оставят в Португалия очакваните 600 хиляди чуждестранни туристи. Петдесет хиляди души ще дойдат само от Великобритания. На този фон дори солидните разходи за охрана и борба с тероризма (50 млн. евро) вече не притесняват никого. Пък и, както отбелязва Мадаил, построените стадиони и автомагистрали няма да се изпарят след финалния мач на Евро 2004. Другият голям печеливш от футболната страст на Стария континент ще е самата УЕФА. Телевизионната картина от Евро 2004 ще достигне до 142 страни по света; за тази цел в Португалия ще пристигнат цели четири хиляди оператори, режисьори и други технически лица. Телевизионните права вече донесоха на УЕФА 530 млн. евро, с цели 440 млн. повече от Евро 2000. Затова и европейската централа може да си позволи малко щедрост: ако преди четири години спечелената титла донесе на Франция 9 млн. евро премия, то сега победителят във финалния мач на стадион Луш ще вземе 14.6 милиона. Самият Луш, построен наново през последните три години, е прекрасен символ на амбициите и надеждите на португалците за прогрес и благополучие. Съвсем скоро ще разберем доколко основателни са те.

Facebook logo
Бъдете с нас и във