Банкеръ Weekly

Съдби

ПОПЪТЕН ВЯТЪР... КЪМ ЗАТВОРА

НАЦИОНАЛНАТА ГЕРОИНЯ НА АНГЛИЯ МАЙ ЩЕ СЕ ОКАЖЕ ОБИКНОВЕНА МОШЕНИЧКАКогато преди година Трейси Едуардс обяви, че катарски шейх ще финансира с 38 млн. лири замисления от нея пакет от ветроходни регати, отзвукът в Англия бе невероятен. Вестниците възхвалиха това като поредния удар на самотната майка от Рединг, пробила си само с кураж и воля път в един спорт, запазен по принцип за милиардери-плейбои и големи корпоративни спонсори. Трейси, започнала като обикновена готвачка, спечели обичта на нацията още в края на 80-те, когато с подбран от нея изцяло дамски екипаж завърши втора в една от най-престижните регати на планетата, подобрявайки при това седем скоростни рекорда. Отплатата не закъсня - само четири месеца по-късно госпожа Едуардс получи Ордена на британската империя. Затова и англичаните реагираха благосклонно, когато неотдавна 41-годишната Трейси обяви, че ще смени ролята на желязна мореплавателка с тази на импресарио. Тя представи официално своята програма за серия от околосветски регати, започващи от тюркоазените води на Персийския залив. Кралското семейство на Катар откликна подобаващо и гарантира най-големия награден фонд в историята на ветроходния спорт - по 1 млн. долара за първите във всяка гонка. Това бе венецът в удивителната кариера на Трейси Едуардс - започнала като корабен готвач, тази пробивна жена изведнъж се оказа най-влиятелната фигура в най-скъпия спорт на планетата. Банковият гигант Ейч Ес Би Си (HSBC) предложи допълнително финансиране в размер на 10 млн. лири за проекта й, а херцогът на Йорк до такава степен се запали по идеята, че не само се предложи за патрон, но и уреди кралският бижутер Аспрей да изработи трофеите за победителите. Но, както разкриха неотдавна британските вестници, зад бляскавата приказка на Трейси се крият някои неудобни тайни. Докато тя довършва организационната работа за първия старт от програмата си, насрочен за идния февруари в Катар, британски кредитори я преследват за неизплатени дългове на стойност 325 000 лири. Върховният съд пък тепърва ще разглежда исковете за запор върху две нейни фирми. Самата госпожа Едуардс реагира много остро на въпроса за проблемите й с правосъдието. Тя отрече да има каквито и да било задължения, намеквайки, че това е атака на завистници, желаещи да провалят начинанието й - регатата Орикс къп. Въпреки всичко обаче състезанието ще започне по план, три от шестте участници са вече осигурени, добави тя. Няма съмнение, че надпреварата за купата Орикс ще е едно от най-внушителните състезания в историята на ветроходството. Шестте най-големи (и скъпи) катамарана в света ще отплават от водите край катарската столица Доха на 6 февруари. Плаването, което трябва да трае около 60 дни, ще струва по 2 млн. лири за лодкаНо докато в Катар всичко върди по мед и масло, в Англия над главата на Едуардс се събират все повече тъмни облаци. Преди седмица Спортс Импакт, лондоска агенция за връзки с обществеността, внесе във Върховния съд иск за запор на компанията на Трейси - Мейдън Оушън Рейсинг (Maiden Ocean Racing Ltd) и нейното дъщерно дружество Мейдън Оушън Рейсинг Катар. Съдът ще се произнесе по иска на 4 август. Джон Тейлър, директор на PR-агенцията, обясни: Бяхме ангажирани лично от Трейси Едуардс, за да осигурим медийна подкрепа за начинанията й. Изпълнихме коректно задачите си, но не получихме договореното възнаграждение. Когато се опитахме да потърсим отговор от госпожа Едуардс, тя си изключи мобилния телефон и категорично отказа да приеме нашия представител. Затова заведохме тези искове. Безкрайно съжаляваме, че се наложи да стигнем дотам. След като новината за предстоящото дело се появи в печата, Трейси разпрати до медиите специална декларация, в която твърди, че споменатите две фирми били кухи черупки, които отдавна не извършват дейност, нямат активи и че те по никакъв начин не били свързани с олрганизацията на Орикс Към и на втората регата Глобъл Челъндж, която пък трябва да се състои през 2006-а. Споменатите фирми никога не са имали отношения със Спортс Импакт или с други подобни агенции. Също така нямат нищо общо с катарската сделка и не са замесени в което и да било от двете състезания, увери Едуардс. За съжаление твърденията й бяха опровергани от собствения й уеб-сайт - в него Мейдън