Банкеръ Weekly

Съдби

НАДЯ - НАХОДЧИВАТА ПРИНЦЕСА НА КРИСТАЛИТЕ

Да се казваш Сваровски в Австрия е същото като да носиш фамилията Рокфелер в Щатите. Ето защо, когато попаднала в Тексас като студентка по история на изкуствата, праправнучката на създателя на прочутата кристална империя Надя Сваровски с изненада открила, че в Америка името й предизвиква по-различни асоциации. Щом чуели как се казва, американците обикновено отвръщали: Сваровски - искате да кажете - онези малки животинчета? Оказва се, че докато в Европа и Азия хората се прехласвали по елегантните кристални сервизи и прибори на фирмата Сваровски, сред американците най-много се харчели кичозните колекции от кристални мечки, птици, бухали и бодливи прасенца.Естествено, този по американски откровен въпрос не се харесвал особено на синеоката виенска интелектуалка. Независимо че миниатюрните статуетки (наред с популярните коледни дрънкулки на Сваровски) осигуряват на семейната й компания близо половината от 600-те милиона долара приходи от продажби в Северна Америка. Цифрата определено не е за пренебрегване. Харесвам животните - признава Надя на свой ред - само че нямам никаква роднинска връзка с тях.За осемте години, откакто работи за семейната фирма в различни краища на света - в Хонконг, Ню Йорк и Лондон, тя успява да придаде на марката Сваровски блясъка, който заслужава. Днес фирмените кристали красят невероятно многообразие от стоки - от сутиените Уондърбра и колекциите на Долче и Габана до моторите Кавазаки. Метаморфозата, която претърпява фирмата Сваровски, е толкова разтърсваща, че заради нарасналото търсене през последните седем години тя открива 53 нови фирмени магазина в Северна Америка. При това без да е похарчен дори един долар за традиционна реклама.Сагата на фамилията Сваровски започва през 1892 г. в чешката област Бохемия, където прапрадядото на Надя Даниел Сваровски изобретява революционна машина за рязане на кристали. С нея се ускорява и стандартизира процеса за производство на кристали. Уплашен някой да не открадне идеята му, Даниел избягва в Австрия и през 1895 г. създава своя компания във Ватенс - изолирано алпийско градче на река Ин. Дори днес то си остава трудно достъпно място, заобиколено от най-високите върхове на Австрия. В продължение на повече от един век компанията успява да запази в тайна производствения процес. Човекът, който отговаря за топенето на кварцовия пясък, няма право да ходи там, където се режат кристалите, и обратно, обяснява днес Надя Сваровски. Но точно заради качеството на продуктите Сваровски си остава недостижимо за конкуренцията. Те нямат съперник нито по прецизността на рязане, нито по богатството на цветовете си, потвърждават специалисти от бранша в Америка. Дълги години семейството продавало кристалите си на майстори на полилеи и на модни дизайнери, без изобщо да помисли да назове продуктите си със своето име. Едни от първите му клиенти били личните дизайнери на британската кралица Виктория - те купували цели торби с качествените кристали, за да украсяват кралските одежди. Пак кристалите на Сваровски станали една от причините за успеха, който пожънали колекциите на Коко Шанел и Кристиан Диор през първата половина на 20-те години на XX век. На техния блясък не устоял дори Холивуд. Те заблестели върху станалите легендарни рубинени чехли на Джуди Гарлънд във Вълшебникът от Оз и върху костюмите на икони като Марлене Дитрих, Грейс Кели и Одри Хепбърн. А през 1962 г., когато омагьосва света с песен за рождения ден на президента Джон Ф. Кенеди, Мерилин Монро носи рокля, украсена с 10 000 кристала от Сваровски. (През 1999 г. аукционната къща Кристис продава на търг тази рокля за 1.26 млн. щ. долара.) През всичките тези години обаче името Сваровски било познато единствено между хората от бизнеса. Всеки беше чувал за роклята на Мерилин Монро, но никой нямаше идея откъде са дошли кристалите, обяснява пред публиката Надя Сваровски в качеството си на вицепрезидент на компанията по международните комуникации. Името Сваровски започнало да добива широка популярност едва в средата на 70-те години на миналия век, когато съвсем случайно работник от фабриката залепил няколко кристални парченца