Банкеръ Weekly

Съдби

НЯМА НИЩО ПО-СКЪПО ОТ ПРАЗНАТА СТАЯ

Когато изживеем андрешковщината в туризма и когато той престане да е функция само от слънчевите дни през лятото и снеговалежа през зимата, едва тогава ще разберем колко благословена от Бога е страната ни. И че е престъпление да не печелим от това!
Мария Янкова е от онези българки, които знаят истинския смисъл на приказката за две и двеста. Огромната й енергия никога не е работила на празен ход. Винаги е успявала да открие онази, макар и малка пазарна ниша, която може да поеме точно нейната идея и да капитализира труда на цялото й семейство. Това, че почти 20 години е посветила на журналистиката, не й е попречило в един момент рязко да обърне посоката. Но и до днес е убедена, че любимата й професия има кръвно родство с новото й занимание - туризма.
Като собственик и управител на туристическата агенция Бояна - МГ ЕООД в началото е трябвало да преодолея планината от скептицизъм и недоверие у нашенеца, за когото туристическата агенция не е нищо друго освен едно ненужно звено, което само ще оскъпи почивката му. Мария си припомня и много куриозни, и много смешни случаи: Влиза примерно клиент в офиса. Информира се за условията в хотела или почивната база, които го интересуват, разглежда рекламните брошури, а накрая най-безцеремонно иска съответния телефон, защото смята, че получената информация е безплатна и оттук нататък няма нужда от посредник - едно телефонче и готово!
Некоректността на повечето начинаещи хотелиери също подхранва тази нелоялност. Те хем искат туристическите агенции да им обезпечат туристи през целия сезон, хем искат предплащане, за да се подготвят за сезона, хем, от друга страна, правят дъмпинг на цените на място или уговарят осигурените от туроператора клиенти следващия път да контактуват направо с тях. В съседните Гърция и Турция, които са най-големите ни съперници в този бранш, законите на конкуренцията са железни. Но там всеки в туристическия бизнес знае, че когато пази хляба на другия, всъщност пази собствения си хляб. И всеки, който не играе по правилата, става жертва на естествения подбор.
Все повече български семейства, особено в традиционно туристическите райони на България, днес търсят в туризма препитание и реализация. Знаем порочния манталитет, развит в тази сфера през годините на социализма, и е интересно дали през последните 12 години успяхме да се научим да предлагаме туристически услуги?
За съжаление не мога да дам еднозначен и категоричен отговор - казва Мария Янкова. - Много зависи от това къде започва своя бизнес хотелиерът или ресторантьорът, дали има работеща конкуренция около него, дали туристическите потоци са редовни и активни. Но постепенно започва да се изживява печалбарският период, когато на клиента се гледаше като на враг, който трябва да бъде победен и ограбен. Българинът като че ли започна да разбира едно основно правило в този бизнес, а то е преди всичко умението не да вземеш парите, а да накараш туриста да те потърси отново. Как например ще го спечелиш, като сервираш на вечеря салата, нарязана от обяд, студена риба и топло бяло вино? Колкото и да е странно, ние като туроператори сме свели основното си внимание до това да пазим клиентите си от хотелиерите.
Янкова разказва куриозен случай, когато с група германски туристи отива в едно автентично планинско селище. Предприемчиви хора направили прилични хотели селски тип, в двора крава, в съседство мандра, домашни кокошки... А на закуска сервират... германско масло и австрийски пастет! От една страна, това е криворазбрана цивилизация, но, от друга, си е чиста сметка - просто на хотелиера така му е по-евтино, защото това са продукти, внесени на дъмпингова цена, с полуизтекъл срок на годност.
Нещата съвсем не опират единствено до икономическите лостове, но и до изкуството на детайлите в една професия, до индивидуалния подход, до предвидените глезотии. Вестник до сутрешното кафе, цвете за семеен празник на туриста, парче от домашния кейк, домат, откъснат от градината, картичка за Нова година след отпътуването на клиента и т.н. - въпрос на въображение и чар от страна на хотелиера.
Другото, на което трябва да се учим все още според шефката на Бояна - МГ, е реализъм при ценообразуването на услугите. Не може леглото на село да ти струва 10 лв., а в цената да не влиза закуската и сервизните помещения да са общи за 2 или 3 стаи. Не може упорито да поддържаш цена, която не ти продава продукта, само защото си калкулирал по някаква си своя финансова логика в нея и стойността на ковьорчето и телевизора. Има един много ясен туристически принцип - няма нищо по-скъпо от празната стая!
Твърди се, че водеща тенденция в българската туристическа индустрия може и трябва да стане туризмът за българи. Досега обаче усилията и средствата бяха, а и продължават да са насочени към чужденците. Българинът е много по-изгоден и добър турист от чужденеца - смята Мария Янкова. - За него не е необходима виза, няма разход за самолетен билет, няма трансфериране. Освен това, за разлика от средния германски и английски турист, нашенецът като влезе в заведение харчи, а не стои на една бира цяла вечер, не си носи суха храна...
