Банкеръ Weekly

Съдби

НОВАТА ЛЮБОВ НА ЕЛЪН МАКАРТЪР

НОВАТА ЛЮБОВ НА ЕЛЪН МАКАРТЪРСамо липсата на хриле отличава Елън Макартър от рибите, процеди един посивял ветроходен ас, след като 24-годишната англичанка го победи с лекота в прочутата регата Рут дьо рум. Тя самата не се притеснява от подобни сравнения. Дори охотно признава, че най-сериозната емоционална връзка в живота й е била със собствената й яхта. На борда на Кингфишър Макартър подобри четири световни рекорда, спечели няколко от най-престижните трофея във ветроходния спорт, бе избрана за спортист на годината във Великобритания и номер 6 в Европа, а освен това си осигури и едно завидно състояние. Сега обаче Елън си има нова любов - тримарана BQ Касторама - и ново предизвикателство, пред което всичките й предишни постижения просто бледнеят. Само петима ветроходци в историята са опитвали да обиколят света с катамаран, без спирания и без екипаж. Само един от тях успя в опита си - французинът Франсис Жойон. Но това съвсем скоро ще се промени, уверява Елън Макартър, призната вече от всички за най-голямата звезда във ветроходството на ХХI век. Тримаранът Касторама е напълно готов и чака само попътен вятър, за да отплава от Фалмут. Попътният вятър е жизненоважен, ако Елън иска да подобри постижението на Жойон от 72 дни, 22 часа, 54 минути и 22 секунди. Новата й лодка вече доказа способностите си през пролетта, когато счупи рекорда за трансатлантическо плаване запад - изток. Тогава Касторама успя да постигне средна скорост от 19.42 възела (36 км/ч). За да се справи с времето на Жойон, Макартър ще трябва да поддържа средно шестнайсет възела, но за много по-дълго време и при най-разнообразни условия. Така че добрият старт е от решаващо значение. В този момент ще е фатално да проявя нетърпение, обяснява Елън на стотината хиляди почитатели, които всекидневно влизат в сайта й, за да проверят кога ще потегли. Много често я питат дали не й липсва любимият Кингфишър. Това бе най-дълготрайната емоционална връзка в живота ми - признава с усмивка Елън. - Когато прекараш толкова дълго време сам на борда, яхтата се превръща в нещо много специално за теб. Но и най-дългите бракове някога свършват, пък и вече си имам нова любов. Подобна страст към морето у едно момиче, родено на 300 километра навътре в сушата, и досега си остава загадка. Запалих се по лодките съвсем случайно, докато карах една лятна ваканция при леля си, споделя Макартър. Майка й отначало гледала с насмешка на поредната й мания за един ден. Затова останала като попарена, когато три години по-късно научила, че момичето си е купило лодка с парите, тайно спестявани от закуски. Разбира се, за да стигне до върховете на ветроходния спорт, Елън се е лишавала не само от сандвичите. Нямам дори една официална рокля в гардероба си, не съм ходила на фризьор от шест години рядко виждам собствената си майка и не смятам да създавам семейство - подчертава тя. - Както виждате, пълна съм с недостатъци. Но онова, което е недостатък на сушата, в морето е огромно предимство. Невероятните способности на Макартър се видяха още при участието й в регатата за самотници Ванде глоб (2001), когато момичето се представи удивително и само заради една злощастна повреда не спечели. Година по-късно вече нищо не можеше да я спре и Елън пресече финала на Рут дьо Рум не само първа, но и с рекордно време. През 2003-а англичанката се прицели в още един легендарен трофей - Жюл Верн, присъждан за най-бързо околосветско плаване с екипаж. Макартър и тук подходи с присъщата си целеустременост. Набирането на екипажа започна година преди старта, после Елън заведе избраниците си под Монблан, за да се сплотяват и закаляват. Нещата бяха изпипани до последния детайл и рекордът на Бруно Пейрон изглеждаше обречен, но тогава се намеси съдбата - след незапомнено силни ветрове мачтата на Кингфишър се счупи и сложи край на надпреварата. Всъщност постижението на Пейрон все пак бе подобрено малко по-късно от Стив Фосет, само че това не му донесе приза Жюл Верн, защото американският