Банкеръ Weekly

Съдби

НЮ ЙОРК ОТНОВО СЪБРА ВИЗАНТИЙСКОТО ИЗКУСТВО

В навечерието на Великденските празници нюйоркският музей Метрополитън предложи на своите посетители изложбата Византия: Вяра и мощ 1261-1557 г. В експозицията, която включва над 350 произведения на изкуството, редом с другите страни донори - Гърция, Русия, Египет, Франция, Италия, Сърбия и Черна гора, Турция, Румъния, Македония, участва и България. Страната ни е представена скромно - с икони от филиала на Националната художествена галерия в криптата на храма Св. Александър Невски, с иконата от Археологическия музей Богородица Катафигия и видението на Йезекил (ХVI в.) и с плащеницата на Андроник Палеолог от Националния исторически музей. Изложбата в Ню Йорк ще продължи до 4 юли и предвижда изнасянето на лекции и провеждането на семинари и научни симпозиуми по различни теми от историята, културното и материалното наследство на Византийската империя.Това е третата поредна изложба в Метрополитън, която възкресява богатата културна история на най-могъщата средновековна империя - Византия. За първата през 1997-1998 г. в. БАНКЕРЪ (21.07.1997 ) подробно писа. В тогавашната експозиция Величието на Византия, 843-1261 г. България бе представена с преславската керамична икона Св. Тодор Стратилат и още няколко артефакта от музейната ни съкровищница, а отзвучаването бе съпроводено с типичен балкански скандал за собствеността върху нея. Кураторът на серията изложби Хелът Евънс посети и изложбата - реплика Величието на Византия в Солун, наречена Съкровищата на Атон. В нея блестеше със скромното си участие българският манастир Св. Георги Зограф, затулен в специално обособен славянски кът. Г-жа Евънс още тогава подбира експонати за настоящата изложба в Метрополитън и започва трудни преговори за координиране на усилията между големия брой държави, собственици на повече или по-малко византийски експонати.Сегашното изложба е подредена в единайсет зали на музея Метрополитън и обхваща по-широки исторически и религиозни граници на православния, католическия и мюсюлманския свят. Инициативата е обезпечена с 4 млн. щ. долара , набирани отчасти от американски благотворителни организации и банки, гръцки и кипърски банки и фондации, съобщава Ню Йорк таймс. Преодолени са затрудненията, предизвикани от терористичния акт от 11 септември 2001 г., както и от войната в Косово. Усилията са си стрували, защото, както честно призна още Кенет Кларк, историята на световното изкуство е главно история на западноевропейското художествено творчество, а огромният източен сегмент е почти напълно изключен и неизследван. В този смисъл досегашните изложби с тема Византия са добър опит за коригиране на историческата справедливост. А интересът към изложбата от 1997 г. - над половин милион посетители - се очаква сега да бъде надминат.Но изложбата отново напомня и за традиционната вече българска немара към възможностите, които подобни културни събития предоставят на страната. През 1997 г. в. БАНКЕРЪ доста гневно разказа за тогавашните пропуски, които сега в голяма степен се повтарят. Което печално напомня за странното неумение на нашата държава да представя достойно пред света истинските (а не мнимите и съмнителните!) акценти от своята културна история. Съседите ни не пропускат подобни щастливи възможности...

Facebook logo
Бъдете с нас и във