Банкеръ Weekly

Съдби

ПЛАМЪКЪТ, КОЙТО НОСИМ

Човек може да постигне всичко, каквото поиска, ако се заема с това, което умее. Зоя Паунова, директор за България на световноизвестната фармацевтична компания АстраЗенека, от години успешно ръководи представителството й в София. Когато към упоритостта съдбата добави и щипка късмет - успехът е неизбежен. И ако е вярно, че името избира човека, нейното напълно й приляга. На гръцки Зои означава - живот. Често ме питат откъде черпя толкова енергия? Отговарям - от името си. Кармичният ми знак е да съм жизнена и енергична. Кабинетът й е подреден нестандартно, с неочаквани кътчета и куп екзотични дреболии, които създават усещането за уют. На един от многобройните рамкирани фотоспомени, с които са осеяни стените, тя е редом с премиера Симеон Сакскобургготски. На следваща фотография е заедно с генерал-лейтенант Бойко Борисов и Стен Аск, бивш посланик на Швеция и голям приятел на България. Снимани са по време на мача България - Швеция през март 2005 година. На друг кадър е заедно с колегите си във вихъра на маскен бал. Трета снимка документира участието й в годишна фармацевтична конференция в Единбург, Шотландия, когато пред 150 колеги, мениджъри от цял свят, изпълнява на кариоки легендарното парче на Бийтълс Let it be и спечелва първата награда - селекция шотландско уиски.Родителите й се надявали, че ще следва медицина, но тя леко кривва -избира фармацията. Това впрочем не е неочаквано - баща й дълги години работи като технолог в дупнишката галенова фабрика, а майка й е професионален майстор готвач. Иначе в семейството цари любов и разбирателство и тя и сестра й израстват спокойни, уравновесени и целеустремени личности. Носят конкурентния дух в душите си, а големият град просто ги амбицира да се докажат. През студентските си години намира време за всичко - за приятелски компании, любими книги, за музиката на Бийтълс, Куинс и Роулинг Стоунс, за спорт - тренира ски, спортна гимнастика, плуване. Колекцията й с медали е от национални шампионати по хандбал. В Медицинската академия три поредни години е капитан на женския хандбален отбор. След дипломирането си специализира Организация и оптимизация на аптечното дело, работи по разпределение във фармацевтичния завод в родния си град Дупница. Със съпруга си се запознават на изложение в Ялта. Той се занимава с реклама, там прави оформлението на българските изложбени площи, а тя е включена в екипа на Фармахим. Женят се през следващата 1985 година. Раждат им се две прекрасни деца. Зоя Паунова обяснява, че семейството й е енергийният източник, от който презарежда батериитеи където се освобождава от напрежението, разочарованията и тревогите... Съпругът й понякога се шегува, че без подкрепата му Зоя Паунова не би била това, което е. А тя с усмивка признава, че е прав и гордо заявява, че в двадесетгодишния им брак няма пукнатини.Мениджърството, като всяка друга човешка дейност, изисква отдаденост и знания. Ръководителят, изрежда Зоя Паунова, трябва да насочва уменията си в полза на бизнеса и на екипа, да умее да създава енергизираща работна среда и да мотивира хората, с които работи, като им помага да се развиват. Такава е философията на успешния мениджър, който трябва да демонстрира вяра и да може да сплотява и мобилизира екипа си. Защото, казва тя, пламъкът, който търсим, е пламъкът, който носим в себе си. Зоя Паунова умее да оценява таланта на колегите си с потенциал. Не й е безразлично как ще изглежда компанията след десет - петнадесет години, защото е вградила в нея част от себе си.Зодия Дева е и е непоправим оптимист. Девизът й е анализирам, а ключовата дума - работа. Стреми се да зарежда колегите си с творческа енергия. Трудностите ме амбицират. Винаги казвам на екипа си, че няма да се предадем, ще търсим нови пътища, но ще постигнем целта си. Резултатите са моят ориентир, от спорта познавам страстта към победата - философия, която споделя и екипът на АстраЗенека в България. Радва ме, когато колегите имат добри идеи и мислят иновативно, винаги се интересувам чия е идеята. Не ми допадат хората, които бързо се съгласяват, за да се харесат.Заради прямотата си Зоя Паунова понякога губи подкрепа, но пък печели уважението и респекта на колегите си. Шефовете й в Лондон и Стокхолм също ценят високо искреността и откритостта й. Явно от Бога й е дадено да усеща добрите хора край себе си и смята, че животът, рано или късно, поставя всеки на мястото му. Английско-шведският консорциум АстраЗенека присъства на българския пазар от 80-те години. Шведската Астра и британската Зенека се сливат през 1999 г. и създават нова сила в научноизследователската фармацевтична индустрия. Днес Астра Зенека държи 2.3% от фармацевтичния пазар в България. Според Паунова здравната реформа в България се нуждае от стабилна финансова рамка и политическа воля за увеличаване на дела от брутния