Банкеръ Weekly

Съдби

НЕОСТАРЯВАЩИЯТ АВАНТЮРИСТ

Едно от най-лесните неща, които най-известният и заможен индустриалец в Тайван би могъл да предприеме на осемдесет и шест години, е да се пенсионира. Вместо това обаче той решава да започне изграждането на нова корпоративна империя, която ще се занимава с производството на всички видове автомобилни части в Китай. Тази цел е напълно в стила на амбициозния Уанг Юнг-Чинг, който започва да работи още на деветгодишна възраст, за да помага на семейството си в производството на чай. Уанг е създател и президент на конгломерата Формоза Пластикс Груп (Formosa Plastics Group). Освен че е най-големият производител на различни видове пластмаса в света, компанията добива все по-силни позиции и в областта на здравеопазването, химическото производство и търговията на газ.Амбициите на индустриалеца Уанг се простират далеч извън границите на Тайван. Неотдавна неговият и без това внушителен комплекс за химическо производство предприе експанзия в американския град Хюстън, която му струваше 1 млрд. щ. долара. Докато се опитва да получи от китайското правителство позволение за отварянето на верига от болници в големите градове на страната, Уанг преговаря с тайванските власти и за установяването на цялостни търговски и транспортни връзки с Китай, където вече е между най-влиятелните чуждестранни инвеститори. Сред политиците и масмедиите в родината си Уанг е популярен с прякора бога на мениджмънтаСега неуморимият тайванец е готов да направи поредния си голям удар. Той планира да открие мрежа от заводи за производство на автомобилни части в Китай, които ще осигуряват всичко необходимо за сглобяването на една кола. В дългосрочен план Формоза Пластикс ще се включи в самото сглобяване на автомобилите. Най-вероятно неин партньор в това начинание ще е Дженеръл Мотърс (General Motors). Двете компании вече са подписали меморандум за създаването на смесено дружество за производство на автомобилни части в най-многолюдната страна в света, а е готов и окончателният договор.Евентуалният съюз между Формоза Пластикс и Дженеръл Мотърс ще очертае една засилваща се тенденция в автомобилната индустрия - производството на не толкова скъпи пластмасови части, които да направят цените на новите автомобили достъпни за бързо разрастващата се средна класа в държави като Китай и Индия. Предимство за Формоза Пластикс е опитът й в сглобяването на автомобили с марка Деу (Daewoo) в Тайван. Специалистите обаче предупреждават, че китайският автомобилен пазар днес е залят от прекалено много автомобилни производители и печалбата може да се окаже трудно постижима. Но Уанг не е човек, който лесно се разколебава. През 1979 г. той решава да разпродаде една от фирмите си за производство на всякакви изделия на хората, които я управляват. Затворих я и оставих всеки един от тях да започне свой бизнес при нас като самостоятелен доставчик на пластмаса - разказва тайванецът. - Когато сами са си господари, те работят по-упорито. Същият модел може да се окаже полезен на Уанг и в производството на авточасти.Американското списание Форбс оценява личното богатство на президента на Формоза на 3.3 млрд. щ. долара. Според тези цифри, Уанг е най-заможният индустриалец и вторият по богатство човек в Тайван след финансиста Цай Уан-лин. Двете неща, които неостаряващият индустриалец не спира да проповядва, докато се изкачва по пътя към богатството, са упоритият труд и пестеливостта. На шестнайсет години Уанг отваря малък магазин, в който продава суров ориз. Бизнесът му процъфтява, защото младежът работи докъсно през нощта по седем дни в седмицата и предлага безплатни доставки по домовете. През 1956 г. той вече е собственик на малка химическа компания, която произвежда по четири тона поливинилхлорид на ден - суровина, използвана за пожарогасителните системи. Големият удар, по думите на самия Уанг, идва, след като местна банка му отпуска заем от 750 хил. щ. долара, осигурени от програма на правителството на САЩ за подпомагане на икономиките на некомунистическите райони в близост до Китай. С този заем тайванецът разширява производството си до 80 хил. тона поливинилхлорид дневно, за да достигне днес до 2.6 млн. тона.Създателят на Формоза Пластикс не обича да се шуми около себе него и признава, че не може да си спомни кога за последен път е давал интервю на чуждестранен репортер. Сигурен е само, че оттогава са минали доста години. От друга страна, Уанг няма нищо против да участва в политически дебати и в няколко свои речи напоследък призовава Тайван да отвори изцяло търговските си и транспортни връзки с Китай.Позициите на Формоза Пластик Груп са толкова солидни в Китай, че синът на Уанг основава фирма за производство на компютърни чипове в Шанхай заедно със сина на китайския президент Цян Цзъмин. Но това невинаги помага на индустриалеца. Преди месец Пекин безцеремонно отхвърли плана му за построяването на верига от големи болници, след като настоя да запази контрола върху тях. Уанг е категоричен, че ще опита отново. Той вече е поканил група водещи китайски специалисти в областта на медицината да посетят болниците, които притежава компанията му в Тайван. Не мога да гарантирам нищо, но ще работя упорито по този въпрос, обещава 86-годишният бизнесмен. Колкото до производството на автомобилни части, Уанг няма никакви притеснения. Това е индустрия, която Китай няма търпение да развива и в която е разрешено заводите да са изцяло на чуждестранните инвеститори. Те са един много сериозен съперник - твърди директорът на конкурентна автомобилна компания по повод плановете на Формоза - и вероятно разбират от политика повече от всеки друг.

Facebook logo
Бъдете с нас и във