Банкеръ Weekly

Съдби

МИСТЕРИЯТА НА БЪЛГАРСКИТЕ СПИСАНИЯ

С предстоящата и вече шумно анонсирана поява на пазара на три нови списания общият брой на седмичните и месечните издания от този тип е вече 91, показва справка в каталога на абонаментната агенция Семир ЕООД. От следващия месец своето място на сергиите започва да търси българският вариант на световноизвестната марка Космополитен, издавано от собственика на рекламна агенция Крес Красимир Гергов. Редом ще застане и 1, увеличавайки от едно на две списанията на скандалноизвестните собственици на вестниците Капитал и Дневник. Ще се появи и наследникът на Медия и реклама - Маркетинг медиа, продукт на издателския кръг около главния редактор на Монитор Петьо Блъсков. Бройката може да се увеличи още, ако главният редактор на спряното от Блъсков Медия и реклама Димитър (Джими) Найденов успее да удължи живота му, каквито намерения изрази непосредствено след като излезе последният... засега брой. В негласната, но яростна надпревара за повече издания между собствениците на издателски групи най-добре се представя българското ръководство на германската групировка ВАЦ и собствениците на вестник Сега и съдружници в социологическата агенция Галъп Кънчо Стойчев и Андрей Райчев. Вестникарска група България и РИА ООД издават по пет списания. В 24 000 броя се е отпечатвало списание Паралели към 15 януари, показва справка на медиаагенция Арджент. Тя е специализирана в купуването на рекламно пространство в печатни медии и обслужва много от големите рекламодатели в страната. Според нейни данни, изданието на БТА продължава да бъде най-многотиражното списание в България. На второ място се нарежда списание Блясък с 20 000 броя, а трето е Коса и стил с 19 000 тираж. Съдби е първо извън почетната стълбица с 18 000 броя. Според неофициална информация, между 15 и 40% от периодичните месечни издания не се продават и се бракуват. Твърде любопитен обаче е фактът, че през януари нито един от първенците в класацията на Арджент не попада в челната десетка на интереса на рекламодателите. Водещите 34 списания в страната са получили от реклама общо 902 678 лв. през първия месец на 2002 г., показва мониторинг на социологическата агенция Маркетинг.Медии.Анализи. Според авторите му, в него са обхванати всички издания, чиито рекламни обеми надхвърлят 1000 лв. по цени, обявени в собствените им рекламни предложения. На практика действителните постъпления са значително по-малко, защото изчисленията не вземат под внимание бартерните договори и отстъпките от тарифните цени.Четвъртото по тираж списание Съдби изобщо не попада в изследванията. Бронзовият медалист по тираж Коса и стил е едва на 11-о място в класацията по приходи на Маркетинг.Медии.Анализи с рекламни постъпления за едва 34 795 лева. Лидерът Паралели е още по-надолу - 16-и, с 21 855 лв., а подгласникът му по тираж Блясък е на 13-о място с привлечени реклами за 32 159 лв. през първия месец на 2002 година. Блясък, Паралели и Съдби излизат веднъж седмично, докато Коса и стил е месечно издание. Въпреки че по тираж е едва на осмо място с 11 000 отпечатани броя, най-сериозни са рекламните постъпления на списанието за модерен начин на живот Егоист. То е инкасирало 85 177 лева. Следва Ева, издавано от съпругата на собственика на вестник Монитор Петьо Блъсков, с приход от 73 263 лева. Като прилични могат да се отчетат и постъпленията на Бакхус, което е засега единственото списание на издателите на вестник Капитал. Въпреки че то изобщо не попада в мониторинга за тиражите на Арджент (което означава, че тиражът му е под 4 000 броя), рекламните му приходи за януари са около 20 хиляди лева. Запознати твърдят, че една от кориците от още нетръгналото списание 1 е откупена на зелено от втория мобилен оператор Глобул. По подобен начин неотдавна шефката на най-новото софийско радио Нет Виза Недялкова обяви, че шумната медийна кампания, предшествала старта му, е била предплатена от рекламодатели. Подобно разминаване между предпочитанията на читателската аудитория и интереса на рекламодателите поставя въпроса дали рекламните бюджети не се водят умишлено в грешни посоки. Трудно е да се повярва, че производители и вносители гонят главно специализирани групи потребители, които съставляват основата маса от читателите на списания с професионална или тематична насоченост. Възможно обяснение за този парадокс е фактът, че изследването на рекламния пазар се прави от обвързани с различни медийни и рекламни интереси хора или пък просто е непрофесионално и кампанийно. Впрочев, и манията за медийни империи кара собствениците да се стремят да увеличават броя на изданията, за да експлоатират пазара, прехвърляйки популярността на дадено свое издание върху недъгавия му побратим.

Facebook logo
Бъдете с нас и във