Оушън Рейсинг Катар е посочена като основен организатор на Орикс къп. Самият адрес на сайта е показателен - www.maidenoceanracingqatar.co.uk. Журналисти от Индипендънт напомниха този факт на мореплавателката. Тя отказа коментар, а само часове по-късно ИНТЕРНЕТ-страницата бе преместена. Все пак исковете на Спортс Импакт са най-малкият проблем за бившата готвачка. Срещу нея е заведен иск за над 250 хил. лири от милионера Ендрю Пиндар. Собственик на една от най-големите издателски компании на Острова, Пиндар превел парите на Едуардс, за да финансира чрез нея околосветското плаване на друга мореплавателка - шотландката Ема Ричардс. Сега издателят казва, че дарението му така и не е стигнало до Ричардс, и настоява Трейси да върне парите. Тя дължи и доста солидна сума, вероятно над милион лири, на различни кредитни институции, с чиято помощ закупи собствения си катамаран Мейдън. Лодката, оценена на 2.2 млн. лири, сега е прекръстена на Катар 2006 в чест на Азиатските игри, чиито домакин ще е емиратството след две години. Не се съмнявам, че от последното й начинание тя ще успее да си погаси дълговете. Въпросът е само кога, защото нещата взеха прекалено да се проточват, подчертава Пиндар. Още не е ясно и как ще приключи делото за плагиатство, което заведе срещу Трейси Едуардс френският й колега Бруно Пейрон. Според Пейрон, доскорошен притежател на рекорда за най-бързо околосветско плаване, англичанката откраднала едно към едно собствената му идея за комерсиална регата без правила. Пейрон организира надпревара, идентична с Орикс Къп, още през 2001-ва под името The Race (Състезанието). Три години по-късно французинът смяташе да го повтори, но начинанието му бе провалено от Трейси, която оттегли своята лодка и убеди други двама потенциални участници да сторят същото. Пейрон твърди, че още тогава Едуардс е планирала да му отмъкне доходната идея. Той настоява за тази кражба на интелектуална собственост и проява на нелоялна конкуренция англичанката да му изплати обезщетение от 2.2 млн. долара. Съдът в Париж отложи разглеждането на делото за септември, но според запознати шансовете на Пейрон никак не са малки. Самата Трейси уверява, че нищо не я заплашва, защото мистър Пейрон просто няма на какво да стъпи. Скандалите обаче разколебаха и най-големите й почитатели, а безпристрастните журналисти вече се чудят дали този път попътният вятър няма да откара смелата авантюристка на място, където яхтите да са последната й грижа?ДЕВИЦА Я НАПРАВИ ИЗВЕСТНАТрейси Едуардс се прочува през 1990-а, когато изцяло женският екипаж на лодката й Мейдън (Девица) сензационно завършва на второ място в околосветската регата Уитбред. За пръв път от 17 години британска яхта печели етапи в най-престижното ветроходно състезание. Трейси застава начело с огромен аванс в анкетата за Спортистка на годината в Англия и е предложена за Ордена на Британската империя. Следващата й голяма амбиция е да подобри рекорда за обиколка на планетата. През 1998-а се записва за участие в регатата Жюл Верн, твърдо убедена, че може да подобри дотогавашното най-добро постижение от 71 дни. Преди старта екипажът й чупи рекорда за прекосяване на Ламанша, постигайки нечуваната скорост от 22.7 възела. Самото състезание обаче се развива зле - след серия инциденти накрая Едуардс чупи мачта и едва успява да се добере до бреговете на Чили. Това не й попречва да напише книгата Мейдън, спортен бестселър номер 1 във Великобритания за същата година. Трейси получава покана да коментира всички ветроходни регати по Би Би Си. Тя е и един от най-популярните лектори на тема работа в екип - занятие, които й осигурява допълнителен годишен доходо от близо 200 хил. лири. Добре се продава и втората й книга - автобиографичната Да изживееш всяка секунда (Living Every Second).Кариерата:1985-1986: Регата Уитбред, член на екипажа на Атлантик Прайвътийр, печели първо място в отсечката Кейптаун - Оклънд.1989-1990: Регата Уитбред, капитан на Мейдън, с първия изцяло женски екипаж в историята, печели отсечките Уругвай - Фриймантъл и Фриймантъл - Оклънд.1990: избрана за яхтсмен на годината в Англия (първата жена, която печели този приз) и за спортистка на годината в анкетата на Дейли Експрес.1998: Регата Жюл Верн, капитан на Мейдън II, отпада на 43-ия ден заради повреда.

Facebook logo
Бъдете с нас и във