Банкеръ Weekly

Съдби

НЯМА ДА ОБЛАГАМЕ ТУРОПЕРАТОРИТЕ С ДДС

СПОСОБНИТЕ И НЕКОРУМПИРАНИТЕ ЩЕ ОСТАНАТ В АДМИНИСТРАЦИЯТА
УПРАВЛЕНИЕТО НА МИТНИЦИТЕ ЩЕ БЪДЕ ПОВЕРЕНО НА МЕЖДУНАРОДНА ОРГАНИЗАЦИЯ.


Николай Василев - ръководител на икономическия екип на Национално движение Симеон Втори, пред в.БАНКЕРЪ

Г-н Василев, появиха се много коментари, че Милен Велчев ще бъде министър на финансите, а вие - министър на икономиката. Това вярно ли е?
- На този етап в коалицията Национално движение Симеон Втори не е обсъждано разпределението на министерските кресла. Поне с мен никой не е разговарял по този въпрос. Първо трябва да се формира парламентарната група. След това ще започнат разговори между представителите на коалицията, за да се избере ръководство на парламентарната група. И чак тогава ще се обсъжда въпросът за министър-председател. Разговорите за това, кой какво министерство ще заеме, ще започнат когато бъде уточнена фигурата, която ще оглави правителството. Изпреварвайки въпроса ви, ще ви кажа, че все още не знам дали царят ще бъде премиер.

Кои са хората около царя?
- Това водачите на различните екипи - юридическия, икономическия...

Излиза, че и вие сте в тази група?
- Да, и аз съм сред тези хора. Освен шефовете на тези два екипа, в групата около царя влизат и ръководителите на още няколко екипа като този по национална сигурност и външна политика, който се оглавява от Соломон Паси. В тази група участват и седемте членове на коалиционния съвет на НДСВ, сред които много важна роля играе Пламен Панайотов. Сигурен съм, че и княз Кирил ще се намеси при обсъждането на този, пък и на всички останали въпроси.

А каква е ролята на Стоян Ганев?
- Той просто е консултант на царя, но не съм много сигурен как неговата личност се ситуира във времето и пространството.

Вие лично какъв пост в правителството сте готов да поемете?
- Според мен е абсолютно безсмислено в момента да обсъждаме този въпрос. Нека първо да видим с кого ще правим коалиция, кой ще бъде определен за премиер и след това може да обсъждаме министерските кресла. Не забравяйте, че мен може въобще да не ме поканят да участвам в правителството.

Защо отпътувахте за Лондон точно когато трябваше да излязат резултатите от изборите? За да оформите напускането си от Лазар Брадърс ли?
- Не, бях в Лондон на международна конференция, организирана от инвестиционната банка Морган Стенли. Що се отнася до напускането ми... До 18 юни ние не знаехме какви ще са резултатите от изборите. Вярно е, че аз бях водач на листа и нямаше как да не вляза в парламента. А за да напусна Лазар Брадърс, се изисква време. Трябва да се подаде предизвестие, да се оформят куп документи и да се свършат още много неща.

Значи ли това, че ако не влезете в изпълнителната власт, както обявихте в дебата с ОДС на 10 юни, няма да напуснете банката, за която работите?
- Аз съм се върнал в България, влязъл съм в парламента и ще напусна компанията, в която работя.

Върху НДСВ ще падне отговорността за управлението на държавата през следващия мандат. Но разполагате ли с необходимите кадри, които да назначите на възловите постове по министерства, по агенции, в областните администрации?
- Движението разполага с необходимия човешки потенциал. Но ще разчитаме и на специалисти, които не са обвързани с НДСВ.

Когато сегашното правителство се оттегли, с него ще си тръгнат и всички членове на политическите кабинети - това са заместник-министрите, директорите на агенции и шефовете на съответните пресцентрове. Ще предложите ли на някои от тези хора да останат на досегашните си постове в администрацията?
- Ще се опитаме да запазим част от тях. Лично аз съм с отлично впечатление от работата на някои от заместник-министрите на финансите. Според мен в сегашното правителство има много талантливи и некорумпирани хора. За нас са важни точно тези качества, а не кой в коя партия или в кое правителство е участвал. Ако някой от сегашните заместник-министри и началници на държавни агенции отговарят на нашите критерии и ние нямаме по-добри кандидати за техните места, логично е да им предложим да останат на своите длъжности.

