Банкеръ Weekly

Съдби

ПОКЛОННИЦИ ПО СВЕТИТЕ МЕСТА

Колекционерът на изкуство (при това голям!) Христо Друмев отлично проектира пристрастията си в новосъздадения Салон на изкуствата в поверения му НДК. Вече няколко години той съумява да предложи крайно интересни експозиции на провинциални галерии и музеи, за някои от които в. БАНКЕРЪ вече каза добра дума. Във всеки случай на г-н Друмев не може да му се отрече посредничеството на артпазара и насочването към малко популярни, но заслужаващи сериозно внимание художествени факти и направления. Нито пък отличния рефлекс и интуиция за подобни факти и почти безпогрешното включване на подобни масиви в Салона - открито намигване на ширналата се парвенющина и сгъстяващата се митология.Такъв е случаят и с изложбата Поклонници по светите места в Мраморното фоайе на НДК. Тя предлага йерусалимии, щампи, църковни книги и утвар от ХVIII и ХIХ век, предимно собственост на галерията Димитър Добрович, Сливен. Тази галерия продължава да доказва реномето си на най-добрата (като качество на сбирките и поддържането им) извънстолична галерия, която в редките си прояви в София ненатрапчиво дава примери на столичните музеи и галерии.Експозицията Поклонниците по светите места е прекрасен, здрав и надежден мост към пазара на изкуството у нас, който не е чужд на йерусалимиите (от 2 хил. лв. до 5 хил. щ. долара, в зависимост от познанията на търговеца и ерудицията на купувача), но е все още подозрителен към възрожденските щампи. Някогашните хаджии са приемали за доказателство за посещение на Божи гроб донесените реликви: божигробски платна (йерусалимии), гравюри (щампи), икони... Нещо повече - те са били знак на християнски морал и упование във вярата. По принцип йерусалимиите са големоформатни и изобразяват многобройни сцени от Стария и Новия завет, житията на Св. Богородица и Исус Христос и др. Смятани неправилно за занаятчийска работа, тези платна са незаслужено подминати от изследователската работа, съхранявани са небрежно и поради това са разпилени или погубени. Което прави експозицията на галерията в Сливен още по-ценна и интригуваща. Особено след изложбата на щампите от Христофор Жефарович (за която в. БАНКЕРЪ единствен писа!), отворила широко вратите към този раздел на нашето художествено и духовно наследство.Изложбата Поклонниците по светите места предлага и прекрасен каталог, който разширява темата и към Сливенската Света гора, която наред с Великотърновската и Софийската Света гора играе много важна роля за духовния подем на България през късното Средновековие. В заключение - това е истинският път за приобщаване на съвременния българин към богатствата на неговото културно наследство. Сензационните популяризаторски книжа с фукливи заглавия (че сме първите европейци!) са само медиен шум без стойност. Както в онази арабска поговорка: Празният клас най-високо стърчи, плитката вода най-много шуми.

Facebook logo
Бъдете с нас и във