милионер бе отказал да заплати таксата за участие от 30 000 долара. Макар провалът да не бе по вина на хората й, след него Елън се отказа от екипажите и се върна към регатите за самотници. Наистина предишните плавания й спечелиха световна известност, но все още доста хора се притесняват как може едно младо момиче да се бори само със стихиите в продължение на месеци. Чудят се как издържа психически и нерядко й припомнят онези кадри от борда на Кингфишър, когато тя избухваше в сълзи по най-дребни поводи Елън обаче само се смее на обвиненията в женска чувствителност: За цялото плаване си позволих може би половин час емоции. Стив Фосет, който после подобри рекорда, призна, че плакал доста повече. Признавам, че съм чувствителен човек, но мога да бъда и много твърда, когато се наложи. Студът, влагата, опасността и самотата никога не са успявали да пробият защитата на Елън. Единственото й слабо място е недоспиването. Затова сега екипът специално й е пригодил малка ниша на палубата, където ще може да почива, увита в мушами, и същевременно ще е готова да реагира на всяка опасност. В морето няма как да се придържаш към нормален цикъл на сън, защото лодката никога не спира, вятърът си духа, състезанието продължава... Ако всичко изглежда наред, можеш да дремнеш, но понякога това продължава не повече от пет минути. Да не говорим, че не е лесно да заспиш при скорост 25 възела, когато всяка част от яхтата скърца, пищи, а вълните се разбиват с грохот на палубата. Придобивайки представа за трудностите, с които Макартър се сблъсква, повечето хора я питат защо все пак го прави? Очевидно не е заради славата и парите (макар че те никак не са малко - Елън печели над два милиона лири годишно от спонсорски договори, получава и заплата от канала Дискавъри, а първата й книга - Да превземеш света, се превърна в суперселър след продадените над 190 000 копия). Тя самата трудно успява да отговори на този въпрос. Просто го правя, и толкова. Обикновено прекарвам поне половината година в морето. То отдавна вече не е враг за мен, а място, където се чувствам щастлива и сигурна. Има и неповторими моменти, гледки, каквито не можеш да видиш никъде другаде. Понякога при бурно море утрините са неописуеми, слънцето се показва внезапно през облаците и изведнъж в сивотата виждаш една яркосиня, светнала вълна - невероятно е. Е, има го и другото - моменти, когато при 55 възела вятър съм на върха на мачтата и се моля да не се подхлъзна, защото това ще е краят. Мнозина казват, че плават именно заради този приток на адреналин. Аз лично не смятам, че страхът е нещо вълнуващо. Но без него не може. Ако не се страхуваш, значи не внимаваш достатъчно. А морето трябва да се уважава. Опасностите ще я дебнат и в новото начинание, което изобщо не я притеснява. Тя отсега мисли за празненствата след финиша. Нашата лодка бе спусната на вода само няколко дни, след като Франсис Жойон завърши онова знаменито плаване. Преди него никой не бе успял да обиколи света без прекъсване с катамаран. Рекордът му заслужава да остане още много години. Но аз няма да си дам и секунда покой, докато не го бия. А на обещанията на Елън Макартър със сигурност може да се вярва. ЗАЩО РЕКОРДЪТ Е ТОЛКОВА ЦЕНЕННад 2000 души са били на ЕверестНад 450 души са били в Космоса12 души са стъпвали на Луната5 души са опитвали да обиколят света без спирания с катамарани (най-бързите ветроходни лодки).Само един е успял. ПРЕДИШНИТЕ ОПИТИ1968-1969: Найджъл Тетли на борда на Виктрис. Яхтата му потъва на 1100 мили преди финала на английския бряг.1973-1974: Ален Кола на борда на Манюрева. Обикаля света за 169 дни, но два пъти спира за ремонти.1986-1987: Филип Моне на борда на Крите. Финишира за 129 дни, също с принудителни спирания.1988-1989: Оливие Дьо Керсосон на борда на Ан'отр регар. Подобрява постижението до 125 дни, отново със спирания.2003-2004: Франсис Жойон на борда на IDEC. Пръв успява да обиколи планетата без прекъсвания, за време от 72 дни, 22 часа, 54 минути и 22 секунди.

Facebook logo
Бъдете с нас и във