Ще смените ли изпълнителния директор на Агенцията за приватизация Левон Хампарцумян?
- Имам много добри впечатления от г-н Хампарцумян и се надявам, че той ще остане да работи в агенцията. Ние смятаме да променим структурата и функциите й. Първо, тя трябва да извършва всички приватизационни сделки, а не както е досега - с някои от продажбите да се занимават отделните министерства и общини. Освен това ще поверим на агенцията и отговорността за управлението на държавното имущество.

Предвиждате ли промени в управителния съвет на Банка ДСК, който бе назначен от кабинета на Иван Костов?
- Най-важната задача, според мен, е да продадем Банка ДСК, без да се бавим със сложни и продължителни процедури. Що се отнася до ръководството й, ние няма да се влияем от това, кой от коя политическа сила е назначен, стига да си е вършил съвестно работата. И това се отнася не само за Банка ДСК, но и за шефовете на всички държавни фирми.

Разполагате ли с хора, които да водят преговорите с ЕС, или ще разчитате на специалистите, които са ги водели досега?
- Ние обещаваме да има приемственост във всички процеси, които са свързани както с външната политика и в частност с преговорите по присъединяването ни към ЕС, така и с икономическата политика. Но тъй като ме питахте за преговорите с ЕС, ще ви кажа, че според мен, много от хората, които до момента се занимаваха с този въпрос, са добри специалисти и не виждам причина да не останат в администрацията - стига да пожелаят. Разбира се, ако се наложи, ние може да доведем и нови хора за някои места.

В деня след изборите някои медии съобщиха, че вашият колега Милен Велчев е заявил, че всички шефове на регионалните фирми Енергоснабдяване, Водоснабдяване и канализация, както и на регионалните митници ще бъдат сменени. Имате ли хора, с които да ги замените?
- Не съм чул какво е казал Милен Велчев по въпроса и не мога да коментирам думите му. Всички знаем обаче, че много от шефовете на тези, пък и на други държавни фирми и административни структури са назначени по политическа линия и са корумпирани. И точно тези хора трябва да се страхуват за местата си.
По отношение на митниците ние смятаме да предприемем много кардинални мерки. В тях не могат да продължат да се разпореждат назначените до момента политически лица и техните братовчеди. Всички държавни предприятия трябва да се приватизират, а управлението на митниците да бъде поверено на организация, която да е под международен контрол.

И как смятате да осъществите тази идея?
- Много страни са я приложили - Индонезия, Грузия, Нигерия и повечето от държавите в Латинска Америка. В определени периоди от своята история те или са приватизирали митниците си, или са поверявали контрола над тях на чуждестранни организации.

Поставянето на митниците под чуждестранен контрол не противоречи ли на практиката на ЕС?
- Това е само идея. Преди да я осъществим, ние ще я съгласуваме с ЕС. Ако той не я приеме, ние сме готови да обсъдим неговите предложенията за решаване на проблема с корупцията в митниците. Но, честно казано, аз не съм сигурен, че можем да я изкореним, дори ако до всеки митничар сложим по две барети, тъй като в тази институция корупцията е стигнала до много високо държавно ниво. А мярката, която ние предлагаме, според мен ще реши проблема бързо и ефективно.

Какви промени е необходимо да се направят в Закона за обществените поръчки?
- Вероятно закона се нуждае от промени, но проблемите не са толкова в съдържанието му, колкото в неговото прилагане. До нас достигат информации как парите по различни програми, които идват от европейските предприсъединителни фондове, се разпределят несправедливо. Как предварително се знае къде ще отидат тези пари и какви комисиони се събират при разпределението им. С тези явления трябва да се преборим тотално.
Що се отнася до държавните поръчки, ние нямаме намерение да даваме преференции за местните производители за участие в търговете. Не смятаме, че по неконкурентната оферта трябва да спечели, само защото тя е подадена от българска фирма.

