Банкеръ Weekly

Съдби

МОРИС МАЙЕРС СЕ ЗАЕ С ОТПАДЪЦИТЕ

Независимо от извоюваната добра управленска репутация на Морис Майерс избирането му през 1999 г. за президент и главен изпълнителен директор на най-голямата американска фирма за извозване на отпадъци първоначално не вдъхва увереност сред инвеститорите. Единичната цена на акциите, която вече се е понижила от 60 на 17 долара, продължава да пада и стига до 13 долара. Направените задълбочени разследвания довели до разкритията за подправени от одитора Андерсен (не Артур Андерсен - бел.ред.) официални отчети за печалбите в средата на 90-те години.
Човек би могъл да си помисли, че услугите по събирането и извозването на отпадъци е бизнес, който е имунизиран срещу провали. Потребността от него е непрекъсната, технологичните промени едва ли представляват заплаха, а и цялата тази индустрия се е консолидирала в олигопол, т.е. контролът е в ръцете на малък брой фирми. Бърз преглед на недалечното минало обаче показва, че именно създаването на този олигопол е причина за катастрофата. Преди да се слеят през 1998 г., Уейст Мениджмънт и Уейст Сервисис (USA Waste Services) вече са закупили 1250 по-малки фирми от този бранш в САЩ и още 20 в други страни. Новата структура, която приема името Уейст Мениджмънт, придобива още 250 фирми през 1999 година. Резултатът от интеграцията на всички тези новопридобити подразделения е потресаващ. Когато Майерс поема управлението, 1120 консултанти на одитора Андерсен се опитват да се справят със счетоводството на компанията. Сметките представляват истинска бъркотия, същата каша е и във ведомостите. От 57 000-те служители на Уейст Мениджмънт 10 000 получават неверни фишове за заплати.
Преди да встъпи в новите си длъжности, Морис Маейрс прекарва един ден в разговори с персонала. Същото прави и през първите си няколко работни седмици. Няма фирма в света - твърди той - чиито проблеми да не се познават от хората, които работят за нея. Цели четири месеца Майерс полага неимоверни усилия да сплоти служителите и да въведе ред. Постигането на всяка една от тези две цели съвсем не е лесно.
Първите инвестиции при управлението на новия президент и главен изпълнителен директор са в счетоводни и информационно-управленски системи. Ако не можеш да премериш нещо, то не можеш и да го управляваш, отбелязва той. Все пак към края на 2000 г. кризата започва да се уталожва. Консултантите на Андерсен вече са си заминали, платежните чекове се обработват правилно, а времето, необходимо за събиране на сметките, е намалено от 72 на 50 дни.
Повечето от поделенията на Уейст Мениджмънт в чужбина са продадени, а останалите в скоро време също ще сменят собственика си. Бизнесът с отпадъци, казва Майерс, е предимно местен. Разклоняването или наличието на многобройни филиали стопяват печалбата. През първата половина на тази година Уейст Мениджмънт е спестила 25 млн. щ. долара само от разходи за камиони, като е намалила броя на използваните модели и сега договаря покупката им директно с производителите.
Свиването на разходите изисква съдействието на хора, които са свикнали да работят самостоятелно. В този смисъл най-големият риск, пред който е изправен Майерс, е недоволството на служителите. Има обаче основания да се предполага, че той ще излезе и този път от положението. Печалбата за първото тримесечие на тази година е нараснала на 124 млн. долара спрямо 55 млн. долара за същия период на 2000 година. Цената на акциите на Уейст Мениджмънт почти се е удвоила, откакто Майерс е поел управлението, което е рядък успех при всеобщата тенденция на спад на повечето ликвидни позиции на пазара.
Майерс подчертава, че 80% от служителите на фирмата го подкрепят, 10% са резервирани, а останалите 10% никога няма да му подадат ръка. Но той е убеден, че успешното ръководство се състои в това да спечелиш критичната маса, а не единодушие.

Facebook logo
Бъдете с нас и във