Банкеръ Weekly

Съдби

МИЛИАРДЕР С БОЖИЯТА ПОМОЩ

По-скоро камила ще мине през иглено ухо, отколкото някой богаташ да отиде в рая, се казва в Библията, но тази приказка не се отнася за Фридхелм Ло. С Божията помощ предприемачът от германската провинция Хесен е натрупал състояние от един милиард евро. То го нарежда сред стоте най-богати хора във ФРГ.Човек се чувства по-честит, когато дава, нежели когато взема - тази християнска мъдрост повече приляга да бъде житейско мото на Фридхелм Ло. Скромният на вид хесенец с непокорна като четка коса и старомодни пилотски очила достига годишен растеж на своята група от предприятия, за какъвто някои други фирми, регистрирани на борсата, могат само да мечтаят. Помощ за този просперитет на Ло оказва необичайната му фирмена философия: да базира успеха си върху принципите на християнствотоЗаможните хора са застрашени от опасността да загубят почвата под краката си, казва Ло. Той самият се старае винаги да бъде здраво стъпил на земята. Вярвам, че Бог ни води и направлява, продължава бизнесменът. Това му помага да изпълни възложените му задачи. Освен това дълбоко вярващият евангелист Ло, който всяка година прави дарения за благотворителност, основа фондацията Християнски медии и подпомага младежки евангелистки групи.За един християнин е нещо напълно естествено да дава една десета част от доходите си за Бога, казва още Ло. Той призовава и служителите си да дават за благотворителни цели. По Коледа им подарява библията - и на колегите им от турски произход също. Самият Ло бди неотклонно над качеството на продукцията, излизаща от предприятията му, и налага както на себе си, така и на своите работници строги принципи: Ние трябва да бъдем по-добри и по-бързи от конкуренцията. Всекидневно трябва да доказваме на нашите клиенти, че това е така. Онези от служителите на Ло, които не отсъстват - или отсъстват много рядко - от работа, получават поощрителни премии. Услуга за услугае мотото на собственика в този случай. От друга страна, при продължително боледуване фирмената спомагателна каса не се скъпи да отпусне финансови средства. Ло е готов да протегне ръка, винаги когато някой има нужда от помощ.В модерния мениджмънт това се нарича Корпорът Айдентити (Corporate Identity). Този метод действа особено добре в дълбоката провинция. Индустриалната групировка на Ло съумя да превърне неизгодното си местоположение в свое предимство. В регион, развит слабо в структурно отношение, холдингът е най-големият работодател. Ето защо трудолюбивите жители на Северен Хесен държат на фирмената чест, независимо в кое селище работят за Ло - в Херборн, Зиген или Диленбург.... Каквито са шефът и работниците му, такъв е и имиджът на групировката - простичък, но солиден и надежден.Фирменото лого е квадратно, без излишни орнаменти, новите заводски корпуси са с изчистени линии, светли и функционални, продуктите имат дълъг живот и са солидни - както се казва Мейд ин Джърмани (Made in Germany), така както го разбира Фридхелм Ло.Най-големият и най-стар завод на групировката е Ритал, в който се произвеждат кутии за компютрите на Компак и Дел (Compaq и Dell). Други производствени мощности са специализирани в производството на фина ламарина, бронирани каси и телефонни централи за офиси, трети доставят елементи за автомобилната промишленост. Едно нещо обаче със сигурност няма да намерите при Ло: излишества, усуквания, завъртулки. Както днес синът, така навремето и бащата се е занимавал с прозаични, ала полезни и печеливши продукти. Още през 1936 г. Рудолф Ло поема техническото ръководство на фабриката за метални изделия в Зиген като съсобственик и инженер. През 1947 г. той основава в Хайгер малка фабричка, която нарича Хайло. До ден днешен в това производствено звено се правят алуминиеви стълби и дъски за гладене.През 1961 г. са положени основите на командитното дружество Рудолф Ло. Същевременно започва строежът на завода Ритал в Ритерсхаузен. Бизнесидеята на стария Ло е колкото проста, толкова и ефективна: бурната индустриализация води до растяща потребност от включващо-изключващи устройства на производствените инсталации. Те пък трябва да бъдат защитени, като се скрият в кутии с командно табло. Предприятието на Ло е първото в Германия, което пуска такива шкафове в серийно производство.Смяната на поколенията се извършва през 1974 година. Предприятието процъфтява. Първоначално изглеждало, сякаш младият Ло не поема с особено желание бащината фирма. Учението не го интересувало, завършил курс за силнотокови електротехници и после решил неохотно да запише висше образование. И така - без бързане, тихо и незабележимо, Фридхелм Ло поел делата и до ден днешен ги направлява с желязна ръка. От 300 работниците му днес са се увеличили на 9600, оборотът е нараснал от 25 милиона евро на 1.4 млрд. евро. Освен завода Ритал групировката притежава девет други големи дружества.Ло твърди, че годините на спокоен растеж са отминали и вече трябвало да се бори за всяка поръчка. С цел да се спестят разходи за първи път в историята на фирмата се наложило да не бъдат продължавани трудовите договори, които са за непълно работно време. Мъчно ми е - чисто по човешки, споделя Ло. - В крайна сметка винаги съм се стремял да създавам нови работни места. Като се имат предвид християнските му принципи, сигурно е така. Би било погрешно обаче да се смята, че Фридхелм Ло е някакъв богобоязлив добряк. Баща на три деца, кавалер на федералния орден За заслуги, той има и напълно човешки слабости. Неговата страст са старите и новите луксозни возила. В старите автомобили ме пленяват техниката и дизайнът, казва Ло. Когато има време, през уикендите изкарва от гаража някоя кола от колекцията си и потегля по пътищата на околността - за да компенсирам натрупаното напрежение. Преди десет години е реализирал една своя младежка мечта - да участва с джип в ралито Мюнхен - Маракеш.

Facebook logo
Бъдете с нас и във