Банкеръ Weekly

Съдби

НЕНАД ЛОЗОВИЧ НЕ ИСКА СЛУЖИТЕЛИ, А ПОБЕДИТЕЛИ

В рекламния свят Сачи енд Сачи е това, което е фирмата Мерцедес в автомобилния бизнес. А колкото до българското представителство на световноизвестната агенция, през 2002-ра то ще навърши десет години.През 1992 г. сърбинът Драган Сакан регистрира в Софийския градски съд дъщерно дружество на компанията си Ес Тийм Айдиас Груп Саут Ийст Юръп. То е наречено Ес Тийм Бейтс Сачи енд Сачи и на практика е първата мултинационална рекламния фирма на българския пазар. Сакан държи запазената марка на няколко от най-известните рекламни агенции в света - Сачи енд Сачи, Бейтс, Зенит медия, 141, в седем държави. Става въпрос за всички републики, създадени след разпадането на Югославия, а така също за Албания и България. Отделно предприемчивият сърбин поддържа добри връзки и с друга авторитетна рекламна къща - Шолц енд френдс. Седем години по-късно, през 1997 г., Сачи енд Сачи и Бейтс разделят бизнеса си в световен мащаб, което води и до промени на балканско ниво. Фирмата на Сакан се преименува на Ес Тийм Айдиъс Груп, но и Сачи енд Сачи, и Бейтс остават под неговата шапка като независими агенции със собствени управители. Контролът над бизнеса в България пък поема дясната ръка на Сакан и вицепрезидент на Ес Тийм Айдиъс груп Ненад Лозович. От пет години Лозович живее постоянно в София. В началото фирмата преживява сериозна криза и в офиса й работят едва 13 души. Задачата на новия шеф е да я стабилизира и да привлече местни и световни рекламодатели, които не са обвързани от генерален договор с конкурентни компании. В различни периоди Ес Тий Айдиъс Груп обслужва кампании и на ОББ, Първа инвестиционна банка, ХЕБРОСБАНК... Днес тя има персонал от около петдесет души.По образование 39-годишният Ненад Лозович е лекар-психиатър. Имал е дори разрешително да отвори свой собствен кабинет, макар че никога не се е възползвал от това право. Все пак известно време е работил като асистент в Белградския университет, после като практикуващ лекар и дори като психолог на завод, преди да открие истинското си призвание. Бях много добър ученик и много добър студент - спомня си Ненад. - Получих наградата на университета за отличник в моя випуск. Непрекъснато бях готов да уча още и още. На всички обяснявах, че бих останал вечен студент, ако има кой да ме издържа.Любител е на всякакви видове техника и е превърнал в хоби придобиването на различни хай-тек и хай-фи уреди. Събира още джазалбуми и компютърни игри. Но по нищо не се увличам прекалено, защото като психолог мога да намеря дефект и несъвършенство на всичко - смее се Лозович. - Не съм спортен фен и въобще не съм запален по футбола. Лозович пътува често по целия свят, но най-добре се чувства при колегите си в Гърция. Там намира и любимата си кухня от морски специалитети, каквито в София няма.Конкурентите му разказват, че стои встрани от светските събития и се явява единствено на задължителни промоции. Едно от малкото изключения бе при посещението на шефа му Сакан за представянето на списанието Ню момент в столичния хотел Хилтън. Моето свободно време е доста ограничено, защото освен работата имам семейство и две деца - обяснява Лозович. - Те живеят тук, но независимо от това ги виждам доста рядка. Вечер искам да съм с тях и предпочитам компанията им пред разходките из разни клубове. Нощният живот е отминал етап от живота ми.Приятелите му не са сред временно или постоянно пребиваващите югославяни у нас и преди падането на Слободан Милошевич дори избягвал посещенията в югославското посолство. Поддържа добри отношения със Стефан Иванович, който е шеф на конкурентна рекламна агенция. Останалите му близки хора са българи, като част от тях също са съперници, но на... пазара. Навлизането му в рекламата не може да бъде наречено скок в неизвестността. В Югославия много от шефовете на рекламни агенции са дипломирани психолози като мен - казва Лозович. - В това има доста логика. Излишно е да обяснявам надълго защо съществува рекламата. Влиянието й върху хората я доближава до психологията. Всяка истинска кампания започва с проучване на нагласите на клиента и в изработването й задължително участва психолог. Известно време сътрудничих на една независима агенция в Югославия, а после ми предложиха работа в Сачи енд Сачи. Знам, че обичам рекламата и искам винаги да се занимавам с нейните предизвикателства. Първоначално Ненад се занимава с проучването на различни нестандартни ситуации на пазара. По-късно се заема с рекламно планиране, а след това навлиза и в особеностите на работата с клиенти. Предложението на Сакан за кариера в София го заварва като координатор между клиентите и дизайнерите в Сачи енд Сачи в Югославия. Според подчинените му Лозович е свръхдемократичен и предпочита приятелските отношения пред строгата йерархия. В голямата къща близо до американското консулство в