Банкеръ Weekly

Съдби

НОВИЯТ МЕСИЯ НА ФОРМУЛА 1

Целта на Флавио Бриаторе за новия сезон във Формула 1 е съвсем проста - да вгорчи живота на Михаел Шумахер. Именно сегашният изпълнителен директор в тима на Рено бе човекът, който изведе германския ас до първите му големи успехи. Но сега и на него му е втръснало до болка да гледа как Шуми се носи по пистите с небрежността на таксиметров шофьор. На шефовете му в Рено тепърва предстои да решават дали да продължат договора на мургавия италианец. Те вече намекнаха, че решението им до голяма степен ще зависи от представянето на отбора в началото на новия сезон. Поставената пред Бриаторе задача е ясна - тимът му поне малко да се превърне в заплаха за дългогодишната хегемония на Ферари. Ако изобщо първият старт в Мелбърн показа нещо, то е, че Флавио смята да я преизпълни. В Австралия двамата му пилоти - Джанкарло Физикела и Фернандо Алонсо - завършиха първи и трети. Очевидно е, че Формула 1 не е застрашена скоро да се раздели с най-атрактивния си мендижър. И на 54 години Бриаторе си остава все същият - сменя манекенките в леглото си далеч по-често, отколкото пилотите в тима си. За журналистите и светските хроникьори той и колегата му Еди Джордан са единствените глътки свеж въздух в този спорт, в който всички останали стават все по-сериозни. Беше време, когато самите пилоти напълно задоволяваха жаждата на обществото за скандали и пикантни клюки. В днешно време корпоративните интереси, които движат Формулата, са превърнали тези млади момчета в автомати. Затова и неотдавнашната самоотлъчка на Кими Райконен в един стриптийзбар му навлече толкова разправии с началниците в Макларън. Според Бриаторе тъкмо тяхната закостеняла реакция в случая отлично показва какво не е наред в съвременната Формула 1. Ако Райконен бе мой пилот и бе отишъл в клуб да пийне и да се позабавлява, нямаше да имам нищо против, обяснява Бриаторе. - Напоследък взехме да забравяме, че един млад състезател не може да се държи като робот. Щом като не е пил в нощта преди старта, какъв е проблемът? Аз не искам моите пилоти да се превръщат в чиновници. Те трябва да имат индивидуалност. Това, което е направил Кими, е като глътка свеж въздух. Може би занапред трябва да му сипват по едно питие и преди всяка пресконференция. Спомнете си какви бяха големите пилоти в миналото - Нелсън Пикет, Герхард Бергер, Рикардо Патрезе, Найджъл Менсъл... Това бяха съвсем нормални момчета. А сегашните изглеждат, сякаш са произведени на конвейр във фабрика. Всички са напълно еднакви. Над половината от тях изобщо не ги различавам един от друг, щом излязат от болидите си. Преди познавах всичко живо в боксовете, а сега дори не мога да произнеса фамилиите на някои пилоти! Бриаторе е склонен да се съгласи, че петте поредни титли на Шумахер за Ферари са направили лоша услуга на спорта като цяло. Но проблемите, според него, не идват от уменията на германския пилот. Сега най-важното е да върнем Формула 1 по вестникарските страници - твърди италианецът. - Хората прекалено много слушаха напоследък за финанси, консорциуми, акции и всякакви такива проблеми. А това, което те искат, е едно добро състезание. Пръскаме все повече пари за нови технологии. От полза ли е това за спорта? Не мисля. Имаше страхотен спор около скоростните кутии, но аз не съм виждал скоростна кутия да спечели състезание. Тя може само да го провали. В повечето отбори вече са ангажирани по 800-1000 човека, само за да излязат две коли на стартовата решетка в неделя. Това е вече прекалено. Преди 12% бюджетът ни бе с 60% по-малък, а състезанията - с 60 процента по-интересни. Бриаторе е убеден, че за спасяването на индустрията трябва да се инвестира не в машините, а в хората. Трябва да дадем на зрителите онова, което искат да видят - едно оспорвано първенство, в което титлата се решава в последното състезание. Или, ако това не е възможно, поне да им покажем двубой между двамата пилоти във водещия отбор. Във Ферари за съжаление такива неща не са позволени. Впрочем в оплакванията на Флавио от сегашното състояние на нещата неминуемо има и доза самокритика - в края на краищата тъкмо той създаде чудовището, наречено Шумахер. Бриаторе надуши таланта на младия германец още при дебюта му за Джордан и го отмъкна в Бенетон, където двамата заедно постигнаха неочаквани, невероятни успехи. Скромният отбор изведнъж грабна титлата при конструкторите, а Михаел стана световен шампион през 1994 и 1995-а. Сега италианецът е убеден, че разполага с новия Шумахер в лицето на 23-годишния си испански пилот Фернандо Алонсо. Михаел имаше шанса да пробие във време, когато нямаше много сериозна конкуренция - обяснява Бриаторе. - Айртон Сена вече не беше сред нас, Найджъл Менсъл и Ален Прост също вече се бяха оттеглили, когато Шуми спечели първата си титла. За всичките тези години единствените му реални съперници бяха Деймън Хил и Мика Хакинен. В това отношение той бе късметлия. Очевидно Алонсо няма този късмет, защото на него му се налага да се бори със самия Шумахер. Въпреки това шефът му е убеден, че го чака същата съдба. Условията са почти същите, а и уменията на Фернандо много напомнят тези на младия Михаел. Да не говорим, че заради него Испания стана една от водещите страни във Формула 1 - точно както Германия преди десетина години. При това Шумахер не е непобедим, както доказаха Хил и Хакинен. Той просто трябва да бъде поставен под напрежение. Миналия сезон Михаел караше като таксиметров шофьор, с ръка, подадена навън през стъклото. Толкова лесно го оставихме да печели. Но сега вече няма да е така. В това отношение думите на Флавио заслужават внимание. Когато преди 16 години той бе измъкнат от основния бизнес на модна къща Бенетон и пратен в боксовете на Формула 1, повечето стари вълци гледаха на него като на случаен натрапник. Но оттогава Бриаторе си спечели уважение - до такава степен, че все по-сериозно го спрягат за наследник на самия Бърни Екълстоун. Той самият уверява, че не е очарован от подобна перспектива. Работата на Бърни не ме привлича особено - обяснява Флавио. - За мен истинският чар на Формулата е в съревнованието. Миналата година останахме трети при конструкторите, през тази вярвам, че заедно с Макларън може да поспорим с Ферари и за първото място. Иска ми се да си довърша работата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във