Кога ще въведете нулевата ставка по корпоративно подоходния данък за фирми, които реинвестират печалбата си?
- Ще обсъдим възможността това да стане още през тази година. В най-лошия случай ще въведем нулевата ставка от 1 януари 2002 година.

А не е ли по-добре да намалите или въобще да премахнете онези ставки в корпоративно подоходния данък, с които се облагат социалните разходи, представителните пари, командировъчните и средствата за покупка на автомобили, и то веднага след като тези разходи бъдат направени?
- Когато въведем нулева данъчна ставка за реинвестираната печалба, няма никакво значение какви разходи прави фирмата. Не е необходимо тя да крие приходи или разходи.

Но социалните разходи, представителните пари, разходите за покупка на леки автомобили и т.н. първо се облагат с данък и след това с тези пари се намаляват приходите на фирмата, върху които се начислява данък печалба. Защо не премахнете първоначалното облагане на тези разходи?
- При положение че реинвестирате печалбата на фирмата си, ако щете на депозит в чужбина, ако щете в някакви средства за производство, тя няма да се облага. Това е смисълът на нашето предложение.

Ако решите да въведете нулевата ставка от тази година, смятате ли, че ще можете да вържете бюджета?
- Честно да ви кажа, очаквам, че в момента в бюджета са заложени огромни бомби за стотици милиони левове. Опасявам се, че докато дойде властта на НСДВ, сегашното правителство ще развърже кесията и ще започне да харчи пари напред назад. Чуваме, че здравеопазването в момента вече раздава парите, предвидени за октомври. Разбираме, че в общинските бюджети се отварят огромни дупки. Опасяваме се, че държавата ще предостави гаранции за значителни заеми, с които ще се финансират неизгодни или ненужни за България проекти. Освен това подозирам, че правителството ще се опита да приключи много приватизационни сделки под масата.

Кои например?
- Ние винаги сме подтиквали правителството към бърза приватизация. Но не трябва да се сключват сделки с дълбоко корумпиран партиен характер. Как си обяснявате факта, че четири години управляващите не поискаха да продадат Булгартабак, а сега смятат да го направят в периода между приключването на изборите и назначаването на ново правителство. Каква е логиката на подобна инициативност? Аз смятам, че правителството на Костов не може да продаде тази фирма по-добре от нас. Ако е можело, защо не го е направило досега?

Ще ревизирате ли някои от приватизационните сделки, които са сключени до момента?
- Юристите трябва да кажат при кои сделки има корупция и предаване на националните интереси. Аз съм сигурен, че такива има. Ако тези факти бъдат потвърдени от прокуратурата и съда и бъде установена вината на определени хора, те трябва да си понесат наказанието. За мен обаче е по-важно да не допускаме подобни сделки оттук нататък.

Икономистите от НДСВ се противопоставиха на сключването на сделката за Марица-изток 1 и Марица-изток 3. Ще преразгледате ли условията по подписаните договори?
- Ние се противопоставихме на процедурата, по която бе договорена сделката, но нямаме намерения да я ревизираме. Чуждестранните инвеститори не са виновни, че правителството се е съгласило с техните условия.

Смятате ли да намалите данъчната ставка по ДДС?
- Няма да я променяме, но ще направим няколко корекции в закона. Ще намалим срока за връщане на данъчния кредит, ще се опитаме да се преборим с фирмите фантоми, които го теглят неправомерно, и няма да облагаме с този данък услугите, предлагани от туроператорите.

В икономическата ви програма е записано, че ще въведете международните счетоводни стандарти. Това означава, че всяка фирма трябва да има добре подготвен счетоводител, който да знае финансов английски. Не смятате ли, че това изискване просто е неизпълнимо и въвеждането на тези стандарти ще доведе до пълно объркване и хаос сред фирмите?
- Въвеждането на международните стандарти ще става постепенно в рамките на няколко години. Но този процес трябва да започне. Не виждам защо България, която е една микроскопична държава в международен бизнесплан, трябва да бъде с нещо по-специална и по-различна от останалите страни и да не въведе международните счетоводни стандарти. Защо счетоводните стандарти у нас да не бъдат съвместими с международните. В момента много от текстовете в нашия счетоводен закон са лишени от всякаква икономическа логика.

Facebook logo
Бъдете с нас и във