Банкеръ Weekly

Съдби

ОТНОВО АНДРЕЙ ЛЕКАРСКИ

Големият български скулптор и художник Андрей Лекарски отдавна дели творческото си време между Париж и София. След съвместната изложба с живописеца Никола Манев в Националната галерия за чуждестранно изкуство преди седем години той редовно, макар и в по-малък формат, присъства в културния ни живот. Този път е подредил 22 табла във Френския културен институт на улица Дякон Игнатий под общото заглавие Карти на масата. Експозицията ще е отворена до 17 октомври и е безплатна за посетителите.Всъщност Карти на масата е пренесена от Варна, където бе експонирана през август. Интересното в нея са двата тематични центъра, обединени в еднаква степен както от използваната техника, така и от ироничното намигане на художника към знаковите шедьоври от класическия каталог на изкуството. Андрей Лекарски свободно ползва информационната банка на ИНТЕРНЕТ и черпи от нея образи, документи, снимки и всякакъв изобразителен материал. Произведенията си той монтира, използвайки принципите на колажа, след което ги репродуцира от екрана върху канава. Репродуцира впрочем не е съвсем точно казано, защото художникът не повтаря нито един свой колаж, а винаги внася нов елемент или багра в поръчаната вече творба. Нека припомним, че преди няколко години той използва същия принцип при голямата рекламна акция по фасадите на централни сгради в София, с което също така иронично репликира на доста безвкусните, директно привнесени и грубо предизвикателни рекламни билбордове по столичните булеварди. За художниците изложбата на Андрей Лекарски има и скрит смисъл, разчитането на който е по силите само на тесен кръг посветени. Иде реч за все по-популярната у нас практика за изработване на ментета по електронен път, в която дори цветния ксерокс вече е прочетена страница. В момента точно репродуцирането върху канава е хит сред фалшификаторите. В този смисъл Андрей Лекарски и неговата Карти на масата демистифицира възможностите на файловете в ИНТЕРНЕТ и техническата им обработка, за да подскаже, че за притежаването на изкуство са необходими не само пари, но и познания.

Facebook logo
Бъдете с нас и във