и забелязал, че получената фигурка прилича на мишка. Така се родила идеята за изработването на миниатюрни статуетки от кристал. През следващите десетина години искрящите балерини и бодливи прасенца, които днес вървят на пазара по цени от 50 до 5000 щ. долара, се оказали източник за процъфтяващ бизнес. С изключение на Хелмут Сваровски, който днес е главен изпълнителен директор, всички членове на четвъртото поколение Сваровски вече са извън борда на компанията. Неговата дъщеря Надя решава да смени имиджа на фамилията и да свърже името й с нещо по-ценно от някакви миниатюрни кристални играчки. Докато растяла в Австрия, всяка вечер баща й се прибирал от фабриката с подрънкващи в джобовете си кристали. Даваше ми ги и аз си правех малки огърлици. Има нещо особено в кристала - човек трябва да го докосне, за да го оцени, разказва тя. По-късно заминава да учи в Америка и работи в Ню Йорк като PR-специалист за модните къщи Валентино (Valentino), Мисони (Missoni) и Булгари (Bulgari). Видях как правят бизнеса си европейски марки, притежавани от отделни семейства, и разбрах, че Сваровски също има огромен потенциал, спомня си Надя. През 1995 г. тя започва да работи за собственото си семейство. Първата спирка от новата й кариера е отделът по продажбите в Хонконг, но там ентусиазмът й бързо е охладен. Продавачите разнасяха кристали в куфари, ходеха от дизайнер на дизайнер, но не знаеха абсолютно нищо за тях - разказва Надя. - Не бяха в състояние да ми кажат как изглеждат облеклата, които тези дизайнери правеха, какви са стилът и вкусовете им.Тогава Надя взема нещата в свои ръце и преобръща изцяло фирмената PR-стратегия. Обажда се и на онези най-големи имена в модата, които отдавна снабдява с кристали, и на някои нови, но този път с по-различно предложение, на което те няма как да откажат. По нейна идея Сваровски започва да предоставя на дизайнерите безплатни кристали, които те да използват в своите творения, както сметнат за най-добре. Всичко, което се изисква от тях, е да обявяват, че кристалите са от Сваровски.Дори времето започва да работи в нейна полза. Точно в този момент на мода се завръща всичко ярко и блестящо, а фирмените надписи Сваровски са буквално навсякъде. Почти за една нощ кристалите й се превръщат в новия хит на дизайнерите. В същото време компанията е категорична, че ще спонсорира единствено най-популярните имена, онези, чийто стил предизвиква сензации или най-малкото привлича внимание. Когато обаче Надя препоръчва на директорския си борд в най-големите модни центрове на света да се построят изложбени зали, в които дизайнерите да имат достъп до цялото разнообразие от кристали, повечето от членовете му приемат идеята със смях. В крайна сметка през 1998 г. тя получава съгласие да открие пробен център в Ню Йорк и по думите й през първата година от неговото съществуване продажбите на компанията в Северна Америка скачат от 1.4 млн. на 13 млн. щ. долара.Инициативата дава старт на своебразна програма за превъзпитание на дизайнерите. В световните модни центрове като Лондон, Париж, Ню Йорк и Милано Сваровски открива специални офиси, където дизайнерите могат да се срещат с консултанти и да докоснат с ръка многообразието от материали с марката Сваровски. Точно от един такъв център се ражда и идеята главната героиня във филма Мулен руж, чиято роля изпълнява Никол Кидман, да бъде украсена от глава до пети в камъни от Сваровски. Скоро в изложбените зали започват да прииждат дори най-предубедените дизайнери. Към тях Надя прилага трик, който е научила в детството си - по-недоверчивите трябва само да поддържат кристала в ръцете си и, поразени от начина, по който той пречупва светлината, веднага се влюбват в него. Освен Надя Сваровски има само още една жена в семейството, която работи за компанията. Истинска ирония е, че създаваме продукти за жени, а бизнесът винаги е бил ръководен от мъже, смята Надя. На 62-годишна възраст баща й Хелмут все още не е готов да се оттегли от шефското място, но самата тя признава: Много искам да стана първата жена, издигнала се до върха в компанията. И малцина се съмняват, че това ще е следващата стъпка в нейната блестяща кариера.

Facebook logo
Бъдете с нас и във