Банкеръ Weekly

Съдби

МИСТЕРИИТЕ ОКОЛО СМЪРТТА НА ЕДНА ПРИНЦЕСА

За четири години наследникът на британския престол принц Чарлз не е посетил нито веднъж гроба на съпругата си в имението на рода Спенсър. Това заяви братът на принцеса Даяна, 37-годишният Чарлз Спенсър и добави, че високопоставеният му роднина веднъж споделил с него желанието си да забрави случилото се и да остави праха на Даяна да почива в мир.Неотдавна френските лекари Ален Пави и Брюно Риу, които през 1997 г. в разстояние на няколко часа безуспешно се бориха за живота на Даяна, разказаха пред журналисти шокираща история. Вечерта в деня на гибелта на принцесата в парижката болница Питье Салпетриер дошъл принц Чарлз. В преддверието той бил посрещнат от президента на Франция Жак Ширак и неговата съпруга, след което се отправил да се прости с тялото на жена си. Влизайки в коридора, той забелязал двамата лекари. Приближавайки към тях, Чарлз произнесъл: Моите поздравления! Лекарите помислили, че им се е причуло. Принц Чарлз владее великолепно френски език и никой не е очаквал, че може да сгреши при избора на думите. В края на краищата приписали грешката на потиснатото състояние на кралската особа.Бащата на ДодиВсъщност има и такива, които нямат намерение да забравят нищо. Става дума най-вече за Мохамед Ал Файед, бащата на любимия на Даяна - Доди Ал Файед. Благодарение на неговите усилия на бял свят непрекъснато излизат нови обстоятелства, свързани с трагедията. Мултимилионерът от египетски произход не е сам в стремежа си да узнае истината. Пет часа след катастрофата при моста Алма в Париж пътната част на тунела е засипана с огромни количества пясък, а вместо дежурни полицаи присъства бригада на углавната полиция, макар че пътнотранспортните произшествия не са нейна работа. Тогава обществеността още не знае, че блондинката в смачканата кола е лейди Ди. Веднага след катастрофата полицаите се свързват с префекта на Париж Филип Масон. За случая е информиран и президентът Жак Ширак. Телефоните на големите медии незабавно са поставени на подслушване. Наложено е ембарго върху всякаква информация за инцидента. А до френските гранични служби е изпратена най-строга заповед да оглеждат внимателно всички пътници, заминаващи за Лондон. С папараците, оказали се на мястото на трагедията, се справят бързичко - първо ги заплашват, а след това ги карат да подпишат декларация за неразгласяване на случая.Защо едно на пръв поглед банално транспортно произшествие се превръща в събитие от държавно значение? Толкова известни ли са имената на жертвите? Любопитно е мнението по тези въпроси на Ричард Томлисън, бивш таен агент на служба при Нейно Величество, който заради разкритията си сега се укрива от бившите си колеги.Оказва се, че още през август 1998 г. Томлисън е посетил съдебния следовател Ерве Стефан, разследващ делото за смъртта на принцеса Даяна, на когото е съобщил, че шофиралият мерцедеса Анри Пол е агент на английското външно разузнаване МИ-6. Както впрочем и Тревър Рис Джонс (единственият оцелял от катастрофата), и Кас Уингфилд - бодигардовете на Даяна и Доди. Последните двама били вече в оставка, но това едва ли променя съществено нещата. Автомобилната катастрофа с Даяна твърде много напомняла на Томлисън за операцията, разработена навремето от МИ-G, за отстраняването на Слободан Милошевич. Според твърденията на ексшпионина, английските агенти смятали да заслепят шофьора на колата на югославския президент по време на пътуването му в Женева. Мерцедесът на Милошевич трябвало да се разбие в един от тамошните тунели, но в последния момент операцията била отменена.Дали това е само плод на разпалено въображение? На 28 октомври 1999 г. френско-германският канал Ла Сет Арте показа документален филм за ветерани от руските специални части, предлагащи услугите си на Запад. В него беше представена технология за убийство, която си прилича като две капки вода с тази, за която разказва Томлисън. Беше ни поставена задачата да унищожим една важна персона, без да вдигаме никакъв шум - спомня в кадър един от наемниците с грижливо маскирано лице. - Този човек пътуваше със скорост 130 км. в час с мерцедес. Ние само задминахме колата с мотоциклета си и насочихме в очите на шофьора специална лампа, след което автомобила се понесе встрани. За трийсет секунди всичко беше свършило. Съдейки от изводите на официалното следствие, виновникът за смъртта на Даяна е пияният шофьор Анри Пол. Някои от фактите обаче продължават да изглеждат твърде странни. Злополучният тунел завива наляво и дори Анри Пол, суперопитен водач и професионален летец, да не е намалил скоростта преди влизането в него, мерцедесът би трябвало да се вреже в дясната му страна. Това е по законите на физиката. Само че колата на Даяна се е разбила в опора, която се намира от лявата страна на тунела.Анри Пол е задействал спирачките, но вътре в тунела, където изглежда е възникнало непредвидено препятствие. Следите от спирачния път се точат цели 16 метра и няма две мнения, че автоматичната блокираща система на колелата на автомобила не се е задействала или е била нарочно повредена. С други думи, колата спокойно е навлязла в тунела, завила е уверено наляво, след което са започнали неприятностите, причинени от нещо и някой.