Банкеръ Weekly

Съдби

ОТ СЕРГИЯТА ДО ГАЛЕРИЯТА

Районът около улиците Париж, 11 август, Бенковски и Будапеща тихо и ненатрапливо започва да множи марки артгалерии. Обикновено в приземните етажи на стари къщи и кооперации, ползвани вече като други търговски обекти. Интересното в случая е, че наематели или купувачите на тези скромни помещения са улични търговци, които вече 14-15 години в студ и пек са под открито небе - изпървом в градинката пред Военния клуб (по-известна като Кристал), а сетне, подгонени от кмета Янчулев - в пасажа на улица Париж, опасал околовръст Синодалната палата.В самото начало тези търговци на изкуство и антиквариат бяха приети като символ на спонтанната лична инициатива, като приятно цветно петно в общо взето сивото всекидневие и средата на градския център. Сетне естетите ги подложиха на непрестанни подигравки за слабите художествени качества на предлаганите от тях икони, живопис, графика, пластика и др. Накрая млъкнаха, защото на сергиите започнаха да се появяват все по-добри творби на наши, руски, украински, македонски и други художници. Повиши се и качеството на предлаганите икони (обикновено реплики на прочути икони и стенописи), изработени от добре школувани реставратори, живописци и дори аматьори с талант. Общинските чиновници непрекъснато им дишаха във врата къде със заплахи, къде с непрекъснато повишаващи се сергийни такси, а Муравей Радев ги принуди да си купят и касови апарати, скривани под сергиите от неудобство пред чуждестранните туристи. Мнозина от тези търговци не издържаха и потърсиха друга прехрана. Но част от множеството оцеля и помисли за бъдещето си в този занаят.Оцелелите направиха невероятен скок в мениджмънта, в прогнозирането на художествената конюнктура, изследваха вкусовете на скромния български и чуждестранен потребител, напълниха компютрите си с данни и техните пазарни обобщения. И започнаха да заделят пари за по-висок етап на сегашната си дейност. Точно такива са и наемателите на новите галерии, ориентирали се към продажбата на по-качествено изкуство. Така се обособява една нова културна територия на София, която сякаш и продължение на луксозните антиквариати около Военния театър. По този начин довчерашната улица Раковски, наричана софийския Бродуей заради струпването на театри околовръст, получава и нов, неизвестен до вчера културен знак.Последната подобна галерия е на улица Париж 8 и се нарича просто Галерия Париж. Нейният наемател, както разбрахме, е завършил специалността Пи-Ар в Нов български университет и е решил да обобщи досегашния си сергиен опит в качествено нов вид търговия с изкуство. Първите му две изложби са окуражаващи, точно в таза посока - на живописеца Юлия Станкова и на прочутия график Иван Нинов. Обживяването на новата галерия върви нормално като към досегашните редовни клиенти на сергията се добавят и нови, респектирани от малката, но изящно подредена галерия. Като всичко това е направено със собствени средства, умения и труд под невинаги ласкавото открито небе. А и с търговска почтеност, каквато трудно можем да открием при шумните, охотно огласявани от пресата хотелски търгове.

Facebook logo
Бъдете с нас и във