Банкеръ Weekly

Съдби

НИКОЛАЙ ЯНЧОВИЧИН - ТЪРСАЧЪТ НА НИШИ В ЕФИРА

Тази пролет е модерно да се търсят и лансират млади музикални таланти. След като през април Би Ти Ви и Нова телевизия пуснаха предаванията Пет звезди и Стар академи, преди седмица БГ радио също връчи (за втора поредна година ) приза си за най-талантлив български изпълнител. Наградата този път отиде при Асен Дюлгеров от прохождащата група Free style за изпълнението в нова версия на неостаряващия хит на Сигнал Скъп спомен мой. Младият пловдивчанин получи луксозна китара Гибсън. Радващо е, когато от малки и големи градове на страната се появяват добри музиканти. Те бързо привличат вниманието на публиката и на специалистите - заяви при награждаването директорът на БГ радио Николай Янчовичин. - Това осмисля и съществуването на радиа като нашето.Въпреки че неотдавна навърши 30 години, шефът на единственото у нас радио за български поп и рок може да се причисли към ветераните в бранша. Още като студент в Американския университет в Благоевград, където е и родното му място, Янчовичин започва да работи като водещ и директор на продукции в университетското радио Аура. Там се запознах със създателя и пръв директор на Аура Христо Грозев - разказва той. - След като завърших, заминах за швейцарския град Монтрьо да правя магистратура по електронни медии, а Грозев стана вицепрезидент за Източна Европа в американската компания Метромедия, която притежава БГ радио и още две български станции - Радио 1 и Нова. В един момент Христо убеди собствениците й да поемат част от издръжката ми по обучението срещу ангажимент да работя за тях в бъдеще - било по проекти в България или някъде другаде. Така се обвързах с Метромедия.Преди около пет години щатската фирма, заедно с още десетина компании, получи разрешение да създаде нови радиостанции в нашата страна. Около година по-късно Метромедия пусна в ефир БГ радио. Добре си спомням как в продължение на месеци преди задаващите се конкурси с Христо и с още няколко човека от компанията трескаво обсъждахме каква пазарна ниша бихме могли да запълним. Постепенно се избистри идеята да направим точно този формат, който днес аудиторията познава. Решението да създадем радио за българска поп- и рокмузика взехме отчасти и поради факта, че фирмата майка вече притежаваше подобно в Естония, което се развиваше доста успешно, споделя директорът на БГ.Днес Янчовичин и екипът му като че ли са си спечелили репутацията на хора, които не се боят да рискуват. Две години след появата на първата станция българският клон на Метромедия купи радио Контакт и го трансформира в станция за ретрохитове с името Радио 1. Малко след това бе пуснато и най-авангардното засега българско радио Нова, излъчващо само най-съвременната световна електронна музика. Според Янчовичин новите станции не са се появили на музикалния пазар у нас, след като той вече е бил напълно и окончателно завладян от попфолка. Шефът им смята, че бумът в този жанр е бил неминуем и че никой не би могъл да му повлияе. Българите винаги са проявявали интерес към т.нар. балкански ритми и в този смисъл фолкмузиката щеше да се развие до днешните си мащаби независимо дали в конкуренция с попгрупите, или без нея - категоричен е той. - Процесите винаги следват своя логичен ход. Ето защо първи в страната се появиха фолкрадиа и телевизии и едва след тях - медии за други музикални жанрове. Лично аз съм доволен и смятам за по-важно, че българските попизпълнители успяха да извървят своя път, развивайки се по естествен начин в правилната посока. Така музикантите сами предотвратиха абсурдната ситуация, позната ни от Франция например, където държавата задължи със закони електронните медии да излъчват местна музика, за да спаси по някакъв начин националната култура. Мисля, че в България вече са положени добри основи да не се стига до подобен парадокс. Заслугата е както на медии от типа на БГ радио, така и на изпълнителите. Те обаче трябва да продължат да работят сериозно и професионално, за да останат на висота, тъй като в другия жанр нещата непрекъснато се променят и усъвършенстват.Янчовичин изобщо не е склонен да осъжда музикалните предавания, които напоследък започнаха да включват в програмите си и фолкизпълнители. Очевидно става дума за преследване на по-висок рейтинг и на по-голяма аудитория - отбелязва той. - Пред нашето радио подобна дилема не стои. Ние сме се определили на пазара още преди няколко години и няма да напуснем своята ниша. Въпреки това, според мен, тенденцията е разликите в стиловете все повече и повече да се размиват и отделните жанрове да се преплитат. Доказателство, ако щете, е съвместното парче, което създадоха Азис и раперът Устата. На всичко отгоре стиловото размиване започва да се получава все по-добре и със засилващо се качество, което е сигурен знак, че нещата ще продължат в тази посока.За шефа на БГ радио един от големите проблеми на българската попмузика е, че хората, ангажирани с нея, все още не могат да се разберат и да създадат единни правила при определянето на най-добрите музиканти за годината. Докато наградите не започнат да се дават според продадените тиражи, интригите около конкурсите и слуховете за манипулации никога няма да престанат - убеден е Янчовичин. - Може тиражите дори и на най-известните изпълнители да не са на желаното или на възможното равнище, но независимо от това е необходимо да се създаде система, която да ги отчита. Макар че едва ли и тогава слуховете ще затихнат напълно. Такива се раждат в изобилие почти навсякъде, където се раздават отличия. Другаде обаче съществуват и безспорни показатели, срещу които и най-опитният интригант няма какво да каже. Специално в БГ радио се стремим победителите в нашите годишни награди да се излъчват по възможно най-достъпния начин, като в същото време всеки гласува с ЕГН-то си и само по веднъж.

Facebook logo
Бъдете с нас и във