Банкеръ Weekly

Съдби

ПОЛЕТЯ И ПЪРВАТА ЛЯСТОВИЦА

След неколкогодишно присъствие на артпазара като организатор на търгове, а сетне и като галерист фирмата Аполон и Меркурий най-сетне излъчи сигнал на цивилизованост. На търга с произведения на съвременното изкуство в Пловдив се появи каталог (първия!) с репродукции на произведенията и стартовите им цени. Но нямаше прайслиста, която отразява хода на наддаването и окончателните цени, на които е фиксирана продажбата. Вероятно защото е продадена само една картина, както твърдят пред в. БАНКЕРЪ близки до кухнята на Аполон и Меркурий.Каталогът, снабден с прайслиста, е най-автентичният документ за легитимността на всеки търг и е неразделна част от практиката на големите тръжни къщи по света много десетилетия наред. Целта, преследвана с издаването на каталога, е двояка: от една страна, той информира по най-добър начин клиентите, а, от друга, се превръща в надежден исторически документ, отразяващ пред очите на всички част от търговския път на една картина или друго произведение на изкуството. Данните от този каталог попадат в паспорта на търгуваното произведение, което облекчава и регламентира по-нататъшното му движение из пазарните коридори, подпомага работата на специалистите и историците на изкуството. А прайслистата отразява моментната конюнктура, познаването на която е най-важният инструмент в работата на тръжните къщи и индивидуалните търговци.У нас тази световна практика, наложила се през целия ХХ век, бе нежелана по понятни причини - неструктурираният ни пазар на изкуството даваше (и дава!) предимство на спекулациите. Силен съюзник на далавераджиите са медиите, особено печатните. Известно е, че спечелването им за каузата не представлява никакъв проблем при днешното състояние на вестниците у нас - стремеж към сензационност, повърхностност и некомпетентност, отсъствие на истинско редакторско звено, податливост на репортерите и много ниската им специализирана квалификация. Наложената практика изведе пред читателите лавина от епизоди, в които преобладават персонажи от евтините булевардни романчета от първата половина на ХХ век - анонимни милионери, загадъчни евреи, фатални жени бизнесменки, опаковани в тиражни вестници картини от неизвестен (но винаги голям!) автор, неизвестни досега колекционери (също големи!) и т.н.Каталогът на Аполон и Меркурий за търга в Пловдив подсказва, че най-сетне е направена първата крачка по пътя на истинската тръжна практика. Поради което и отбелязваме факта! Но няма да изневерим на стила и убежденията си, ако не споменем и за няколкото съпътстващи търга странности, меко казано. Той е проведен с участието на няколко частни галерии и такава панаирна практика наистина съществува, но не под шапката на някоя тръжна къща. Странната смесена форма, предложена от Аполон и Меркурий, въвежда хаос в ценообразуването, при който се достига до ситуацията един и същи автор да се предлага от две частни галерии с различни, силно отдалечени една от друга по стойност цени. При това частният галерист вече е включил своята комисиона в цената (посредническия процент варира твърде свободно), а Аполон и Меркурий също няма да пропусне своя процент. Така картината се натоварва ненужно с двойна комисионна, което води до нереално високи цени и отблъсква умния и прозорлив клиент. Да не говорим за това, че търговете са призвани да определят базовата цена за всеки художник, която го съпътства до края на живота му и присъства във всички авторитетни енциклопедии и справочници. Спекулативните цени у нас и до днес не позволяват определянето на реална, пазарна базова цена на един или друг художник. С което затрудняват, а не облекчават пазарните взаимоотношения!И все пак сме склонни да приемем каталога на Аполон и Меркурий като първа лястовица на променящата се пазарна среда в България. И се оглеждаме за втората!

Facebook logo
Бъдете с нас и във