Банкеръ Weekly

Съдби

ПОКУПКАТА НА НОВ АВТОМОБИЛ - МЕЧТА ИЛИ РЕАЛНОСТ

Мечтата на над 80% от българските шофьори е да си купят нов автомобил. Три са възможностите за нейното осъществяване. Първата е да се плати цялата сума в брой. Хората, които могат да си позволят да се разделят с най-малко 20 000 г. марки, са незначителна част от населението. Истината е, че дори и да разполагат с такава сума, българите предпочитат да инвестират в нещо, което им носи доход, а автомобила си да изплащат в продължение на няколко години. Разбира се, при условие че оскъпяването му при прилагане на подобна схема е в границите на разумното.
Ако отговаря на изискванията, поставяни от банките за отпускане на

потребителски кредит

и има търпението да изчака цялата процедура по усвояването му, всеки българин може да си осигури необходимите му средства. Проблемът в този случай са малкият размер на предоставяните заеми (до 15 000 лева) и залогът, който искат банките.
Ако клиентът е готов да ипотекира жилищен имот, той има възможност да изтегли кредит за потребителски нужди от Българо-американската кредитна банка (БАКБ). Заемът е в размер до 75% от оценката на жилището, срокът за връщането му е до десет години, а лихвеният процент е 1.66% месечно. Недостатъците на такъв избор са дългата процедура за отпускане на кредита, необходимостта от обезпечение и доказването на платежоспособност, което е основен проблем за повечето кредитоискатели. Положителното е, че може да се плати в брой цялата сума и да се спести някой лев, ако автомобилът се купува от вносител, който дава отстъпка (Ауто Италия, ДЕУ мотор, София Франс Ауто или Юнитрейд). Друг плюс на този вариант е дългият срок за изплащане на заема, което означава по-малки месечни вноски.
Оскъпяването на колата при ползването на ипотечен кредит е по-голямо от това, което се получава, ако клиентът използва финансовия лизинг, който предлагат всички фирми вносители на автомобили. Никой от тях обаче не предоставя по-дълъг петгодишен срок на изплащане.
Втори вариант е да се ползва

банков заем

по който за обезпечение служи самият автомобил. Две са кредитните институции, които предлагат такава възможност - SG ЕКСПРЕСБАНК и Българска пощенска банка (БПБ). За ползването на такъв банков заем е необходимо да се удовлетворят същите трудноизпълними условия, както при отпускане на потребителски кредит. За покупка на автомобили с марките Нисан, Сааб, Исузу, Хюндай, Тойота и Рено може да се ползва кредит от БПБ. SG ЕКСПРЕСБАНК работи съвместно с почти всички официални вносители на автомобили за България. Размерът на кредита, който може да се получи, е от 5000 до 20 000 лв., но не повече от 80% от стойността на покупката. Автомобилът се оскъпява с 9.20% годишна лихва, а заемът, се погасява за четири години. Основен недостатък на предлагания от SG ЕКСПРЕСБАНК кредит е ограниченият размер на заема, защото с 20 000 г. марки може да се купи единствено малолитражен автомобил.
Общите проблеми при отпускане на пари от банки за покупка на кола са същите, както при заемите за потребителски нужди, и може би най-трудно изпълнимо от тях е да се докаже платежоспособност със заплата по трудов договор, която да се изплаща по сметка в съответната кредитна институция. Задължително е условието да се застрахова автомобилът за целия период на договорения кредит, а предпочитани дружества са ДЗИ и Алианц България Холдинг АД.
Трети вариант е покупката на автомобил чрез

финансов лизинг

предлаган от самите фирми вносители или на техни специализирани в този вид продажби дружества. Условието в този случай е да се погасяват месечните вноски и нищо друго. За удостоверяване на платежоспособността си купувачът е длъжен да представи само служебна бележка от работодателя си за получения доход от предходния месец, който покрива лизинговата вноска. Когато купувачът е фирма, необходимо е да се представи годишният отчет за приходи и разходи и баланса, които да покажат, че дружеството печели достатъчно, за да изплаща автомобила. Застраховането му за целия период на разсрочена покупка и за своя сметка прави клиентът. Свързани със застраховането разходи са оборудването на колата с GPS (чипът за спътниковото й следене) и инсталиране на аларма. Официалният вносител на Пежо за България - София Франс Ауто, е първата фирма у нас, която започна да продава автомобилите си на лизинг, и неговото специализирано в тази дейност дружество предлага най-изгодните условия за разсрочена продажба. При покупка на лекотоварни коли - например от марките Боксер, Партнер или Експерт, лизинговият договор е за срок от три години, без оскъпяване и без първоначална вноска. Вносителят обяснява, че това са автомобили, използвани от дребните търговци, и трябва да бъдат максимално достъпни именно за тях. Добри са условията за финансов лизинг и на вносителите на Сеат, защото те предлагат най-дълъг срок (пет години), но пък първоначалната вноска е 50% от стойността на колата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във