Лозенец, където се помещават фирмите на Ес Тийм Айдиъс Груп, всички го наричат Неша. Дори студентите, които идват на практика и обучение, разбират кой е шефът, едва след като той вече им е обяснил различни тънкости в занаята. Аз съм психолог и знам как се работи с хора. В рекламата най-важното нещо са идеите - подчертава сърбинът. - В нея човек трябва да мисли творчески. От колегите очаквам предложения дори как да се разнасят нестандартно писма. Затова не се държа с тях като със служители, не ги гледам дали идват навреме и дали стоят послушно зад бюрата си. Мое задължение е да ги запаля, да заобичат рекламата, да приемат лично предизвикателствата. В творческия процес няма ограничения от типа ти ще мислиш за това, а ти - за друго. Имаме награди за идеи, които са били вдъхновени от нашата секретарка, а после останалото е било оформено от професионалистите. Когато човек обича работата си, той твори. А когато си й отдаден, ще дойде и признанието - на клиентите, на журито. Ще дойдат и наградите, които дават необходимото самочувствие. В този смисъл моята задача е да създавам не служители във фирма, а победители.Въпреки че в страната професионалните асоциации класират агенциите едва от три години, Лозович и екипът му вече имат отличия от пет прояви. Сред тях е и призът Агенция на 90-те години от Първия национален фестивал за наградите на Асоциацията на рекламните агенции през 2000 година. На същия форум Ес Тийм Айдиас груп грабва и наградата за рекламно послание, печатна реклама, пресреклама и външна реклама.Добронамерени критици признават, че екипът на Лозович прокарва най-нестандартните идеи - кампаниите Мъжете знаят защо на Каменица, Закачалки за откачалки на Орбител, изхвърлените телевизори в клипа на Еврофутбол... Но има и недоброжелатели, които смятат, че успехите идват заради огромния престиж на Сачи енд Сачи по света.Самият Лозович пък е на мнение, че истински лудите идеи в България все още не вървят: Те са за Западна Европа, където рекламата е дългосрочна инвестиция. Тук пазарът не е пренаселен и рекламата, чрез бърза и директна намеса в него, води до повишаване на продажбите. Затова от нас се иска на първо място да знаем кого атакуваме и какво конкретно качество на продукта трябва да изтъкнем, за да постигнем целта си. Сядайки на масата за среща с клиента, ние сме в състояние да му кажем всичко за пазара, за настроенията на клиентите и за работата на конкурентите. И често партньорите ни признават, че сме им свършили работа, за която преди да дойдат при нас са платили куп пари на консултантски фирми.Ненад Лозович не обича да говори дали продава скъп или евтин рекламен продукт. Неговата философия е, че няма евтино или скъпо рекламно време или пространство. Ако в някоя агенция работят само двама души, чиято цел е да изработят заплатите си, те със сигурност създадат по-евтин продукт от нашия - признава той. - Питам се обаче дали имат нашия опит и знания и каква част от тях са в състояние да приложат? Знаете, има евтини и скъпи коли и разликата е в техните възможности. Но в България деловите среди вече се убедиха, че добрата идея продава повече, отколкото лошата. И тук идва другият проблем. Аз съм против участие в многолюдни конкурси, в които клиентът просто се загубва и не може да направи обективна преценка. Западната практика е ясна - канят се няколко агенции въз основа на досегашен опит и се избира измежду тях, като на всички се плаща за положените усилия.Ненад не драматизира собствените си неуспехи. Знае, че има и предварително решени конкурси, но никога не търси причините за провала извън себе си. При загуба се опитва да вдъхне оптимизъм на екипа си и да го мотивира за следващото състезание. Обича да казва, че в полето на идеите няма начин 365 дни от годината да си на върха и не е страшно, ако понякога конкурентите предложат по-добро решение. Най-важното е да не отминаваш с пренебрежение нито една идея - гениалността може да се прояви и под душа - убеден е Лозович. - В същото време при нас е закон, че първата идея не може да е окончателна. За нея задължително са се сетили и конкурентите. Първата идея отива в кошчето и с отхвърлянето й всъщност започва т.нар. брейнсторм, мозъчна сила.Без съмнение съдбата е избрала Лозович за рекламния бизнес, щом го е срещнала от самото начало на кариерата му със Сачи енд Сачи. Скоро българският клон на компанията ще се заеме с неговата идея за създаването на бутик за идеи. В него ще работят изявени личности, чиято страст е да творят. На това място те ще могат спокойно да дискутират и да предлагат решения по различни задачи - споделя бизнесменът. - А всички останали ще имат възможност да ги ползват за своя бизнес и собственото си развитие. В най-смелите си мечти виждам бутикът да има няколко етажа - българско ниво, балканско, Централна Европа, а защо не и ниво на световните капацитети.

Facebook logo
Бъдете с нас и във