Банкеръ Weekly

Съдби

МЪЛЧАЛИВИЯТ ГИГАНТ

Ние сме по-добри, когато сме невидими, е девизът на медийната империя Холцбринк (Georg von Holtzbrinck) от Германия. Новият й шеф обаче - Щефан фон Холцбринк, не смята да се придържа към това традиционно мото.Открай време притежаващата милиарди издателска групировка с над 10 000 служители се стреми да не се набива на очи. Това е валидно най-вече за ръководството й. Докато други заслужаващи внимание едри риби в издателския бизнес на ФРГ като Лео Кирх или Фриде Шпрингер постоянно попадат в светлината на прожекторите, то фамилията Холцбринк е толкова дискретна и потайна, че сякаш е невидима. И то при положение, че 55-годишната история на концерна винаги е предлагала изобилен материал за клюки и коментари.Най-очебийна е упоритостта, с която се избягва всякаква публичност. Тя бе доведена до перфекционизъм от човека, който до средата на 2001 г. стоеше начело на издателския конгломерат - Дитер фон Холцбринк. През 20-годишното си управление той е дал само три пресконференции. Защо ли да се хабят думи, за да се опише успехът? Него просто го има. Тази нагласа дълго време беше характерна за духа, царящ в образцовата щутгартска фирма.Вярно е, че Дитер фон Холцбринк имаше късмета да се наслаждава продължително на успеха. При това издателят (60), който понастоящем е начело на надзорния съвет, първоначално не искал да тръгне по стъпките на своя баща Георг фон Холцбринк. След един доста разгорещен разговор синът все пак заел шефското място в Ханделсблат (Handelsblatt). Идеята се оказала добра - младежът се справил блестящо и след смъртта на наставника си през 1983 г. поема преуспяващата групировка, възникнала 34 години преди това от клуб на приятелите на книгата.До средата на 80-те години книжните поредици били основното занимание на издателството. След поемането на юздите от Дитер фон Холцбринк започнала и експанзията в англоговорящите страни. Дипломираният икономист нанизва перла след перла в огърлицата: под неговата егида фирмата, определяна дотогава като типично средно предприятие, съумява да достигне до внушителния оборот от 2.37 млрд. евро (2001 година).Дали в сферата на икономическата преса - Ханделсблат (Handelsblatt), Виртшафтсвохе (Wirtschaftswoche), на всекидневниците и седмичниците - Тагесшпигел (Tagesspiegel), Ди Цайт (Die Zeit), или пък в книгоиздателствата в страната и чужбина - С. Фишер (S. Fischer), Роволт (Rowohlt) и Уърт Пъблишърс (Worth Publishers) - навсякъде в своята разнообразна дейност компанията предприема мащабна офанзива за привличане на повече реклама. В резултат на това Холцбринк се издига до шампионската лига на немските издатели, сред които днес заема трето място. Но за разлика от първенеца в бранша Бертелсман (Bertelsmann) и от втория - Шпрингер (Springer Verlag), щутгартският концерн принадлежи само и единствено на едно семейство. Точно по една трета от него се пада на братята Дитер и Щефан Холцбринк и на сестра им Моника Шьолер.Докато за Моника се знае само, че известно време ръководи издателство С. Фишер, а сега е в управителния му съвет, то възходът на 38-годишния Щефан, който днес е най-младият сред големите издатели в Германия, напълно подхожда за сюжет на вълнуващ роман. Детето идва на този свят тайно и е плод на незаконната връзка на Георг фон Холцбринк със секретарката му. Разкъсван дълги години между съпругата и любовницата си, той така и не взема категорично решение в полза на някое от двете си семейства. В средата на 70-те години Георг все пак признава бащинството си, осиновява незаконния си син, а майката му напуска тясното си жилище под наем в невзрачен блок и се премества в собствена вила с прислуга и плувен басейн.От този момент насетне Щефан играе шах и карти с леля Моника и чичо Дитер. В лицето на своя полубрат той открива един мъдър и търпелив учител, който му преподава първите уроци и в бизнеса. После Щефан стажува в лондонското издателство Блумсбъри (Bloomsbury), което днес публикува книгите за Хари Потър, по-късно работи във финансовия отдел на медийната групировка Кирх (Kirch), а през 1994 г. се завръща във фамилния концерн с докторска титла по право. От май 2001 г. Щефан е начело на семейната империя. Предаването на щафетата се извършва в най-тежкия период не само за немския вестникарски бизнес, но и за семейната фирма, която според съобщенията в медиите отчита през 2001 г. загуби в размер на 47.7 млн. евро.Изданията на други групировки се нахвърлят върху Холцбринк, предричайки скорошния й фалит. Новият шеф преминава успешно през бойното си кръщене, мъчейки се да запуши пробойните, възникнали преди всичко в нароилите се около Ханделсблат заглавия. Без много-много да се церемони, младият благородник погребва изданията Е-бизнес (E-Business), Фууд економи (Food Economy) и Телебьорзе (Teleborse), съкращава работни места, ограничава избуяването на онлайн-фирми и прави основна чистка в управата на холдинга. Дългогодишният шеф на Ханделсблат Хайнц-Вернер Ниенщет, обявен през 2000 г. за медиен мъж на годината във ФРГ, както и шефът на регионалните вестници са принудени да си вземат шапките. Нещо повече: енергичният Щефан връща назад колелото и се отървава от дяловете в новинарския канал NTV и в няколко радиостанции, продавайки ги доста евтино на RTL. В стратегическо отношение най-младата издънка на издателската фамилия извършва пълен поврат - далеч от меката, предпазлива политика на неговия полубрат Дитер и напред към същинските компетенции във вестникарския бизнес.Върховна максима на издателската династия от Щутгарт е: Да се борави предпазливо с финансите!. Да, възможностите за навлизане на един или друг пазар трябва да се използват, но с минимален риск. И в никакъв случай - растеж на всяка цена! В края на миналата година вълненията около някои вътрешнофирмени неуредици, предизвикани от публикуването на поверителни документи, се увенчаха с хепиенд. Холцбринк обяви годишна печалба за над 10 млн. евро и така затвори устата на завистниците. Но при по-внимателен поглед се оказва, че този резултат се дължи най-вече на дейността в чужбина - близо 50% от печалбите на щутгартците се реализират извън Германия.Няма съмнение, че въпреки някои проблеми, породени от цялостната ситуация в рекламния бизнес, издателската групировка Холцбринк още дълго ще има решаваща дума на световния медиен пазар. Дали обаче сдържаните щутгартци най-после ще се отворят за обществеността?Възнамеряваме да комуникираме повече, отколкото досега, обеща Щефан фон Холцбринк, след което инсталира компютър в кабинета си и го свърза с ИНТЕРНЕТ. Не е известно дали по-големият му брат и председател на надзорния съвет, чийто офис е през няколко врати, междувременно е решил също да нагази в модерната ера.

Facebook logo
Бъдете с нас и във