Банкеръ Weekly

Съдби

НАДПРЕВАРА С ВРЕМЕТО

Упоритата болка в кръста е причинена от скъсан коремен мускул - поне такова е заключението на първите трима лекари, които преглеждат Рос Макмълин, главен изпълнителен директор на северноамериканското поделение на немската компания Адидас (Adidas). Неразположението се появява за пръв път през февруари, 2001 г. - само седем месеца, след като канадецът напуска ръководството на Жилет - Централна Европа (Gillette Central Europe) и постъпва в Адидас. Макмълин посещава редица специалисти, докато най-накрая гастроентерологът му съобщава шокираща новина - бизнесменът има рак на дебелото черво от четвърта степен с разсейки в черния дроб. Шансът му да оцелее през следващите пет години е едва пет процента.Диагнозата на лекарите идва като гръм от ясно небе. Рос Макмълин е бивш професионален играч на хокей и се отказва от спорта на деветнадесет години след шеста фрактура на рамото. През целия си живот 44-годишният канадец е активен скиор, тенисист и играч на голф. А новината за фаталното му заболяване го заварва във възможно най-неподходящия момент - по-малко от година след като е започнал ключови реформи в щатското поделение на Адидас.Когато Макмълин оглавява Адидас - Северна Америка през 2000 г., компанията за спортни стоки се нарежда на трето място по пазарен дял между посестримите си в САЩ, отстъпвайки далеч зад основните си конкуренти в бранша - Найк (Nike) и Рийбок (Reebok). Американското подразделение на легендарната немска фирма приключва 2000 г. с 35-процентен спад на печалбите - до 69 млн. щ. долара. А щатският пазар е признат за най-конкурентната бизнесарена в света и от дълги години е най-мощният стимулатор за развитието на марката Адидас. Ето защо тревогите на централата в Херцогенаурах, Германия, за бъдещето на компанията са напълно основателни.Новият главен изпълнителен директор на Адидас - Северна Америка е натрупал сериозен мениджърски опит начело на Браун - Канада (Braun Canada), Оръл Би - САЩ (Oral B USA) и Жилет - Централна Европа. Веднага след встъпването си в длъжност Рос Макмълин започва маркетингови проучвания и установява някои от основните грешки в дотогавашното управление на компанията. Адидас се опитва да наложи присъствието си в щатските универсални магазини и пренебрегва специализираните магазини за продажби на някои от най-атрактивните си марки - Фут Локър (Foot Locker), Футекшън (Footaction) и Финиш Лайн (Finish Line). Така компанията постепенно губи позициите си на най-динамично променящия се пазар за младежки гуменки и маратонки. Установява се, че в универсалните магазини пазаруват родители, а не техните деца, и изборът на мама обикновено е равнозначен на смъртна присъда за една спортна марка, прицелена към младежката аудитория. Макмълин разработва няколко проекта за осъвременяване на маркатаЕдин от тях започва с това, че маркетинговите специалисти на компанията плащат по 200 щ. долара на избрани тийнейджъри, за да надникнат в гардеробите им и да видят маратонките, които носят. След това ги наблюдават как пазаруват в универсалните магазини. Дизайнерите на Адидас започват да получават редовна информация за реалния избор на потребителите. Наложен е строг контрол върху всеки етап на производство - от проектната скица до опаковането на вече готовите маратонки. В резултат се забавя спадът на продажбите на Адидас - Северна Америка за първата половина на 2001 година. През юли 2001 г. Макмълин посещава среща на борда на директорите на Адидас в Херцогенаурах, за да докладва за финансовото положение на подопечното му поделение. В нощта преди презентацията той съобщава на президента на компанията Херберт Хайнер за болестта си. Лечението ще включва тежка химиотерапия и облъчване, за да се намали туморът преди оперативното му премахване. След операцията ще следва ново лечение и евентуално още няколко хирургически намеси. Хайнер честно пита Макмълин за намеренията му. Той вече е преживял една сложна история с Хорст Даслер, син на основателя на Адидас Ади Даслер, който запазва в тайна фаталното си заболяване (рак на хранопровода) до смъртта си през 1987 година. Тогава той е 51-годишен. Макмълин е убеден, че отдаването на работата ще му помогне да се бори по-успешно с болестта. Хайнер му гарантира пълната си подкрепа и дискретност.Веднага след завръщането си от Германия Рос Макмълин влиза в болница. На 3 август той получава първата порция химиотерапия и още на следващия понеделник е обратно в офиса. Това става негово всекидневие през последвалите 13 месеца. След петчасово венозно лечение в петък, през уикендите той се възстановява вкъщи и пристига в офиса всеки понеделник свеж и сякаш забравил за всякаква химиотерапия. До следващата процедура. Офисите на компанията са толкова разпръснати, че никой не забелязва петъчните отсъствия на шефа.Процедурата по облъчването на туморае насрочена за 19 септември 2001 година. Терористичните атаки в САЩ само седмица по-рано объркват плановете на канадеца, но лекарите не му позволяват никакво отлагане. Макмълин влиза в болница, оставил на бюрото си нареждания за щателно проучване на всички евентуални последствия, които Адидас може да претърпи след паниката, обхванала пазарите през септември 2001 година. След поредното излизане от лечебното заведение Макмълин е принуден да се подлага на всекидневни 15-минутни радиационни облъчвания за намаляване на тумора. Това е последната фаза от предоперативното му лечение. В 7 часа всяка сутрин той минава през болницата и успява да се появи на бюрото си точно в 7.30. В края на октомври 2001 г. Макмълин отново лети за Германия за поредната среща на борда на директорите на компанията.Операциятаму е определена за 10 декември. Няколко дни по-рано главният изпълнителен директор на Адидас - Северна Америка разпраща електронни писма до всички подразделения на компанията, информирайки ги за своето заболяване. И лекарите, и аз самият сме убедени в пълното ми възстановяване, пише той.Действително химиотерапията и облъчването са дали добри резултати. Туморът на дебелото черво е намалял до една трета от първоначалния си размер, а разсейката в черния дроб е изчезнала напълно. Хирурзите изрязват останалите злокачествени образувания и Макмълин излиза от болницата след една седмица.Предстои му възстановяванев продължение на поне 15 дни, но канадецът е най-лошият възможен пациент. Всеки ден той провежда телефонни разговори с главния финансов директор на компанията, за да контролира разходите. Въпреки че Адидас приключва 2001 г. със спад на продажбите от 4%, Макмълин е доволен. Реализацията на баскетболни маратонки, които са най-добрият показател за атрактивността на една спортна марка, са скочили с 42 процента.Днес продажбите на Адидас нарастват - през първата половина на 2002 г. с 8 процента. Но надпреварата с времето за Макмълин продължава. Конкурентите Рийбок и Найк не отстъпват пазарните си позиции, а в края на октомври лекарите му поднасят поредната порция лоши новини - туморът в черния дроб се е появил отново. БОРБА СЪС СМЪРТТАЗа топмениджърите е почти невъзможно да прикриват своите сериозни заболявания, въпреки че мнозина са се опитвали. Някои от тях използват последните си дни, за да предначертаят бъдещето на компаниите си, други оставят след себе си пълен хаос.

Facebook logo
Бъдете с нас и във