Банкеръ Weekly

Съдби

ПОКАЗНА ПРИСЪДА ЗА НАЙ-БОГАТИЯ НОРВЕЖЕЦ

В Осло неотдавна завърши съдебният процес срещу най-богатия човек в Норвегия - милиардера Шел Инге Роке. Той беше съден за мошеничество, корупция и получи... 4 месеца затвор. Шел Инге Роке, притежател на концерни, банки и риболовни флотилии, посрещна присъдата на градския съд в Осло със смирената фраза Съжалявам за случилото се. Наказанието е средно по тежест в очите на хуманната норвежка Темида, която избягва да издава дългосрочни присъди дори за сериозни престъпления. Значително повече - година и четири месеца затвор, получи съучастникът на милиардера, служителят от шведската инспекция по корабоплаване Клас Палин, чиято вина се утежнява допълнително от извършеното служебно престъпление.Така приключи историята, започнала преди четири години, когато вестникът на норвежките делови кръгове Дагенс Нерингслив публикува разобличителна статия под заглавие Корумпиран шведски инспектор издава сертификати за управление на малки плавателни средства на норвежки бизнесмени. Неочаквано ударът, насочен към един човек, засегна целия норвежки бизнес елит, принуждавайки го да се откаже от отдавна утъпканата пътека към пристанището, където примамливо се полюляват разкошни частни яхти и катери.Както е известно, комплексната покупка джип + свидетелство за правоуправление се ползва с устойчива популярност сред богаташите. Те предпочитат да бръкнат и по-дълбоко в портфейлтите си, само и само да избегнат досадното зубрене на правилата за движение и практическите уроци. Норвежците обаче, като потомци на викингите и жители на морска страна, предпочитат да потвърждават този си статут не със супер скъпи автомобили, а с разкошни плавателни съдове. За получаването на документ за управлението на яхта с дължина над 15 метра (по-малките не са популярни сред богатите норвежци) е необходимо да се положи шкиперски изпит и да се платят около 100 долара. Преди това обаче кандидатът трябва да премине 75-часов курс, в който влизат практически и теоретични занятия. Но както се оказва, до неотдавна в Норвегия е съществувал и друг начин за получаване на мечтаното свидетелство. Срещу 10 хил. долара по пощата можело да се получат оформени по всички правила документи, в чиито празни графи се вписвали само името и фамилията. Вероятно заможните норвежци щяха да продължат да плуват сред фиордите с купените си свидетелства за управление, ако не беше ги подвел 43 годишният финансов магнат Шел Инге Роке. Днешният богаташ е бивш рибар, успял да спечели над един милиард долара и да осъществи най-после мечтата на живота си - да стъпи на капитанския мостик. Роке си купил 18-метрова моторна яхта за милион и половина долара, нарекъл я Селина Белла (Прекрасната Селина) в чест на съпругата си и гордо застанал зад щурвала. Но колкото и да е голямо морето, то все пак се оказало тясно за яхтата на милиардера и Прекрасната Селинавръхлетяла върху скалите край западното крайбрежие на Швеция. От разследването станало ясно, че зад щурвала бил приятел на Роке, който не притежавал шкиперски сертификат.Журналистите от вестник Дагенс Нерингслив се заинтересували дали самият собственик на яхтата има разрешително за управлението й и установили поразителни факти. Финасистът разполагал със свидетелство за шведски капитански изпит, без да е присъствал нито един час на курсове. На другия ден при посредника, който осигурил яхтата за Роке, се появил перспективен клиент. Искам съд като този на Роке - с двигател над хиляда коня и без изпит, изложил кратко исканията си купувачът. Без изпит ще струва две хиляди долара отгоре, отговорил посредникът. Накратко, сделката се състояла и милионерът, всъщност журналист от Дагенс Нерингслив, можел да се смята за капитан. Върху свидетелството с празната графа за името и фамилията, изпратено от Стокхолм, стоя същият подпис, както и върху сертификата на Роке - на служителя от шведската инспекция по корабоплаване Клас Палин. В работата се включила и полицията и не след дълго показанията на посредника и на шведския инспектор станали достояние на норвежката общественост. Установено било, че само за три години двамата са произвели срещу съответното заплащане над 300 капитани. Всички те били собственици на офшорни компании, на търговски фирми и флотилии - все хора, известни и уважавани в Норвегия.Посредникът бил арестуван, шведският инспектор уволнен, а делото - предадено в съда. Пътят до огласяването на присъдата обаче се оказал необикновено дълъг - цели четири години. Основният проблем дори не бил лъжливият капитан - милиардерът Шел Инге Роке, който наел най-добрите адвокати, за да избегне унизителния престой в затвора. Норвежките власти се изправили пред дилемата - да действат с цялата строгост на закона и да изпратят зад решетките всички притежатели на фалшиви капитански удостоверения, т.е. каймака на норвежкото общество, или да се ограничат с показна присъда за основния фигурант? Везните наклонили към втория вариант.

Facebook logo
Бъдете с нас и във