Банкеръ Weekly

Съдби

ОАЗИСЪТ НА БРАЗИЛСКИЯ ЕЛИТ

Най-големият магазин за луксозни стоки в Латинска Америка, храмът на лукса, Дисниленд за богаташи - това са някои от определенията, с които пресата в Бразилия обсипва универсалния магазин Даслу (Daslu) в Сао Пауло. Той е мястото, откъдето бразилската футболна звезда Роналдо и супермодели като Наоми Кемпбъл и Жизел Бюндхен не пропускат да напазаруват при посещенията си в 17-милионния бразилски град.Но Даслу е нещо повече от обикновена глезотия за богатите. Откакто през юни се премести в нова, строго охранявана сграда за 50 млн. щ. долара, построена между магистрала и бедняшко предградие, той се превърна в символ на екстравагантното потребление в държава, известна с резкия контраст в доходите на своето население. Броени дни преди магазинът да смени адреса си, изследване на бразилското правителство установи, че пропастта между богатите и бедните хора в страната е по-малка единствено от тази в Сиера Леоне. Минималната месечна заплата в Бразилия е 125 долара, а почти една трета от бразилците живеят с по-малко от два долара на ден.С новата си, още по-лъскава сграда, Даслу даде повод за яростни дебати по въпроса за социалното неравенство. Само на церемонията по нейното откриване през юни гостите изпиха 1680 безплатни бутилки от прочутото шампанско Вьов клико (Veuve Clicquot). Заради това разхищение Даслу се появи на страниците на всички вестници в региона. Част от статиите сипеха похвали за бляскавото тържество, но много повече бяха тези, които осъждаха натрапването на този прекомерен лукс. Такъв магазин е абсолютна обида в несправедливо общество като нашето - смята Мария Луиса Марсилио - професор по история в университета в Сао Пауло. - Отвратително е да виждаш как супербогатите харчат като луди, а наблизо хората тънат в беднотия.Две седмици след откриването група от около 250 студенти организираха протест срещу Даслу, като извървяха пътя от бедняшкия квартал до вратите на магазина, просейки пари от влизащите клиенти. А на 13 юли, при поредната акция срещу чиновническата престъпност в Бразилия, повече от сто въоръжени полицаи нахлуха в бляскавата сграда и задържаха собственичката Елиана Транчеси. Според властите компанията си е спестила най-малко 10 млн. долара данъци през последните десет месеца, използвайки фалшиви фирми зад граница, за да занижи стойностите на вноса си. Адвокатите на Даслу отрекоха обвиненията, а собственичката бе освободена още същия ден, без да й бъдат повдигнати официални обвинения.Магазинът Даслу е създаден още през 1958 г. от майката на Елиана - Лусия Пива де Албукерк, съпруга на преуспяващ адвокат, която продавала дрехи на приятелите си, дарявайки част от спечеленото за благотворителност. Днес той дава работа на около хиляда души, 85% от които жени.Наясно съм със социалните проблеми, но ние даваме своя принос за разрешаването им, като осигуряваме работа на бразилците и плащаме данъци - оправдава се Елиана - разведена майка с три деца, не забравяйки да спомене, че магазинът полага безплатни ежедневни грижи за децата на всички свои служители. - Аз просто продавам това, което хората искат да купуват.Въпреки че повечето бразилци едва свързват двата края, местните паралии са сред най-разточителните купувачи в света. За тях е нещо обичайно да пътуват до Ню Йорк или Париж през уикенда, за да си напазаруват. Бразилия може да се похвали с процъфтяващ пазар на луксозни стоки, възлизащ на 2.3 млрд. долара годишно. Освен че е най-големият в Латинска Америка, всяка година той расте с около 35 процента. А повече от 75 на сто от продажбите се реализират в Сао Пауло. Без съмнение мястото, където най-добре проличава увлечението на бразилския елит по лукса и разкоша, е Даслу. Новата му сграда - четириетажен палат, разположен върху 17 000 кв. метра, подслонява 120 бутика на известни дизайнери, предлагащи всичко - от джинси Долче Габана (Dolce Gabbana) за 1755 долара до кабриолет Мазерати за 306 250 долара, и то докато се наслаждавате на безплатни питиета. На покрива има площадка за кацане и излитане на хеликоптери, която позволява на клиентите да си спестят задръстванията в града и уличната престъпност. Още от входа клиентите се посрещат като кралски особи от цели армии продавачки с бронзов загар и мълчаливи служителки, облечени в черни униформи с бели якички и маншети. Накрая услужливи помощници пренасят пазарските им чанти до колата или хеликоптера. Междувременно гостите отдъхват в някое от многобройните кафенета и кресла, пръснати по всички етажи.Най-интересното за Даслу е, че той не е просто луксозен магазин, а културен феномен - отбелязва Карлос Ферейриня - собственик на местна консултантска компания. - Той прилича на елитен клуб, в който определена група хора се събират, за да споделят едни и същи преживявания.От манията на Даслу за безупречно обслужване явно има ефект. Клиентелата му е забележително вярна. Тя посещава магазина средно веднъж на седмица, докато останалите първокласни търговски центрове могат да се похвалят с по едно посещение веднъж на 21 дни, показват данните от едно проучване. Макар Даслу да не разкрива финансовите си резултати, анализатори пресмятат, че миналата година продажбите му са възлезли на повече от 220 млн. долара, и то по време, когато е разполагал с доста по-малка търговска площ. Освен това собствената му търговска марка, осигуряваща 60% от продажбите, започва да печели известност и в чужбина. Нетърпеливи да се възползват от нарастващата популярност на бразилската мода в Европа и САЩ, преди три години шефовете на Даслу отправиха поглед към външните пазари. Днес те изнасят продукция в 60 магазина в 35 държави, сред които нюйоркските Бергдорф Гудман (Bergdorf Goodman) и Скууп (Scoop).Елиана Транчеси се гордее с перспективите за успех зад граница, но е още по-доволна от постигнатото у дома. Тя е сред първите, които започват да внасят дизайнерски марки като Шанел и Гучи, когато в началото на 90-те години Бразилия отваря икономиката си за чуждестранни стоки. В ранна възраст осъзнах, че именно модата и търговията с луксозни стоки са моето призвание - казва Транчеси. - И не мисля, че трябва да се чувствам виновна за това.

Facebook logo
Бъдете с нас и във