Банкеръ Weekly

Съдби

МИЛЕН ЦВЕТКОВ ПАДНАЛ В КАПАНА НА МАНДЖУКОВ?

След като се чуха поне десетина вариации (почти всички с политически или рейтингов оттенък) по темата защо Милен Цветков вече не се изявява в сутрешните часове от програмата на Нова телевизия, накрая може би ще се окаже, че изчезването му (освен защото лази по нервите на жълти депутати и на зрителите си от третата възраст) е и по технически причини. Последната и засега най-технократска версия за отсъствието на бившия ку-ку репортер от малкия екран е, че Нова телевизия е допуснала друга телевизия да регистрира търговска марка с името на сутрешния блок Здравей, България. Според хора от Нова неотдавна ръководството й било информирано от колегите си от тръгналата на 3-и март кабелна и сателитна телевизия Би Би Ти, че Здравей, България е регистрирано в патентното ведомство като тяхна запазена марка и че правата за интелектуална собственост на името вече принадлежи на фирма на основния акционер на телевизията Петър Манджуков. Бизнесменът е и член на управителния съвет на Бизнесклуб Възраждане. Според мълвата Манджуков е направил двоен удар, като е регистрирал в патентната служба и още няколко търговски марки, припокриващи се с известни тв заглавия.Не сме запазвали марката Здравей, България и не сме регистрирали като свои други чужди предавания, съобщи за БАНКЕРЪ пресаташето на Би Би Ти Милва Караджова. Нашата телевизия не работи по този начин. Учудена съм, че се разпространяват такива слухове. Караджова каза, че не знае дали между Би Би Ти и Нова телевизия има спор за интелектуална собственост. От офиса на Нова телевизия отказаха да коментират дали сред причините за спирането на Здравей, България са препирни с Манджуков. Човек от ръководството й все пак потвърди, че между двете телевизии е имало спор за интелектуална собственост. Неотдавна председателят на съвета на директорите на медията Силва Зурлева каза, че Милен Цветков ще се завърне на екран, когато телевизията е готова с всички промени в предаванията му. Тя нееднократно обявяваше срок за следващото начало, който обаче не бе спазван.Не съм запозната дали има някакви спорове около името Здравей, България, заяви директорът на дирекция в Патентното ведомство на Република България Вася Германова. Тя допълни, че заинтересованите лица могат да поискат информация по съответния ред, а срокът за даването й е до три месеца. Според Германова спор за марка може да се води не само в Патентното ведомство, а и в Софийския градски съд. В този случай страните не са длъжни да оповестяват действията си в регистъра. По принцип конфликти от такъв характер са често срещано явление - коментира Германова пред БАНКЕРЪ. - Затова винаги съветвам хората, за които търговската марка е важна част от бизнеса, първо да я регистрират, а после да я развиват.Според експертката във ведомството ежедневно постъпват между 20 и 40 искания за регистрация. Годишно кандидатите да узаконят патент са около хиляда, а да получат права над дадена марка - около 4500. Становище дали едно искане има основания, или не ведомството дава за около година. Сто и шестдесет лева струва блокирането на дадено име или словосъчетание заедно със съпътстващото го изображение в една от 45-те категории в Международната класификация на стоките и услугите за регистрация на марки, възприети и от българското патентно ведомство. Марката се запазва за срок от десет години. След като те изтекат, пак срещу 160 лв. регистрацията може да бъде продължена. Ако собственикът й пропусне срока, ведомството пази правата над марката му още шест месеца при двойна такса. Телевизионният бизнес попада в категория реклама, управление на търговски сделки, търговска администрация, административна дейност.Запазването на знака за повече от една категории струва по 20 лв. за всяка следваща. За всякакъв вид бизнес дадено наименование може да бъде приватизирано срещу 1040 лева. Това обаче почти не се прави - коментира Германова - защото практически никой не развива марката във всички възможни дейности и услуги. А според закона губиш права над името за определен вид дейност, ако пет години не го използваш. Всяка сделка между собственик на марка и друго юридическо лице подлежи на регистрация във ведомството. Неотдавна в софийските рекламни среди се заговори, че известната продуцентска къща СИА адвъртайзинг е преотстъпила на водеща млекопреработвателна компания в страната своя марка срещу шестцифрена сума.В България вече немалко фирми превръщат регистрацията на търговски марки в бизнес, твърди Германова. - Като пример в това отношение бих посочила случая с търговската марка на Банка ДСК, около която дълго време се водеше спор. В аналогична ситуация бе и Кинтекс, в момента има проблем с името Кремиковци. Патентното ведомство дава изчерпателна и достоверна информация за картината на пазара чрез своя ежемесечен бюлетин.Ако се окаже, че между Би Би Ти и Нова телевизия наистина има конфликт за интелектуална собственост, то той би трябвало да се разглежда повече като прелюдия към основния спор - коя от двете медии ще стане третата българска национална телевизия. За Нова телевизия отдавна е известно, че се стреми към лиценза й. Все повече се множат индикациите, че и Петър Манджуков има сериозни планове в телевизионния бизнес. