Банкеръ Weekly

Съдби

Пазарът на яхти е в криза

През последното десетилетие броят на семействата със състояние над 30 млн. евро в света е нараснал над 2.5 пъти. В същото време количеството на сделките за продажби на яхти се е увеличило с по-малко от 10 на сто. А делът на харчовете за яхти в структурата на разходите на богатите хора е намалял с почти 65 процента. Една от причините е консервативността на отрасъла и нежеланието му да предлага продукти за "по-обикновени" клиенти. Има и други причини. Например азиатският пазар, където броят на богатите хора расте с изпреварващи темпове, няма скоро да възприеме европейските или американските мащаби за изграждане на яхти поради банална липса на инфраструктура. В същото време все повече хора предпочитат да не купуват нови луксозни лодки, а да наемат вече съществуващи - изборът е голям и може да удовлетвори всякакви вкусове.

Кризата през 2008-а нанесе силен удар на пазара на яхтите. Спекулантите, които строяха луксозни лодки за бърза препродажба, останаха с голямо количество нереализирана "стока". Корабостроителниците започнаха да фалират. Цените на яхтите се сринаха два пъти. Това беше падение, от което много компании започнаха да се съвземат едва напоследък. Докато бизнес авиацията успя да се възстанови бързо, подемът на световната икономика не подкрепи пазара на яхтите. Причината отново е в консервативността на отрасъла. Богатите отдавна притежават луксозните лодки, които са си пожелали, и нямат намерение да поръчват други. На свой ред новото поколение ултра богаташи не се блазни да строи яхтите заради сложността на процеса. Ако при поръчката на самолет - въпреки по-високата му стойност, хората знаят какво ще получат накрая, отговорът при изграждането на нова яхта невинаги е очевиден. За да постигнете желаната яхта, не е достатъчно просто да се запознаете със съществуващите модели и да платите на корабостроителниците. Трябва да се събере екип от дизайнери, мениджъри, юристи и инженери, с който да се работи поне три години за постигане на желания резултат. Регулирането на пазара също се усложни особено в частта на нормите за безопасност и данъчните правила. Всичко това не допринася за привлекателността на яхтите като инвестиция.

Например, ако си купи 50-метрова яхта за 10 млн. евро, новият собственик ще плаща над 2 млн. евро годишно за обслужване. Когато я продаде след средно пет години, той ще получи 7 млн. евро, от които ще похарчи най-малко 2 млн. за покриване на разходите по обслужването. Тази математика отблъсква хората от покупката на яхта, принуждавайки ги да изберат по-прост и изгоден вариант като вземането под наем. Така че пазарът се крепи на не повече от 300 семейства, готови да похарчат повече, за да получат нещо по-специално. 

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във