Банкеръ Weekly

Съдби

МЪЖ ЗА ДЕСЕТ МИЛИАРДА

СЛЕД КАТО СПАСИ НИСАН, КАРЛОС ГОН СЕ ЗАЕМА И С РЕНОКазват, че Карлос Гон е човекът, който би могъл да добави десет милиарда долара към пазарната стойност на Форд (Ford) или Дженеръл мотърс (General Motors) с едно драсване на химикалката си. Той обаче няма намерение да сключва договор с нито една от двете компании. Вместо това през май ще стане главен изпълнителен директор на Рено (Renault) - втория най-голям автомобилен производител във Франция. В същото време ще продължи да оглавява и японската фирма Нисан (Nissan), въпреки че неотдавна назначи за неин главен оперативен директор Тошиюки Шига, за да улесни прехода към новата схема.Рено и Нисан притежават акции една в друга и работят в дълбок съюз, но техните отношения умишлено спират на няколко крачки от откритото сливане. Може би затова взаимодействието им е толкова успешно и не доведе до откровените мъки, които вгорчиха живота на германския Даймлер-Бенц (Daimler-Benz) след поглъщането на Крайслер (Chrysler). В книгата си Промяна: историческото възраждане на Нисан отвътре, издадена на английски през януари, Гон споделя, че силата на този съюз може да бъде открита в проявяваното от него уважение към идентичността на двете компании. Без съмнение този съюз носи полза както на французите, така и на японците още от момента на сключването му през 1999-а. Първо Рено спаси Нисан, като купи част от акциите й (днес тя държи 44% от капитала на японския производител) и изпрати Карлос Гон като главен оперативен, а после и главен изпълнителен директор. Огромните загуби на японската компания се трансформираха във внушителна печалба от 7 млрд. щ. долара, а дълговете й от 23 милиарда бяха заличени. От своя страна това помогна и на французите, чиито печалби бяха тръгнали надолу. По последни данни оперативната печалба на Нисан е около 11%, което я прави най-печелившата в света на автомобилостроенето. Амбициозните цели, които Гон си постави и изпълни, го направиха прочут. Посланик на промяната, ледоразбивач, убиец на разходи - както и да го наричат, той стана герой, дал надежда на хиляди японски корпорации, отчаяно търсещи решения на проблемите си напоследък. Страстта и решителността, с които стъпва на японската делова арена, накараха хората в тази държава да си спомнят за времето, когато Акио Морита и Сони завладяха с щурм американския пазар на потребителска електроника. Сега Гон ще е първият човек в автомобилната индустрия, който се опитва да управлява две от най-големите компании едновременно. Никой до днес не е успявал да възроди фирма от този бранш толкова зрелищно, а още по-малко се е осмелявал да повтори подвига си. По-точно индустрията все още не е виждала друг като него. Роден в Бразилия в семейството на ливански имигранти, Карлос Гон посещава френско училище в Ливан, а после завършва инженерство в Париж. Малко са французите, които говорят четири европейски езика, а още по-малко са тези, които се разбират добре и на японски. За първи път Гон доказва на какво е способен, когато спасява бизнеса на Мишлен (Michelin) в Бразилия. След това прави същото в Америка, а накрая получава работа в Рено. През 1999-а, когато тогавашният шеф на Рено Луи Швайцер взема решение за обединението с Нисан, той е наясно, че Карлос е човекът, способен да се справи със спасяването на японския производител. Гон приема и се захваща с неговото възраждане. Закриването на 20 000 работни места и затварянето на пет завода са крайно драстична крачка за консервативна Япония и вероятно само чужденец би се решил да я направи. Единствен Гон има куража да посегне и на типичната за азиатската страна система кейрецу, на която се основава цялата местна промишленост. В сектор като автомобилния например тази система поощрява дългосрочните връзки между купувачи и доставчици на части и компоненти, притежаващи взаимно между 30 и 50% от акциите си. Техни представители работят заедно, за да осъществяват изследователски проекти, да гарантират безпроблемното снабдяване с автомобилни части и да си осигуряват взаимна помощ при нужда. За разлика от японците, които никога не биха атакували кейрецу, Гон взема решение да намали броя на предприятията, обвързани с Нисан, от 1400 на едва четири. Акциите, които производителят притежава в тях, са продадени, за да се изплатят дълговете му. Гон свива и продуктовата гама, но същевременно ускорява разработването на нови модели. Според него успехът не идва лесно: Ако имат проблем, хората не би трябвало да спят нощем, докато не го решат. Ако нещо не е наред, е необходимо да се чувстват отговорни за това.Натоварването на Карлос Гон с ангажименти и във Франция пораждат въпроса защо е нужно да се рискува всичко постигнато? И Рено, и Нисан обаче са стигнали до извода, че нямат друг избор, освен в следващите няколко години да си поделят един и същ шеф. Да се сложи веднага японец на мястото на Гон в Нисан би могло да се приеме като знак за завръщане към отминалите дни на колебание и сляп респект към старшинството на служителите. Назначаването на французин пък би изглеждало прекалено агресивно. Благодарение на разнообразния си международен опит Карлос Гон не просто си спечелва добро отношение в Япония, а е издигнат до своеобразен национален герой. Независимо че в началото мнозина в Япония се съмняват в изпълнението на гръмките обещания на Рено и приемат инвестицията в Нисан по-скоро като закачка, отколкото като сериозен ангажимент, Гон става най-често интервюираният и цитиран бизнесмен. Стига се дотам, че той получава покана да стане член на управителния съвет на корпорацията Сони (Sony) - нещо нечувано дотогава за чужденец.За Гон собствената му известност не е проблем, защото тя прави добра реклама на Нисан. В същото време той гледа да не я приема прекалено сериозно: Не се съмнявам, че в първия неблагоприятен момент ще има толкова критики, колкото приветствия сега. Не храня илюзии по отношение на факта, че когато има път нагоре, има такъв и надолу.Първите няколко месеца след влизането в новата си роля Гон ще посвети предимно на преоткриването на Рено в Париж. После, както сам пресмята, ще прекарва 40% от времето си във френската столица, 35% в Токио, 15% в Америка и останалите 10% на места като Китай, Тайланд, Бразилия и Турция. С времето той очаква ръководните екипи и на Рено, и на Нисан да стават все по-международни.Най-голямото му предизвикателство може да се окаже Америка, където трябва да се направлява стремителната експанзия на Нисан. Миналата година компанията имаше проблеми с качеството на автомобилите, произвеждани от неопитни работници в нов завод в щата Мисисипи, но после Гон пое американските операции под свой контрол. Сега той ще продължи да се грижи лично за тях още година, успоредно с многобройните си други задължения. По негова идея в американския завод вече има двеста инженери, дошли от Япония да подобрят качеството на местната продукция. Така Гон сякаш напомни, че не всеки е в състояние да издържи на бързото му темпо.Луи Швайцер - предшественикът на Карлос Гон в Рено, винаги е мечтал съюзът с Нисан да помогне на френската марка да се върне на огромния американски пазар, при големите пари. Гон обаче е малко по-предпазлив. Според него Америка крие сериозни рискове и доказателството за това са двата провала на Рено в миналото. Но ако все пак съумее да донесе на европейско-японския съюз двоен успех в Америка, той наистина ще заслужи да го наричат мъж за десет милиарда долара.снимка - ghosn в папка desiТПС - Карлос Гон ще е първият главен изпълнителен директор едновременно на две от най-големите автомобилни компании в света.

Facebook logo
Бъдете с нас и във