Банкеръ Weekly

Съдби

Николай Неделчев: ПО-ДОБРОТО Е ВРАГ НА ДОБРОТО

Николай Неделчев е управител на МАРК комюникейшънс, специализирана агенция за връзки с обществеността. От 1998 г. агенцията е партньор на петата по големина в света PR-агенция Еделман Уърлдуайд. МАРК комюникейшънс е сред най-големите български PR-агенции за 2001 г. Тя е част от групата Publicis/MARC - консорциум от фирми, предлагащи интегрирани маркетингови комуникации. Преди да поеме кормилото на МАРК комюникейшънс, Неделчев е работил като мениджър маркетингови комуникации в Български Бизнес Системи (BBS) - представител за България на Apple Computer. Магистър по международни отношения, с международни квалификации по PR, комуникация и реклама. Николай Неделчев е член на международната асоциация по ПР (IPRA), на Международната асоциация по бизнескомуникация (IABC), на Изпълнителния съвет на Българската стопанска камара, на Изпълнителния съвет на българския клон на Международната рекламна асоциация (IAA) и на борда на директорите на Нов симфоничен оркестър. Николай владее английски, руски и френски.Николай Неделчев е абсолютен максималист, цени уважението, предприемаческия дух и творчеството. Признава, че се отдава докрай на всяко нещо, с което се заеме. Като повечето хора, родени по знака на зодия Везни, е работохолик, но възприема работата си като част от забавлението, наречено живот. Николай е изключително контактен, предразполагащ събеседник, с тънко чувство за хумор. Той е представител на новото поколение бизнесмени в България - добре образовани, със силни позиции в обществото и с големи планове. В добавка - Ники е от симпатичните представители на тази нова вълна. По-доброто е враг на доброто, обича да казва той. Смята, че българите като по-земни и консервативни хора, не залагат на тази максима и това е един от минусите на националната психика.Стремглавата му кариера започва през 1992 г. в BBS, през 1995 г. вече е управител на М.А.Р.К. - агенция с амбицията да предлага комбинация от маркетинг, реклама, изследване и комуникация. Концепцията е нова за България, но отдавна утвърдена по света. В държавите с традиции тенденцията е да не се прави само PR или реклама, стремежът е към създаването на многопосочна комуникация.Можем да го обясним съвсем простичко, разказва Николай. Възприемаме света по много начини - с очи, уши, сетива. Така общуваме. Комуникацията не е един канал на информация. Конкуренцията им в България все още е доста еднопосочна - повечето агенции се занимават само с PR или реклама.Защо българите все още не са се ориентирали към този конгломерат? Още е твърде ново за нас. Все още понякога се налага например да се обяснява какво е PR - как работи, какви резултати дава. Често с клиентите си започваме с нещо дребно, но постепенно се вижда как работи концепцията, обяснява бизнесменът.Николай е безкрайно благодарен на специалността, която завършва - международни отношения, защото тя му дава значителни познания за най-различни сфери от икономиката. И най-важното - научила го е да търси връзката причина-следствие. Както обикновено става, в този бизнес Неделчев попада случайно. Преди девет години тъкмо заминава за специализация в Англия, когато среща свой познат и той го кани да се захване с нова фирма, която се занимава с компютри. Николай откровено си признава, че по това време мрази компютрите, макар да е бил отличник по информатика. И започва работа в BBS, като се отказва от специализацията си в Англия. Започва да разработва маркетинга на компютри. В Икономическия институт той не е учил кой знае колко маркетинг. Но на бойното поле се научава що е PR, маркетинг и реклама. Днес, когато се обърне назад, Ники не изпитва ни най-малко съжаление, че тогава не е избрал специализацията в Англия. Направил съм правилния избор, казва той и споделя, че неговата нагласа като човек е сам да измисля нещата, сам да стига до идеята и след това да я реализира перфектно. Благодарен е на съдбата, че го е вкарала в тази област от бизнеса, защото наистина е намерил своето призваниеТова е работата, която му харесва, и я работи по начин, по който му харесва. Законите на рекламата, маркетинга и PR-а, сега се създават в България. Аз играя по правилата, които са наложени преди 100 години в западния свят. И сега у нас има широко поле за творчество. Разбира се, Неделчев е имал много тежки моменти. Кризата през 1996-1997 г., когато всичко е въпрос на оцеляване, слава Богу, е отминал момент. Но тези моменти го карат още повече да се бори за това, което прави. Ако не си бил в ада, как да оцениш какво е в рая! - е любима сентенция, която обича да цитира. Веруюто, което изповядва, е: Това, което не ни убива, ни прави по-силни! Понякога на човек обаче му омръзва от толкова много предизвикателства, защото ние, българите, изпитваме всеки ден върху себе