Банкеръ Weekly

Съдби

НИКОЛА НИКОЛОВ - КАВАЛЕРЪТ НА НАРОДНАТА ОБИЧ

На 2 юли Софийската опера отбелязва 80-годишнината на своя най-обичан тенор - Никола Николов. В гала-концерта участва цяло съзвездие от солисти на театъра, всичките със солидна международна кариера. Най-много, естествено, са тенорите - Калуди Калудов, Бойко Цветанов, Румен Дойков и още трима-четирима, някои от които не са били родени във времето на най-големия триумф на Никола Николов. Точно тази разлика във възрастта направи невъзможно още навремето едно партньорство с предполагаем световен резонанс в оперното изкуство: на покойната вече Гена Димитрова като принцеса Турандот и на Никола Николов в ролята на Калаф. Познавачи на операта напомнят, че и двамата са единодушно признати за най-добрите в света в тези роли.В годините на най-силните си изяви, т.е. през 60-те, Никола Николов има само един съперник за всенародната любов - футболиста Георги Аспарухов-Гунди. По това време попмузиката току-що навлиза в нашето всекидневие и популярността на оперните ни звезди, вече доказали се на най-големите сцени в света, значително надминава тази на младите попизпълнители. Всеобщият любимец е тенорът Никола Николов, комуто устройват неистови овации, а след спектакъл огромни тълпи го очакват на служебния вход и го носят на ръце в очакване да изпее само за тях популярна италианска канцонета. И той го прави - посред нощ, направо на тротоара. Такива възторзи вече няма...Никола Николов е ученик на Събчо Събев, но мястото си в театъра заема с помощта на Петър Райчев, създателя на Варненската опера. След специализация в Москва, заедно с друг голям наш тенор - Димитър Узунов, сопраното Катя Попова и ред други артисти, Николов се завръща в София като солист на Националната опера. Паметна е премиерата на Турандот от Пучини през 1961 г. - с Николов като Калаф и дебютанта Никола Гюзелев като Тимур. Първи от големите оперни театри реагира Щаатсопер във Виена и кани българина на гастрол. Това има своето обяснение - две десетилетия първи тенор на виенския театър е друг български артист - Тодор Мазаров, с когото тогава вече сравняват Никола Николов. Следват лондонският Ковънт гардън, парижкият Шайе, за да дойде ред и на прочутите италиански опери. Учебникарска е случката в Палермо, когато публиката неистово настоява за бис на стретата на Манрико от Трубадур на Верди, но диригентът Де Фабритис отказва. На другия ден договорът на ръководителя на спектаклите е прекратен.В миланската Ла Скала Никола Николов дебютира през 1959 г. в операта на Сметана Продадена невеста. На премиерата е пял Джузепе ди Стефано, но отказва да продължи серията от спектакли на поставената за първи път на италианската сцена чешка опера. Набързо проведеният конкурс изправя Никола Николов в конкуренция с 50 негови колеги от цял свят. Ръководството на Ла Скала е категорично - Николов е тенорът, който им трябва. Репертоарът на Никола Николов съдържа повечето от големите тенорови роли, сред които се открояват на Канио от Палячи на Леонкавало, Радамес от Аида на Верди, Рудолф от Бохеми на Пучини и др. Но бойният кон на тенора в оперното изкуство, както споменахме, е Калаф от Турандот на Пучини.

Facebook logo
Бъдете с нас и във