Банкеръ Weekly

Съдби

Печелившите идеи на Мат Уилямс

вградена в голямата снимка
S 250 63d99158 4037 4e0d 8874 b5ceb416cf73

Една вечер през 2008-а студентът Мат Уилямс бил в тоалетната на нощен клуб, когато лампата над главата му изгаснала. Сложил  бирата на писоара - както правел винаги, и след като пуснал водата, част от нея влязла в чашата му. "Бях отвратен донякъде, но също така си помислих дали да не я изпия", спомня си Уилямс. Той забелязал, че всеки втори мъж, който влиза в тоалетна, се опитва да закрепи бирата си върху писоара, на пода, или като стиска чашата със зъби. И си представил най-обикновена поставка, на която може да се сложи бира, телефон или дамска чанта. След това му хрумнала втора идея. Над писоара имало и сгънати вестници и той се замислил как да обедини двете неща, като направи поставка, на която да има реклама.

Мат се върнал в бара и записал идеите си на една салфетка. "Помислих си, че сега съм доста пиян. Но трябва да запомня тези неща", споделя бизнесменът. 

Няколко месеца по-късно проектът му придобил по-конкретни форми. Уилямс винаги е имал предприемачески нюх - на 10 години изкупувал неразпродадени маратонки с големи номера в местните магазини на Jordans и ги продавал с надценка от 1 долар в Ebay. На 16 се опитал да патентова компактдиск, устойчив на надраскване. Винаги е бил човек, който търси решения за очевидни проблеми. По думите му: "Понякога се ядосвам, че вратата в магазина се отваря в неправилната посока. Когато излизам с продуктите, за мен е по-лесно да избутам вратата пред себе си, вместо да я дръпна, за да отворя. Никой ли не вижда, че хората напускат магазина с покупки?"

Младежът успял да събере 65 хил. долара, като взел заем от баща си и от още двама души. С парите наел инженерна фирма, която разработила прототипа на поставката за тоалетни. Продуктът бил наречен LavCup и представлявал малка поставка с незалепващо гумирано покритие, съдържащо антибактериални сребърни йони. Въпросната поставка имала и заключващ се процеп за реклами, защото Уйлямс установил, че конкурентите често крадат обявите. Накрая - през 2013-а, започнало упоритото търсене на клиенти. След една пресконференция той успял да догони Питър Маклафлин, президент на отбора по американски футбол Сиатъл Сийхоукс. Маклафлин бързал, но все пак хвърлил едно око в таблета на Мат и оценил изобретението му като забележително.

След десет седмици дошла първата малка поръчка за 1200 поставки за  CenturyLink Field, където играели Сийхоукс. Сега компанията е монтирала над 21 хил. бройки в 26 обекта, а други 35 са в процес на проучване. Бизнес начинанието е привлякло 600 хил. долара от десет инвеститори, а приходите на компанията за 2017-а са 2 млн. долара. Наред с това Уилямс обмисля идеята да снабди с продукцията си кинотеатри и круизни кораби. Всъщност фирмата не продава поставките си - те се монтират безплатно, а приходите идват от рекламата.

Мат Уилямс твърдо вярва в обикновените нискотехнологични продукти. Той развива допълнителен бизнес, като разпраща 100 млн. бисквити с предсказания в 10 хил. китайски ресторанта и продава пространството на обратната страна на листчетата за обяви. Според него все още има много неизползвани места, където може да се рекламира.

След като толкова пъти е бил близо до провала, днес Мат се чувства удовлетворен от успехите си. Веднъж снимал банковата си сметка, в която имало 7.21 долара, и твърди, че никога няма да забрави тази цифра. Сега доходите му са около 2 млн. долара. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във