Банкеръ Weekly

Съдби

ПОКОРИТЕЛЯТ НА БОЛИВУД

ПРИСТИГНАЛ В АМЕРИКА БЕЗ ПАРИ И ОПИТ, ШИРАЗ ХАСАН СТАВА ПОСЛАНИК НА ФИЛМОВАТА ИНДУСТРИЯ В ЮЖНА АЗИЯПрез януари 2002 г. етническият пакистанец Шираз Хасан отлита от Лондон за Съединените щати без пари, без връзки и без никакъв опит във филмовата индустрия. Днес същият човек е водещ на телевизионно шоу, излъчвано пред повече от 500 милиона души в Индия, Иран и други страни. Хасан неизменно присъства на всяка филмова премиера в Холивуд и редовно разговаря със звезди от ранга на Том Круз, Дженифър Лопес, Мерил Стрийп и Стивън Спилбърг. Никой не отказва интервю с Шираз, убеден е Роулънд Пъркинс, основател на една от най-големите холивудски агенции за откриване на таланти. Пъркинс описва 28-годишния Хасан като врата към Боливуд - центъра на процъфтяващата индийска филмова индустрия, разположен в Бомбай. Всяка година в Индия се произвеждат повече филми, отколкото в САЩ, а почитателите на Боливуд изглеждат ненаситни. Холивуд винаги е търсил пазар от такъв мащаб, но най-учудващото е, че никой досега не го е намирал - казва Пъркинс. - Шираз забеляза нишата, установи, че не е достатъчно разработена, и я взе за себе си. Направи го без много обяснения. И сега е момчето от Боливуд, което стъпва по червен килим.В момента шоуто на Шираз Хасан Тинсълтаун се излъчва в 80 държави. За 2003 г. печалбата от него достигна 1.45 млн. щ. долара. Самият Хасан е обект на възторжени коментари от страна на всички индийски медии, които превъзнасят умението му да прокарва мостове между два толкова различни свята като Боливуд и Холивуд.Колкото и да е странно, Шираз никога не е бил в Южна Азия. Той не говори хиндии може да преброи боливудските филми, които е гледал, на пръстите на едната си ръка. Хората винаги ме питат за Бомбай и тамошната филмова индустрия, но всичко, което аз знам, го научавам от списанията. - Ще отида там за първи път тази Коледа, затова съм малко нервен, признава младият мъж.Родителите му - Зафир и Надра Хасан, емигрирали от Пакистан в Лондон през 1965-а - десет години преди неговото раждане. Там отворили кафене с 20 места в центъра на града, което нарекли Блумсбъри. Когато Шираз бил на 16 години, баща му починал и оставил него, майка му и по-големия му брат да управляват семейния бизнес. Качествата му на способен предприемач веднага проличали. През следващите осем години положил доста усилия да намери по-голям ресторант и да си осигури разрешение за работа по 24 часа на ден. Когато научил, че името Блумсбъри е запазено, прекръстил заведението на Тинсълтаун. Непрекъснато четях по вестниците как всички знаменитости се тълпят да празнуват в калифорнийския комплекс Тинсълтаун. Помислих си, че ако дам на ресторанта си същото име, те ще започнат да идват и при мен, казва Шираз. За две години след промяната седмичният оборот на заведението нараснал от 2000 на 35 000 долара.Докато популярността на лондонския Тинсълтаун растяла, а звездните гости ставали все по-многобройни, етническият пакистанец започнал да се увлича по света на медиите и телевизията. Той отдавна искал да създаде свой собствен бизнес и фантазиите му се насочили към Холивуд. Един ден го осенила идеята за телевизионното шоу Тинсълтаун и четири месеца по-късно се отправил към Лос Анджелис с 4000 долара, взети от роднините.