Банкеръ Weekly

Съдби

НИКОЛАЙ ХАДЖИДОНЧЕВ: ВАЖНОТО Е ДА ТЪРСИШ ПРИЗВАНИЕТО СИ

Животът на Николай Хаджидончев, който на 11 юни навършва 37 години, може да бъде оприличен като български вариант на сбъднатата американска мечта. Преди 12 години той е сред хилядите млади хора, напуснали родното място и поели към големите градове да търсят работа и по-добра перспектива. Днес Хаджидончев е управител на българското представителство на една от най-големите компании в света за производство на хранителни, козметични и домакински стоки - Юниливър. Под прякото му ръководство работят 37 човека, а от продажбата на продуктите на фирмата се изхранват още около двеста. Зад името Юниливър се крие мултинационален гигант, създаден през 1930 г. от сливането на холандската фирма Маргарин Юни и британската (за сапуни) Ливър брадърс. През 2000 г. Юниливър закупува друго водещо име в бизнеса с храни - Бестфудс. И ако у нас Юниливър Бестфудс е позната с няколко артикула (най-вече с перилния препарат Деро сърф и козметичните серии Дав и Рексона), то по света тя продава над 1500 продукта. За разлика от повечето управители и мениджъри на големите фирми в България, Хаджидончев не идва от престижни западни университети и дълги презокеански специализации. Роден е в Полски Тръмбеш, близо до старопрестолното Велико Търново. През осемдесетте години завършва военно училище, като специалността му се свързва с МВР-войските. По тази причина е пратен в пазарджишката милиционерска школа. Много скоро обаче младият офицер осъзнава, че не иска да остане цял живот под пагон. И в навечерието на промените на 10 ноември 1989 г. Хаджидончев успява да получи свободата си. Съдбата си знае работата - усмихва се той. - По онова време беше невероятно трудно да се уволниш, особено за млад офицер като мен. Държавата си желаеше своето, след като бе изразходвала пари за обучението във военните училища. Имаше много спънки, но въпреки тях дни преди 10 ноември станах цивилен гражданин. Ако знаех какво ме очаква след това, вероятно нямаше да бързам толкова или поне щях да изчакам малко. Но вече бях решил, че искам да изживея по друг начин живота си. След като сам се отказва от офицерската заплата, Николай Хаджидончев трябва някак да издържа съпругата си и първия си син. Започва да търгува с видеокасети, снима с видеокамера семейни тържества, а накрая отваря и собствено заведение. Продължавах да съм неудовлетворен - спомня си той. - Не се чувствах на мястото си в армията, а дълго след това се занимавах с каквото падне. Времената бяха такива - не се питах харесва ли ми това, което правя, или не. Над тези неща взех да се замислям доста по-късно.От Пазарджик семейството на Хаджидончев се преселва в родния град на съпругата му - Пловдив. Уличната търговия продължава и там, докато животът не предоставя на начинаещия търговец шанс. Вниманието му е привлечено от телевизионна реклама на известна фирма за куриерски услуги. Николай направил проучвания и установил, че в страната действат две световни имена в този бизнес, но че и двете имали офиси единствено в столицата: Пратих писма и до двете компании, като се опитах да представя бизнесплан и да им обясня необходимостта от откриването на представителства в Пловдив. Текстът бе един и същ, просто го изпратих от два различни факса. Сега ми става смешно, като се сетя какви неща съм писал в плана. Но, от друга страна, съжалявам, че не го запазих за спомен.Фирмите обаче не намират офертите за смешни и му определят ден за разговори. Два часа след втория Хаджидончев вече е представител на една от най-големите куриерски компании в света. Получава офис и множество задачи. За около година и половина успява да изгради куриерската мрежа в региона и да положи основите на бизнеса. После установява, че интересът му и към куриерския бранш се е поизчерпил. Този път Хаджидончев се натъква на вестникарска обява на голяма западна компания, която търси представител в Централна и Източна България. Оказва се, че офертата е на тютюневия гигант Бритиш-америкън табако. Търновчанинът приема работата, но я върши само седем месеца. През юли 1993 г. е поканен в търговското представителство на Юниливър. На въпроса какво очаква от работата си за компанията отговаря, че иска един ден да ръководи делата й в България. Ден по-късно е назначен за регионален мениджър за Централна България, а през 1996 г., когато финансовата криза у нас принуждава Юниливър да напусне страната, вече ръководи цялостния й бизнес.По време на българската голяма депресия компанията не се отказва от Николай Хаджидончев и му предлага специализация и длъжност в Будапеща, където тогава е централата й за източната част от Стария континент. От Русия също търсят сътрудничеството му, но в крайна сметка той избира унгарската столица. Още през първата година обаче започва да пише предложения за възстановяването на дейността в България. През декември 1998 г. целта е постигната. Юниливър пак регистрира българско дружество, а бившият офицер е назначен за негов управител. За две години удвоихме оборота, като през 2001-ва сменихме търговската политика - уточнява Хаджидончев. - В началото работехме с големи партньори като Метро и Била и безброй други търговци на едро. Постепенно установихме, че за спазването на единна ценова политика е добре да сменим начина на дистрибуция на нашите продукти. Избрахме две големи фирми, които станаха наши официални дистрибутори и разделихме страната на осем клона, като всеки от тях бе оглавен от наш служител. Управителят на българското дружество на Юниливър говори за себе си и работата си без никакъв патос. Признава, че има над какво да работи, за да преодолее локалното превъзходство на основния съперник Проктър енд Гембъл. Надява се в бъдеще Юнилевър да инвестира в българското производство (основният бизнес на Юниливър на Балканите засега е в Румъния, където от 1995 г. работят три нейни завода). Мечтая за това - споделя той. - Повярвайте, ставам и лягам с тази мисъл: нещата наистина да се придвижат напред. Но нека приказките да останат за момента, в който работата ще е свършена.Следвайки световните традиции, българският клон на компанията спонсорира образователни, екологични, здравни и културни проекти. През миналата година две български деца са пътували до Лондон, за да са сред финалистите на обявения конкурс за детска рисунка. Освен България само Китай е представен от двама състезатели. За таланта на нашенчетата говори и фактът, че едната от българските рисунки е избрана за новогодишната картичка на Юниливър.Днес Хаджидончев смята, че тайната на неговия успех се крие в търсеното докрай точно призвание в живота и че никога не е спирал да се обучава. Това са и основните му принципи в ръководенето на Юниливър. Иска от хората си да не съблюдават йерархичната стълбица, когато имат идеи и търсят път за реализацията им. Синовете му вече са двама и таткото ги е запалил по своето хоби - риболова. От няколко години през лятната отпуска цялото семейство обикаля и българските манастири. Не съм свръхрелигиозен - твърди Николай - просто там винаги се намират хора, с които можеш да поговориш - както за съвременността, така и за историята. Бих искал децата ми да познават историята и да се гордеят с нея.

Facebook logo
Бъдете с нас и във