Но какво се получава? Този добре плащащ турист няма достъп до скъпите и престижни бази по Българското Черноморие, защото няма право на резервация при условията, които се предлагат на чужденци у нас. Той влиза там само като резерва. Аз дори опитах да направя резервация на български туристи чрез партньорството на колеги, с които работим в Германия - обяснява Янкова - и се оказа, че не ми приемат офертата защото няма транспортни разходи. Компромисът, който можеха да направят, е да включат 50 марки на човек наказателен разход за това, че от туристическия пакет отпадат транспортните разходи. Ето как един българин получи резервация за Българското Черноморие - през Германия! Представяте ли си в какъв омагьосан кръг сами сме се завъртели?
Така платежоспособният български турист отива в Гърция, Турция и Испания, и то при доста по-високи цени, а немците летуват при ниски цени в България. С други думи, ние доброволно и съзнателно изнасяме национален капитал в съседните, и то конкурентни в туристическо отношение държави.
Политиката на Бояна - МГ е основана върху философията, че ако се насочат усилията за задържането на българския турист у нас и се направи достъпна за него собствената му страна, тогава от това ще спечелят всички - и туристите, и туроператорите, и хотелиерите, и държавната хазна.
Трябва да се отстраняват и белите полета в българската туристическа индустрия. Крайно време е тя да бъде пренастроена така, че да излезе извън сезонната лимитираност и природната зависимост. Защото е абсурдно страна с такива природни, балнеологични и климатични дадености да е туристическа функция единствено на слънчевите дни през лятото и снеговалежа през зимата. Разбира се, че за това са неоходими инвестиции, разбира се, че това не може да е личен акт на някой инициативен туристически деятел. Става въпрос за една коренно различна концепция за развитие на туризма. Вместо нея обаче в българския туризъм се води дълга и епична битка за ДДС.
Ще се опитам да ви обясня с прости думи това, което сложната психика на български депутат не може да проумее вече четири години - казва Мария Янкова. - Чуждестранните туристи в България са износ, а не внос от гледна точка на най-простата икономическа логика. Всеки турист, който влиза в страната, огледално повтаря своя начин на живот, прави своите разходи и покрива своите необходимости като всички останали граждани на страната - т.е. храни се, ползва ток, вода, транспорт... Вместо да прави тези разходи в собствената си държава, той ги прави в България, което означава, че на практика ние сме извършили износ на тези стоки и услуги. Върху всичко това той плаща ДДС, тъй като то вече е начислено с акта на предлагането им на пазара - кафето, цената на таксито, кърпите и чаршафите в хотела, водата в банята, сувенирите, които си купува, всичко е с ДДС. Излиза, че ако начислим ДДС върху целия туристически пакет, който той плаща, за да дойде в България, ние ще го поставим в неравностойното положение да плати за втори път този данък. Това хем ще ощети туриста и ще направи страната ни неприемлива като туристическа дестинация, хем ще постави в неконкурентно положение българската туристическа индустрия, чиито продукти ще станат непродаваеми.
Другото важно нещо за собственичката на Бояна - МГ е създаването на отделно министерство на туризма. Ние се нуждаем от свой министър, който да познава отблизо проблемите на бранша и да е мотивиран бързо и компетентно да ги решава. Всичко друго е прехвърляне на топката и размиване на проблемите в мътните води на бюрокрацията - подчертава Янкова. - Ние например не знаем къде отиват парите от лицензирането, как се изразходват средствата за национална реклама. В моята фирма изобщо не усещам с какво държавата ми е помогнала в това отношение. Мен не ме интересуват отчетните документи, интересуват ме стратегическите рекламни направления, които ще се отразят на нарастването на туристите в България. Шокиращо звучи твърдението от устата на висш държавен чиновник в нашата сфера, че туристическите обекти вече са частни и националната реклама е преимуществено тяхно задължение! Като пример мога да ви дам Гърция и Турция, където всички туроператори имат достъп до безплатни печатни рекламни материали, които са задължително финансирани от Министерството на туризма и са им предоставени по негова инициатива и с негово съдействие.
Мария Янкова силно се надява след последните избори най-сетне да види реални стъпки в превръщането на туризма в приоритетен отрасъл. Досега това беше само лозунг и обещание по посока на Луната. Надява се държавата да се отвори към възможностите, които българският туризъм има, и към хората, които се занимават с него. Необходимо е разбиране и много малко законово усилие.

Facebook logo
Бъдете с нас и във