вътрешен продукт (БВП), заделян за здравеопазване. В сравнение със стандарта в ЕС, където делът от БВП за здравеопазване е 9%, а за Румъния, Сърбия и Черна гора и Хърватска средно - 7.9%, в България процентът е близо два пъти по-нисък - 4.3%, и не е променян през последните три години. В резултат българите са сред най-болните нации в Европа, а средната продължителност на живот в България е 71 години, със седем години по-ниска от тази в страните от Европейския съюз. За да бъде подобрен здравният статус на българина, много важна е споделената отговорност за осигуряване на модерни, високотехнологични медикаменти на достъпна цена, както и по-добро ниво на реимбурсация от Националната здравноосигурителна каса, обяснява Зоя Паунова. Според нея здравноосигурителните вноски трябва да бъдат повишени, тъй като в момента са сред най-ниските в Европа. Ако работещи и работодатели увеличат приноса си в здравния фонд, това би премахнало и нерегламентираните плащания в болниците. Нужно е и постоянство в изграждането на експертни кадри в българското здравеопазване, тъй като те са ключов фактор за успешна здравна реформа. В Англия например единствено здравният министър е с политическо назначение, защото е ясно, че икономиката на една страна може да бъде работеща и просперираща само ако населението й е здраво. Мисията на АстраЗенека е да създава нови високотехнологични медикаменти за повишаване на стандарта на лечение и качеството на живот на пациентите. Мотото на компанията е Живот, инспириращ идеи (Life inspiring ideas). Ако преди двадесет години да се създаде препарат в компанията Ай Си Ай е струвало между 150 хил. и 300 хил. щ. долара, сега вече инвестициите в откриването и разработването на нов продукт достигат 1 млрд. щ. долара. Лекарството на АстраЗенека за лечение на рак на гърдата и на ендометриоза, водеща до стерилитет, бе оценено като Продукт на хилядолетието. За да посрещне пазарното му търсене, фирмата построи нов завод във Великобритания. Българската здравноосигурителна каса е възстановила стопроцентовото му покритие, казва Зоя Паунова и обяснява, че АстраЗенека е взела ответно решение да понижи вносната му цена за българския пазар. Благодарение на лечението с този продукт в България има над хиляда новородени деца, споделя Зоя Паунова. Екипът на АстраЗенека в България би искал възрастовата граница на пациентките, лекувани безплатно с медикамента, да бъде повишена до 40 години, колкото е фертилната граница при жените. Компанията е намалила с 34% цената в България и на друг много търсен продукт - най-предписвания в Европа бетаблокер, предназначен за лечение на сърдечносъдови заболявания. В областта на гастроентерологията АстраЗенека маркетира на пазара у нас нов клас медикамент - инхибитор на протонната помпа за лечение на киселини, язвена болест и ГЕРД. Високоефективният продукт е създаден в лабораториите на АстраЗенека чрез технологията хирална катализа, която е удостоена с Нобелова награда за химия през 2001 година. В България лекарството е регистрирано на по-ниска цена от предшественика му, за да бъде по-достъпно за болните хора. Политика на компанията е да реинвестира по-голямата част от печалбата си в изследователска дейност за създаване на нови лекарствени препарати. Тъй като, за съжаление, три четвърти от заболяванията в света все още не са лечими, пред фармацевтичната индустрия има все още много предизвикателства. През последните три години АстраЗенека е направила над 7 млн. щ. долара инвестиции в сферата на българското здравеопазване - за клинични проучвания, за национална профилактична програма за борба с рака на гърдата, за изграждане на дневни психиатрични центрове и за научно-образователни и социални проекти, за дарения, разказва Зоя Паунова. Компанията първа създава през 2000 г. собствено научноизследователско звено, като за три години (2001-2004 г.) инициира в България 26 клинични проучвания, в които инвестира над 5 млн. щ. долара. )Чрез тях осигурява на пациентите си достъп до нови, високоефективни лекарствени продукти, до иновативна терапия и проследяване на заболяванията от най-добрите медицински специалисти. Дружествата, които работят на българския пазар, трябва да прилагат принципите на добрата корпоративна социална политика. Защото всеки от нас е отговорен пред обществото и идните поколения, твърди Зоя Паунова. Начинанията й се подкрепят от мениджърите и акционерите на фирмата в Англия и Швеция. Щастлива съм, защото проектите ни получават добра оценка, споделя тя. И обяснява, че следва майчината си заръка: Хвърли зад теб, за да намериш пред теб. Е, хвърля и списъкът на хвърленото е много дълъг... Достатъчно е да се каже, че фирмата, която ръководи Зоя Паунова, е носител на престижния приз Инвеститор в обществото в България. Признание, което малцина бизнес ръководители са заслужили.

Facebook logo
Бъдете с нас и във