Банкеръ Weekly

Съдби

ПЛОВДИВ ПАЗАРУВА ОТ СОФИЯ, НО ПРОДАВА ПО-СКЪПО

Противно на воплите, надавани от дежурните оплаквачи за съдбата на стария Пловдив, старинният резерват се радва на добро здраве и несекващ интерес. При това в един особен и привлекателен ландшафтен ритъм, който следва реда: кафене, кръчма, барче, галерия, пак кафене, музей, кръчма, пак кръчма, антикварен магазин и т.н. Нерядко и двете функции са събрани под един покрив, което е допълнително удобство за посетителя.Следвайки този ритъм, пристигаме до търговската галерия Лукас. Тя е отделена от съседните чрез скъпи алуминиеви ролетки и емблемата на Международния пловдивски панаир. Тук близките на художника Генко Генков са донесли и подредили двадесетина картини, които превръщат експозицията във фокус на пролетния интерес и любопитство на познавачи, ценители и колекционери. Цените варират между 1200 и 1800 щ. долара, т.е. към два и половина пъти по-високи от тези, за които платната на Генко се продават в София. При това само няколко от тях могат да се причислят към успешните му творби. Любопитно надникване в съседната галерия Филипополис и размяната на мисли със собственика подтикват към разговори по темата и водят до вглъбяване в няколко големи платна на същия Генко Генков, рисувани в различни периоди от неговото творчество. Цените са подобни, но качеството е високо. Така се очертава същността на проблема - Пловдив продава Генко доста по-скъпо от София!Опитният поглед и натрупана информация показват, че в момента между двата най-големи български града съществува топла връзка за трансфер на картини. Пловдивски галеристи и артброкери са възприели тактиката да купуват в София и да препродават в Пловдив на по-високи цени. Нещо повече - в постоянните търговски експозиции се разпознават картините, които доскоро можеха да се видят в софийски търговски галерии. Този вътрешен оборот би имал смисъл само при условие, че в Пловдив има достатъчно платежоспособни колекционери, които са готови да плащат по-високите цени. Но в Пловдив такива почти няма. По-точно казано, има двама-трима, което е почти нищо за един толкова артистичен галериен и търговски живот, какъвто има в стария Пловдив.Разговорите с галеристи показват, че много се разчита на туристическия поток, който дори сега, в ранната пролет, е доста пълноводен. Но подобни продажби не означават по-редовна и ритмична целогодишна работа и оборот. При това за чужденеца отсъства онзи исторически ракурс, който да привлече вниманието му към рисунките на Харалампи Тачев или на Николай Райнов, които са етап в развитието на художествено-декоративната ни култура. Остават единствено чисто естетическите и професионалните качества на произведението, които дават предимство на съвременните художници.

Facebook logo
Бъдете с нас и във