Банкеръ Weekly

Съдби

ПО ЮЖНОТО ЧЕРНОМОРИЕ - АПОЛОН ДО АПОЛОНИЯ

София се оказа тясна за предприемчивите момчета от тръжната къща Аполон и Меркурий и дойде ред за продажби в други български градове. Пръв бе Пловдив, после и Бургас. Крайморският град излъчи и партньор на аполоновците - хотел Мираж, който предостави зала и разгласи търга в града. Нямаше каталог, нямаше и ценова листа. Бургас, изглежда, е избран като експериментална база за тестване на най-различни артмистификации. Нека припомним, че преди пет години там бе показана част от колекцията на Жорж Екли, спонсорирана от русенската фирма Барса Стоичков (същата, на която й затвориха игралните хазартни салони). И дори се продаде една литография на Салвадор Дали. И сега в Бургас се продаде творба на Дали за 990 евро - литографията Чистилище ХХII от цикъла Божествена комедия на Данте. Твърди се, че тя е снабдена и със сертификат от неизвестен експерт от Ню Джърси в САЩ. Същият купувач се сдоби и с литография на Тулуз Лотрек срещу скромните 300 евро.Прави впечатление, че Аполон и Меркурий упорито и целенасочено търси пласирането на залежалата си стока, която в София така и не намери купувачи. Не се знае как е минал търгът в Пловдив, но в Бургас не липсваха лекомислени риби. Основно бизнес дами, квалифицирали се като ценителки на изкуството или край долното течение на Дунав, или край Отманлий. Сред тях бе забелязана и съпругата на някогашния финансов експерт на СДС Йордан Цонев - Пролетина. Тя се включи в наддаването за залежалия се в София акварел на Владимир Димитров-Майстора, но издържа само до 4 хил. евро. Картината от т.нар. Цариградски период на художника намери нов собственик срещу 4200 евро. Друга бизнесдама, Евгения Попеску, си тръгна с картина на Борис Денев, а се появи и митичен англичанин (нов персонаж в пъстрата менажерия на Аполон и Меркурий, в която се срещат загадъчни евреи, фатални жени, анонимни милионери и т.н.). Не се намери купувач за Пазар на Бенчо Обрешков, оценен от собствениците на 5990 евро. Но пък се продаде двустранна литография на Анри Матис.Длъжни сме да поясним някои пазарни детайли на новите българи, които лекомислено са решили, че с пари могат да си купят всичко, в това число и познания, и вкус. В разговор с неколцина бургаски художници, събрани на рожден ден в местния филиал на Съюза на художниците, разбрахме, че никой не ги е търсил за съвет или експертно мнение. А те добре познават картината на търговията у нас и поне част от манипулациите с привкус на измама. С респект узнахме, че те познават одисеята на т.нар. литографии на Дали. Ето някои допълнителни щрихи към нея. През 1990 г. по канал през Варшава у нас проникват няколко литографии на Салвадор Дали, които мигом са продадени на несъществуващи вече банки и фирми за по 1000-2000 щ. долара за лист. Известно е, че великият мистификатор Дали приживе е подписал няколкостотин празни листа, които след смъртта му се превърнаха в изходен материал за цяла манифактура. На тези листове допълнително са отпечатани произведения както на Дали, така и на други автори, но подписът отдолу наистина е автентичен. В Западна Европа бързо разбраха каква е работата и започнаха коректно да продават тези листове като сувенири (заради подписа) от 50 до 200 щ. долара, според кесията на мераклията. У нас и до днес тези ментета се продават десет и дори двадесет пъти по-скъпо с уверението, че става дума за оригинали. Към средата на 90-те години у нас влезе втора серия от този манифактурен цикъл - отново по маршрута Виена-Варшава-София. Но в столицата ни вече се бе разчуло за какво става дума и листовете на Дали, на Тулуз Лотрек, на Матис и други гръмки имена останаха без внимание. Тогава търговците предприеха друга тактика - опитаха да ги пласират в покрайнините на страната, където деловата информация от центъра стига по-бавно. Както се вижда, номерът минава.По-интересното е друго: в търга със свои картини се включиха и трите бургаски търговски галерии: Богориди, Пролет и Луна от корени, които правилно решиха да използват възбуденото обществено внимание, но неправилно се предовериха на специалистите от София. По всички нормативи, установени и утвърдени от световния артпазар, търговете на Аполон и Меркурий са нелегитимни. Тяхното огласяване и прозрачност засега са предоставени само и единствено на медиите, които са още по-лесни за манипулиране от потенциалните купувачи. Аполоновци вече са се научили с лекота да провеждат подобни манипулации, имат си предпочитан вестник и дори своя предпочитана авторка, която за жалост непрекъснато бърка имената дори на най-известните художници. Легитимните документи обаче, каквито са каталогът и особено ценовата листа, упорито отсъстват от тези търгове (с изключение на един, но пак без обявени цени). Побългарената тръжна практика предлага възможности и за още по-голяма манипулация - обявяване на несъществуващ търг, проведен от несъществуваща фирма с несъществуващи търговски резултати. Кой ще провери всичко това?

Facebook logo
Бъдете с нас и във