Банкеръ Weekly

Съдби

Най-лошата година за Шерил Сандбърг

За Facebook отминалата 2018-а се оказа не просто лоша, а най-лошата година в нейната история. След серия скандали, свързани с продажбата на данни на потребители, компанията загуби почти 25% от стойността си, а опитите на шефовете й да  потушат последиците остават безуспешни. За случващото се най-често е обвиняван не основателя и шефа на Facebook Марк Зукърбърг, а главният оперативен директор Шерил Сандбърг.

Възпитаничката на Харвард и преди е работила на ръководни длъжности в министерството на финансите на САЩ и в Google. Срещата й със Марк Зукърбърг, която определя съдбата на  Сандбърг и на Facebook, става на 24 декември 2007-а, на коледната вечеринка в дома на бизнесмена и бивш оперативен директор на Yahoo Дан Розънсуейг. По това време 38-годишната Шерил  е сред най-успелите жени в американската IT-индустрия, а Марк Зукърбърг, според медиите е "23-годишно дете", което неочаквано се е оказало начело на една от най-разпознаваемите високотехнологични фирми.

Facebook се разраствала с колосални темпове, но не носела приходи. Основателят разбирал, че опитът му е недостатъчен, за да управлява толкова голяма корпорация, и посветил усилията си на това да търси хора, които могат да му помогнат. Мнозина описват идването на Шерил Сандбърг във Facebook като появата на "възрастния човек" в компанията. До 2008-а най-голямата социална мрежа е управлявана от довчерашни студенти под ръководството на недоучилия вундеркинд Зукърбърг. В същото време Сандбърг вече била не просто добър мениджър с богат опит от работата си във Вашингтон, но и човек с дълбоко разбиране как функционира икономиката в интернет.  

Още през февруари 2008-а ръководството на  Facebook формулира новата си цел - да създаде най-добрия сайт, за да дойдат и парите. Към края на третия месец от постъпването на Шерил компанията приема стратегия за монетизиране чрез реклама и спонсорско съдържание. Когато Facebook започва да носи печалба, Сандбърг фактически става вторият човек в нея, занимавайки се с продажбите, маркетинга и развитието, отговаряйки за кадрите и връзките с медиите и обществеността. През 2012-а Шерил Сандбърг влиза в борда на директорите, ставайки първата жена в редиците му, а след това и милиардер. В началото на 2012-а тя притежава над 40 млн. акции. След стъпването на Facebook на борсата Сандбърг продава повечето от тях. Днес Forbes оценява състоянието й на 1.5 млрд. долара.

"Тя е уникална с това, че изключително високият й коефициент на интелигентност се съчетава с много висок емоционален интелект", каза Марк Зукърбърг за Шерил Сандбърг пред списание Time през 2013-а. За тези нейни качества си спомниха журналистите, които  писаха, че новият оперативен директор е успял не само да направи Facebook печеливша, но и да промени корпоративната култура на фирмата, която и сега често описват като "мъжко студентско общежитие".

В началото на 2018-а Шерил Снадбърг имаше солидната репутация на съвременна жена, която не само е постигнала успех и в кариерата, и в семейството, но и е способна да промени света около себе си. Дванайсет месеца по-късно от тази репутация не е останала и следа. Въпреки че си остава богата и влиятелна, от спасител на Facebook и реформатор на IT-индустрията  Сандбърг се е превърнала в символ на всичко, което не е наред с този отрасъл.

На 17 март 2018-а британският The Observer и американският The New York Times публикуваха разследвания, че Facebook е предоставила на компанията Cambridge Analytica данните на милиони свои потребители за политически изследвания, чиито резултати са използвани по време на президентската кампания през 2016-а. И по-точно от предизборния щаб на Доналд Тръмп. За да прецени ефективността на тези разработки и степента на влияние върху вота Конгресът на САЩ създаде специална комисия. През април пред нея бе призован Марк Зукърбърг. Facebook започна да губи потребители и пазарна стойност. Последваха още няколко скандала - стана ясно, че компанията е предоставяла данни на производители на смартфони; че хакери са разбили 400 хил. акаунта; че данни на потребители от чужбина били използвани за търговски цели (по случая пред комисията отговаряше самата Шерил Сандбърг).

През ноември 2018-а The New York Times публикува ново разследване, в което се твърдеше, че действията на главния оперативен директор са довели до многобройните скандали с изтичането на информация. Именно Сандъбрг е определяла политиката на Facebook по въпросите на защитата й (в частност позволявала продажбата на данни на заинтересовани лица, без да се замисля за последиците). Тя отказала да обърне внимание на вътрешните рапорти за политическата активност на "руските тролове", използващи мрежата по време на кампанията през 2016-а. И пак тя отказа да признае дълбочината на кризата, в която се оказа компанията от март 2018-а. Нещо повече, предложената от нея политика за реакция бе максимално далеч от прозрачността. Например, по данни на The New York Times, Сандбърг инструктирала подчинените си да крият и премълчават сведенията за предоставяне на потребителските данни на външни организации, омаловажавала преднамерено мащабите на изтичане на информация  и накрая организирала в медиите и социалните мрежи кампании срещу критиците на Facebook.

"Опитите на Сандбърг да реагира на скандалите всеки път се превръщат в нови скандали", писа The New York Times. На 18 декември 2018-а Шерил Сандбърг публикува в официалния блог на социалната мрежа изявление, в което си призна грешките и обеща, че в бъдеще фирмата "ще се вслушва повече в своите потребители, ще се вглежда по-внимателно в процесите, които се случват около платформата и ще действа активно за защита на основните граждански права". 

Facebook logo
Бъдете с нас и във