Първият голям пробивдошъл през април 2002 г. с драматизъм, достоен за боливудски мюзикъл. Като практикуващ мюсюлманин Шираз Хасан изпълнявал петъчните си молитви в подножието на прочутия надпис Холивуд, символизиращ входа към бляскавата развлекателна индустрия на Америка. Точно по същото време Майкъл Леви - някогашният агент на Марлон Брандо и Елизабет Тейлър и сегашен успешен филмов продуцент, отивал при свой приятел и забелязал младежа да се прибира към колата си. Това момче имаше такова огромно желание да работи, че направо плачеше. Как можех да остана равнодушен?, спомня си Леви. Освен това той се възхитил от идеята му да направи телевизионно шоу, предназначено за публиката в Боливуд. Разбира се, Хасан имал късмет, че по външност, с тъмната си кожа, бил напълно подходящ за индийската телевизия. Момчето и продуцентът поговорили, разменили си телефоните и се разбрали да се видят десет дни по-късно в офиса на Леви. Срещата се оказала успешна и след месец, въоръжен с подкрепата на продуцента, Шираз посетил индийските директори на нюйоркската компания Боливуд за вас (Bollywood 4 U), която осигурявала на имигрантските общности в Съединените щати индийски предавания чрез сателит. Убедил ги да му дадат място в най-гледаното телевизионно време по каналите Би фор ю (B4U) в цяла Индия, като обещал да доведе в студиото съзвездие от известни личности. Когато поискаха да видят пилотното предаване, аз се направих на обиден, че са ме накарали да пропътувам цялото разстояние от Лос Анджелис само за да ме изпитват - разказва пакистанецът. - Естествено, нямах какво да им предложа. Нямах даже камера. Чрез Леви той намерил адвокат, който приключил сделката без пари и в същото време му осигурил договор за 52 предавания на годинаЗа Шираз това било огромен шанс. Но същевременно и проблем - макар да обещал звездни гости в шоуто си, не бил разговарял с нито една знаменитост. Решен обаче да не изпуска шанса на живота си, грабнал телефонните номера, с които се сдобил отново благодарение на Майкъл Леви, и се заел да омайва агентите на звездите. Казвал им с учтив тон: Вижте, имам 500 милиона почитатели в Боливуд и в цяла Индия, които на всяка цена искат да чуят нещо за този филм. Веднъж преодолял съпротивлението на агентите, Шираз бързо печелел симпатиите и на самите звезди. Един от запазените му трикове бил да ги разпитва за техния духовен живот. Първият въпрос в кариерата ми беше към Еди Мърфи - отбелязва водещият. - Попитах го какви духовни ритуали спазва, за да остане здраво стъпил на земята в тази индустрия. Тази тема била една от любимите на обитателите на Холивуд и особено на онези, които се интересували от хиндуизъм и будизъм. Хасан признава, че етническата принадлежност едва ли би му помогналаако беше останал в родния си град: Нямаше да мога да постигна това във Великобритания. В британските медии вече има много азиатци и доста от тях имат връзки с Боливуд. Така че там по-трудно бих изпъкнал.Междувременно Тинсълтаун продължава да се разраства като семеен бизнес. Докато Шираз ръководи офиса в Бевърли Хилс с екип от седем души, по-големият му брат се грижи за лондонския ресторант. И двамата живеят скромно. Шираз кара обикновен Фолксваген и заедно със съпругата си обитава малък апартамент близо до офиса. Избягва марковите облекла и дори не носи часовник. Защо да слагам Ролекс, когато мога да си взема още една камера?, чуди се той.Обсегът на шоуто се разраства. От август насам то се излъчва по един калифорнийски телевизионен канал, предназначен за емигрантите от Южна Азия в щата, а от октомври в малко променен вариант тръгна и по британски канал. И докато Тинсълтаун печели популярност в САЩ и други страни, Шираз Хасан беше избран за подгласник в състезанието за южноазиатски бизнес лидер на 2003 година - награда, спонсорирана от Делойт и Туш (Deloitte Touche). Погледът на пакестанеца обаче е отправен към завладяването на нови територии. Боливуд беше само трамплин - подчертава той. - Успях да спечеля тази публика, защото тя беше готова, а аз ставам точно за тази работа. Но сега гледам към Латинска Америка. Ако успея да наложа там шоу с испаноговорящ водещ, вече ще присъствам в две трети от целия свят!

Facebook logo
Бъдете с нас и във