Най-впечатляващото е, че френската полиция е наблюдавала произшествието буквално в пряк ефир. Над тунела на моста Алма е поставена камера за наблюдение, управлявана непосредствено от префектурата. Дежурните не забелязали нищо подозрително в района през нощта на 31 август 1997 година. Затова и не записали на видеолентата станалото същата нощ. На въпроса Защо?, от префектурата отговарят лаконично: Така се е случило.ПапарацитеРодената на Британските острови Бренда Уелс работела в Париж като секретарка. Вечерта на 31 август 1997 г. тя пътувала от площад Конкорд към Айфеловата кула и буквално била избутана встрани от двама мотоциклетисти. Двамата действали толкова властно и уверено, че жената ги помислила за охрана на някое официално лице. Мотоциклетистите следвали тъмна лимузина, а след тях се носел бързо малък тъмен автомобил.Парижки шофьор, пожелал да остане аномимен, разказва, че черният мерцедес го настигнал при входа на моста Алма. Около автомобила нямало никакви папараци. Мерцедесът влязъл в тунела, когато изведнъж в него нещо ярко избухнало. Таксиджията забелязал, че колата започнала да се мята ту на лявата, ту на дясната страна, сякаш водачът и е ослепял. Франсоа Левистр, бивш наемник от Чуждестранния легион, също бил на мястото на произшествието. Той казва следното: Пътувах по шосето край Сена към тунела Алма. Имаше малко коли. Карах доста бързо - със 110-120 километра в час. Машинално погледнах в огледалото за задно виждане и забелязах фаровете на автомобил, чиято марка не успях да различа. Бях стигнал до центъра на тунела, когато видях друга кола, която също караше по средата на платното и беше плътно следвана от мотоциклет. Изведнъж нещо зад мен избухна ярко, но съвсем не приличаше на фотосветкавица. Аз намалих скоростта и спрях. В тунела ставаха невероятни неща - автомобилът, който беше Мерцедес, се удари първо в лявата страна, после в дясната, а след това още веднъж в лявата. Реших, че става дума за разчистване на сметки между мафиози, защото единият от двамата на мотоциклета изтича до катастрофиралата кола и след като се убеди, че работата е свършена, отново скочи на мотора.Следствието установи със сигурност, че по време на инцидента мотоциклети на папараци не е имало - те идват по-късно на мястото на трагедията. През септември 1999 г. съдът не определи действията на репортерите като престъпни и обвинението срещу деветима журналисти за предумишлено убийство бе снето. Тогава Мохамед Ал Файед, ищец по това дело, пренареди картите си и обвини репортерите в нахлуване в личния живот, което във Франция се наказва със затвор и глоба от 300 хиляди франка (около 43 хил. долара). Освен това бащата на Доди, който гори от желание да отмъсти за смъртта на сина си, смени адвокатите си и повери делото на безумно скъпо вземащите, но изключително опитни Жорж Кежман и Барнар Дартевелю. Закалените бойци от парижките съдилища преобърнаха обвинението така, че през май тази година съдебният следовател Мюриел Жозие поднови разглеждането на делото срещу фотографа Жан Ланжевен. Магистратите обещаха да не се бавят с подновяване на съдебното преследване и срещу другите папараци, участвали в тиражирането на смъртта на принцесата.Но не репортерите са главната цел на Мохамед Ал Файед. Принц Филип (съпругът на британската кралица) е дал заповед за убийството на Даяна и Доди, твърди той в интервю за американското списание Ток. Споделям скръбта на бащата, загубил сина си. Но не съм съгласен принц Филип да бъде обвиняван безсмислено в убийството на Доди и принцесата. А също и мен за уж лошо справяне със задълженията ми, пише в книгата си Историята на бодигарда Тревър Рис Джонс. Фактът обаче, че Джонс е единственият оцелял от катастрофата, с нищо не помогна на следствието. В началото той страдаше от загуба на паметта, а сега... Сега охранителят мълчи.Последната жертваВъзможно е в трагедията на моста Алма да има още една жертва. Къде изчезнаха резултатите от анализа на кръвта на принцеса Даяна, получени в болницата след катастрофата? Слуховете, че лейди Ди чака дете от Доди Ал Файед обиколиха целия свят. Повод за тях даде самата Даяна, която в навечерието на катастрофата заяви пред журналисти: Скоро ви очаква голяма изненада. Лекарите са взели проби за анализ от кръвта на принцесата непосредствено преди операцията. По нейния състав лесно е можело да се определи дали Даяна очаква дете. Но тъкмо това заключение се е загубило. Както впрочем изчезна и цялото медицинско досие на Даяна Спенсър от картотеката на болницата. Неотдавна беше публикувано писмото на анестезиолога Пиер Кори до тогавашния министър на вътрешните работи Жан Пол Шевенман, в което се казва, че принцесата е била бременна от 9-10 седмици. Никой обаче не е потвърдил автентичността на писмото, а самият лекар се въздържа от коментари.Останалото е известно - следствието приключи без резултати. Затова пък съдебният следовател Ерве Стефан, комуто беше поверено разгадаването на трагедията в тунела на моста Алма, направи добра кариера. Той стана вицепрезидент на Парижкия градски съд. И също се старае да забрави делото за смъртта на британската принцеса.

По материал на чуждестранния печат

Facebook logo
Бъдете с нас и във