Банкеръ Weekly

Съдби

ОБРАТНАТА СТРАНА НА РЕКЛАМАТА

В повечето западни държави регулирането на пазара на рекламите се извършва от специален съвет по надзора, в който участват обществени дейци, представители на рекламния бизнес и средствата за масова информация. Те разглеждат жалбите на гражданите и решават дали са справедливи, или не. Понякога определени реклами се забраняват. Най-често това става, когато се прецени, че рекламите са неприлични, оскърбителни, съдържат заплаха, провокират или шокират зрителите. Неприличната Сексуалните стимули се използват толкова често в рекламите, че сякаш вече няма нещо, което да учуди зрителите. И все пак съществуват граници на сексуалната свобода, които не бива да пренебрегват дори създателите на реклами в най-разкрепостените европейски страни. Италианският съвет по рекламата сметна за вулгарен и неприличен плакатът, рекламиращ кубинската бира Тинима. На него се вижда знойно момиче по бикини, застанало на колене с бутилка бира между краката. Надписът отдолу гласи: Изпробвай кубинеца!.Неприлични могат да бъдат не само изображенията на полов акт или голи тела. В САЩ например е забранена реклама на шоколад, в който шоколадово блокче сладострастно призова зрителите: Оближи ми гънките. А новата реклама на австрийската компания за производство на бельо Волфорд (Wolford), с която са облепени улиците на всички европейски столици, беше забранена в Ню Йорк. На плаката е изобразена дългокрака красавица, върху която има само прозрачни чорапи. Властите на Ню Йорк прецениха, че тази реклама е много опасна, припомняйки факта, че през 1988 г. подобен плакат, окачен на Бродуей, доведе до няколко пътнотранспортни произшествия.ОскърбителнатаНай-често обществените организации настояват за забраната на реклами, които са оскърбителни за една или друга социална група. Американските евреи проведоха истинска атака срещу рекламните клипове на компанията Даймлер Крайслер. В един от тях се съобщава: Германецът Айнщайн ни показа Вселената в съвършено нова светлина. Американецът Едисон включи тази светлина. Обединяването на германския и американския разум издига на ново равнище качеството на Крайслер. Едва излязла в ефир, рекламата беше подложена на рязка критика от американските равини, който заявиха, че тя изопачава историята и омаловажава престъпленията на нацисткия режим. Те припомниха, че Айнщайн е германски евреин, който е бил принуден да избяга от Германия, спасявайки се от холокоста.Използването на нацистка тематика стана причина за избухването на друг рекламен скандал. Във Великобритания беше забранен клип, предназначен да агитира срещу въвеждането на единната европейска валута. В него актьорът Рик Майал се появява в ролята на Адолф Хитлер, който крещи пред тълпите: Един народ! Една държава! Едно евро!. Германското посолство в Лондон, еврейската общност и организацията на ветераните от Втората световна война незабавно реагираха срещу клипа.Рекламата може да бъде забранена и в случай, че оскърбява конкретни хора. Неотдавна в Англия беше забранена реклама, представяща Джордж Буш като изключителен глупак. В клипа американският президент отваря новогодишния си подарък - видеокасета и я поставя в тостера, вместо във видеомагнетофона. Впрочем съветът по надзора на рекламата не забрани направо клипа, а постанови създателите му да поискат разрешение за използването му от този, който е изобразен в него.ЦиничнатаПрез лятото на 2002 г. ресторантската мрежа за бързо хранене Макдоналдс предложи на клиентите си нов сандвич с названието МакАфрика. Според компанията продуктът бил създаден на основата на класически африкански рецепти. Но Червеният кръст и други европейски благотворителни организации посрещнаха на нож новия продукт. Според тях рекламирането на сандвич с такова име във време, когато 12 милиона африканци гладуват, е изключителен цинизъм. След тези реакции Макдоналдс не спря да продава сандвича МакАфрика, но в някои от ресторантите бяха поставени кутии за волни пожертвувания в полза на гладуващите.ПровокиращатаВ САЩ беше забранена рекламата на сладко, произвеждано от компанията Маквит (McVit). Рекламният клип изобразява треньор, който демонстрира техника за забиване на голове пред училищния отбор, като същевременно лапа сладко. След което се обръща към едно от момчетата - малко по-пълничко от другите - с думите: Стига си точил лиги, Брадли. Независимата телевизионна комисия на САЩ забрани тази реклама, защото оскърбява децата с наднормено тегло, представяйки ги като лакоми и неспособни да контролират апетита си. Според експертите клипът може да провокира учениците да извършват насилие срещу техни връстници.ПлашещатаРекламата на Имперския фонд за изследване на рака предизвика огромно възмущение в Англия. На пръв поглед тя изглежда съвсем невинно. На екрана се виждат три прегърнати момичета, над чиито глави има табели, описващи бъдещето им: Учител, Адвокат, Болен от рак. Целта на клипа е да информира зрителите, че всеки трети е подложен на риска да се разболее от рак. Но рекламата предизвика възмущение както сред изследователите на рака, така и сред болните. Първите сметнаха, че тя излишно плаши зрителите, а вторите се възмутиха, че медицинска диагноза се използва като определение за даден човек, наред с професиите. Доктор Джон Даймънд заяви: Аз съм именно третият човек и мога да си се представя по различни начини - като баща, като мъж, като журналист. Но никога и през ум не ми е минавало, че всички мои роли могат да сведат до една - ролята на болен от рак.ШокиращатаСъздателите на рекламни клипове все по-трудно успяват да привлекат вниманието на преситените зрители. Затова те често прибягват до шокиращи образи. Рекламният клип на дезодоранта Линкс (Lynx) спечели първа награда на фестивала в Кан. Той изобразява богат старец, който се опитва да съблазни разкошна млада красавица. В края на клипа той се оказва в гроба, където върху него се нахвърлят гладни червеи. Въпреки високата награда клипът беше забранен като неоправдано шокиращ.

Facebook logo
Бъдете с нас и във