Банкеръ Weekly

Съдби

ПИНО-МЛАДШИ РЕШАВА СЪДБАТА НА ГУЧИ

Подобно на много други френски младежи Франсоа-Анри бил запален по футбола. Но вместо да му купи футболна топка, баща му Франсоа Пино - един от най-богатите мъже във Франция и собственик на групировката Пино Прентан-Редут (Pinault Printemps-Redoute), му подарил цял професионален отбор от родната Нормандия.Сега обаче 41-годишният Пино-младши играе с нов екип. В началото на ноември той направи най-решителната си крачка като глава на фамилната търговска и модна империя - реши да не подновява договорите на две от най-важните фигури в компанията Гучи (Gucci), която принадлежи на семейството му. Франсоа-Анри лично води преговорите със златните момчета Том Форд и Доменико Де Соле. От 30 април 2004 г. те вече няма да са съответно творчески и главен изпълнителен директор на Гучи. Сега пред Пино-младши стои трудната задача да намери техни достойни заместници. Бащата на Франсоа-Анри - шейсет и шест годишният магнат Франсоа Пиноуспява съвсем сам да създаде търговска империя, започвайки от скромна дървообработваща компания. През 1999 г. той купува 68% от акциите на италианската модна компания Гучи и помага на нейния главен изпълнителен директор Доменико Де Соле да придобие още няколко модни къщи, сред които Ив Сен Лоран (Yves Saint Laurent), Баленсиага (Balenciaga) и Ботега Венета (Bottega Venetta). Така Гучи прераства в групировка, предлагаща луксозни стоки на няколко прочути търговски марки. До голяма степен Франсоа Пино бил воден от стремежа да настигне своя вечен враг - милиардера Бернар Арно, който пръв успява да реализира същата идея със своята компания Луи Вюитон Мое Енеси (LVMH). Съревнованието обаче струвало доста скъпо на Пино. За покупката и за разрастването на Гучи след 1999 г. били похарчени повече от 5 млрд. щ. долара. Освен това Пино Прентан-Редут има ангажимент да изкупи и останалите акции на компанията до следващата пролет срещу още 2.7 млрд. щ. долара. Така цялата сметка ще се закръгли на почти 8 милиарда.За да финансира покупката на италианската модна къща, семейство Пино разпродаде някои от най-доходоносните си предприятия - първоначалния си бизнес с дървен материал, мебелния производител Гилбер (Guilbert) и компанията за потребителско кредитиране Финареф (Finaref). Така Пино станаха още по-зависими от състоянието на Гучи, въпреки че компанията осигурява доста малка част от приходите на Пино Прентан-Редут. Подобно на много младежи, наследяващи големи корпорации във Франция, Франсоа-Анри Пино завършва бизнес училище в Париж и получава първия си практически опит в Съединените щати. Вместо задължителната френска военна служба синът на милиардера прекарва 18 месеца зад Океана, работейки за търговски офис на френското правителство.Запаленият колекционер на луксозни часовници и почитател на костюмите с марка Гучи постъпва на работа в семейната компания в началото на 80-те години на миналия век. Преминава през няколко различни клона и навсякъде постига изключителни успехи и помага за разширяването на бизнеса.От май 2003 г. Франсоа-Анри е председател на директорския борд на семейния холдинг Артеми (Artemis), чрез който фамилията контролира 42% от Пино Прентан-Редут. В това си качество той проведе преговорите с Том Форд и Доменико Де Соле, чийто завършек негови приближени определиха като миролюбив. Според тях обаче пръст в крайното решение за раздялата с дизайнера и директора определено има и Пино-старши. Това е най-значимото решение в кариерата на Франсоа-Анри и той очевидно го е обсъдил подробно с баща си - обясняват запознати. - Но в крайна сметка думата е негова. Преговорите с двата стълба на Гучи потвърдиха, че Пино-младши вече играе водеща роля в модния бизнес на семейството. Засега наследникът на френския магнат се радва на доверие от страна на инвеститорите. Цените на акциите на Пино Прентан-Редут се покачват, но при всички случаи бъдещето й ще зависи много от това дали ще се открият способни заместници на напускащия дует. Днес офисите на бащата и сина Пино са разположени един срещу друг в централата на Артеми в Париж. Но двамата мъже са много различни един от друг, казват хората, които ги познават. Франсоа Пино е предприемач, който купува обещаващи компании и после умножава многократно тяхната стойност, действайки проницателно и често без скрупули. Синът му обаче като че ли не е наследил неговата харизма. След идването на Франсоа-Анри настроението в Артеми вече не е толкова оптимистично, казва служител на холдинга. Женен и баща на две деца, Франсоа-Анри сам описва себе си като мениджър, чиито умения отстъпват пред инстинктите на баща му. Той рядко греши, когато подбира с кого да работи, смята по-младият Пино. Сега обаче решителната селекция ще трябва да направи синът, а не бащата. Комисията, която е натоварена да назначи нови мениджъри на мястото на Форд и Де Соле, се предвожда от Франсоа-Анри. И въпреки че е малко вероятно обявяването на новите имена да стане преди следващия кръг от модни дефилета през февруари и март, близката приятелка и рекламна консултантка на семейството Ан Мо вече разкри първата вероятна промяна - след напускането на Том Форд длъжността творчески директор за цялата групировка ще бъде закрита и за Гучи и Ив Сен Лоран ще бъдат назначени двама отделни дизайнери. Колкото до наследника на Доменико Де Соле, неговото назначение може да стане и по-скоро, допълва Мо.

Facebook logo
Бъдете с нас и във