Банкеръ Weekly

Съдби

МИНЕРАЛНИТЕ НИ БАНИ ГИ НЯМА НА ТУРИСТИЧЕСКИТЕ КАРТИ

Известните някога у нас балнеоложки центрове като Вършец, Хисар, Велинград и Девин, предпочитани от интелектуалци и партийци, днес са позагубили лустрото си и трудно се вместват в представите за съвременни и модерни курорти. Всички те са се заели да излязат от забвението, но резултатът от усилията им не е особено обнадеждаващ. Да вземем Вършец. Първата държавна минерална баня там е построена през 1910 година. Дванайсет години по-късно - през 1924-а, в града е построено и първото в България казино. По думите на кмета Йордан Иванов преди 1989-а във Вършец са почивали 200-300 хил. души, и то само през летния сезон, докато през миналата броят на посетителите е бил три хиляди и четиристотин. Общината разполага с едва 400 места за настаняване. Най-луксозен е тризвездният хотел Тинтява, бивш санаториум към Профилактика, рехабилитация и отдих ЕАД. Големите надежди сега се възлагат на германските инвеститори от фирмата Матинсън и ко, зад която стояли финансовата група Алианц и Дрезднер Банк. Компанията възнамерява да започне през следващата година строителството на голям балнеоложки комплекс на площ от 400 дка. Според кмета става въпрос за не по-малко от 150 млн. евро инвестиции. Идеята е пенсионни и здравноосигурителни фондове от Германия и от страните от ЕС да изпращат свои клиенти на почивка в българския курорт.Ивайло Гюров, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция за национална туристическа реклама и информация, пред в. БАНКЕРЪГ-н Гюров, какво, според вас, не достига на българските балнеоложки курорти да са популярни в Европа, а и по света? - Карлови вари и Баден Баден са един много ярък пример за това откъде можем да тръгнем и докъде можем да стигнем. Това е един път, който никак не е лошо да копираме. Мисля, че копирането на добрите примери е хубав начин да си свършиш работата. Вярно е, че и Карлови вари, и Баден Баден са в центъра на Европа и по тази причина достъпът до тях е лесен. Но аз си спомням как изглеждаше Карлови вари през 1990 година. Пътувайки към Германия, ние се изгубихме в едни кошмарни индустриални зони, едни места, които поразително напомняха на Илиянци... Карлови вари невинаги е бил това, което е днес. За да станат и нашите курорти интересни, е необходимо първо да се подобри достъпът до тях. Сега той е изключително труден. Имам предвид най-вече пътищата, които ги свързват с летищата. Транспортът е много важен, особено когато става въпрос за хора, които се нуждаят от лечение. А умеем ли да ги рекламираме?- Самите курортни центрове не присъстват на туристическия пазар като специфичен продукт. Най-добре продаващият се такъв продукт на международните борси е този на Албена по простата причина, че дружеството го развива като алтернатива на морския туризъм. Останалите по-известни и големи курорти просто не го правят. Когато говорим за балнеология все изпускаме да споменем и София, която е създадена като селище заради минералните си води...Искате да кажете, че и София не рекламира минералните си извори?- София въобще не се рекламира, дори и като туристическа дестинация. Разговорът за това започна едва тази година. Каква е причината?- Не е имало кой да направи от курортите ни туристически продукт. Затова, разбира се, има и историческа причина, за която други хора могат да ви разкажат. Аз разсъждавам от маркетингова гледна точка. Това, което пречи балнеологията да бъде продавана, е, че на този вид туризъм се гледа като на медицинска практика. Дори самият факт, че ние използваме думата балнеология, която е специален дял в медицината, ни отдалечава от съвременните изисквания на пазара.Има ли минерални бани у нас, които биха могли да отговорят на тези изисквания?- Съмнявам се. И във Велинград се работи, и в Девин, но става въпрос само за отделни елементи. А нещата са свързани с инфраструктурата, с облика на самия град, с възможностите за забавления... Десетките глезотии, добавени към броя на услугите и процедурите, вдигат цената на туристическия продукт. Тя няма нищо общо с качествата на минералната вода или уникалния микроклимат в дадено селище. Това е смисълът на маркетинга - да направим оценка на възможностите, да си поставим ясни цели, да видим кой ще купи нашия продукт и да го продаваме. Европейските туроператори проявяват ли поне някакъв интерес към балнеоложките ни центрове?- В началото на лятото страната ни беше посетена от представители на няколко американски фирми, специализирани в този вид туризъм. Те коментираха точно болничната среда, която не съответства на изискванията им, лошата инфраструктура и специфичното отношение на хората, които работят в тези центрове. Според американците лекарите не трябва да приличат на лекари. Проблемът на балнеологията в момента е, че остава встрани от предприемаческия и инвеститорския интерес. Природният и търговският ресурс обаче е уникален. Може би това не е лошо, защото ако в тази специфична сфера се включат бизнесмени, които все още трудно се разделят със сенчестото си минало, биха я съсипали. Нещо, което успешно правят такива преродени бандити по морето. Ако пък ние не я развием до две години, ще навлязат чуждестранни инвестиции и ще разработят този ресурс. Може би това също не е лошо. И все пак кои пазари биха могли да заинтригуват тези курорти?- Всички скандинавски страни, които традиционно водят туристи у нас, независимо от предлаганото им качество, Великобритания и Германия. Съединените щати също биха могли да осигурят много туристи. Друг изключително важен пазар са Русия и бившите съветски републики, където на този тип отдих се отделя изключително голямо внимание. В тези държави на балнеолечението се гледа като на нещо изключително важно за здравето. Забележете, големите инвестиции в Карлови вари не са чешки, не са германски, а руски.

Facebook logo
Бъдете с нас и във