си жестоката мъдрост на китайската клетва Пожелавам ти да живееш в интересно време! Неделчев отдава дължимото на двама сериозни учители - единият учител е практиката с нейната мъчителна спирала от опити и грешки. А вторият - книгите. Твърди, че агенцията притежава най-богатата библиотека в България в тази сфера. Всеки месец във фирмата се дават по 200-300 щ. долара само за книги. Един от университетите дори го моли студентите да ползват библиотеката на Publicis/MARC. И смешно, и трагично. Университетите нямат пари за книги. Николай е реалист, като повечето, родени под знака на Везните. Спокоен и уравновесен е, но само външно. Иначе непрестанно го тревожат въпроси, на които отговорите търси непрекъснато. Твърди, че е човек, който държи на думата си, готов е винаги да подкрепи добрата и умна идея, независимо че идва от конкурент. Подчинените му ценят неговата справедливост. В отношенията с колегите си той разчита освен на ума, и на сърцето си. Смята, че интуицията е едно от силните му оръжия.С нейна помощ подбира и екипа си. Нормалният човешки разговор му дава достатъчно голяма информация не само за професионализма, но и за личностните качества на бъдещия колега.Клиентите на МАРК комюникейшънс са мощни фирми. Сред тях са Сони България, Хебросбанк, Делегацията на Европейската комисия в България, ДЗИ, Корпусът на многонационалните сили в Югоизточна Европа, Националната здравноосигурителна каса, Нов симфоничен оркестър, Хофман ЛаРош. Питам Николай как става подбора - клиентите ли избират неговата фирма, или тя тях. И двете. Като в любовта. Трябва да сме еднакви като начин на мислене. Да убедим клиентите си в солидните принципи на нашата агенция и да им дадем подходящи примери за добро сътрудничество. Много важно е да се знае, че зад това, което говориш, стои интелектуален потенциал и ресурси. Името на фирмата само по себе си не значи нищо. Аз мога да си закача табела, че съм най-великата рекламна агенция, но какво от това?Преди броени дни например, Publicis/MARC започна голяма кампания на Сони център, който се намира в ЦУМ. Промоции, SMS реклама, нещо ново за България, директен маркетинг. Разработили са и цялостна годишна концепция, която да превърне центъра в един от най-големите за продажба на аудиовизуална техника. Николай е оптимист за бъдещето на Publicis/MARC. Фирмата ще става все по-просперираща, защото маркетингът ще си пробива път и силата й ще расте. Ще има все повече и повече хора, които не само произвеждат нещо, но и осъзнават, че маркетингът е един от най-важните фактори за успех на пазара. Той е част от логическата конструкция в бизнеса, при положение че държавата ни върви в правилна посока. Кризата през 1996 г. доказа, че всичко може да се разпадне като кула, съградена от карти. А при такива трусове обикновено първото, което се реже от бюджета на фирмата, са парите за маркетинг.Най-голямата трудност за подобен тип бизнес в България е непредсказуемостта. Ние сме малка държава, с население, по-малко от Москва, и въпреки природните дадености и достатъчно големия интелектуален потенциал, не можем да дръпнем бързо напред. Не се ли разбие формулата властта да се използва само и единствено за лично облагодетелстване, ще продължаваме да тъпчем на едно място. За колко от политиците можем да кажем, че са честни и морални, че работят съвестно за България? Влиза се в политиката, защото властта носи пари.Николай Неделчев никога не е мислил да се занимава с политика. Не го блазни, защото смята, че работата му заслужава усилията си.А той работи здраво, затова и му остава все по-малко време за четене на книги, неговата голяма страст. Вечерно време обича да се среща с приятели и обикновено избира музикалните клубове, за да изпусне парата от деня. Брат му го е запалил по риболова и в събота и неделя заедно ходят за риба. Край водата забравя за маркетинг и комуникации.Съпругата му се занимава със събитиен мениджмънт в същия холдинг. В офиса си говорят за работа, но вкъщи съществува неписано правило да не се споменават служебни проблеми и ангажименти. И двамата спазват това негласно споразумение. Николай мечтае да пътешества - накъдето му видят очите. Гръцките острови, Африка, Южна Америка. Завижда на всеки с яхта. Като си затвори очите, си представя как малкото корабче може да стане неговият дом за известно време, да обикаля света, да акостира на непознати брегове и след това да отплава в открито море до следващият пристан. Вярва, че някой ден може би желанията ще се сбъднат!Професионалните му мечти са свързани с награди от големи фестивали в чужбина, защото участието в българските не е мерило за успех. Иска да доизгради къщата, която е започнал. Не става дума за дом, а за агенцията. Положил е солидните й основи, но амбицията му е да вдигне все повече и повече етажи от нея.

Facebook logo
Бъдете с нас и във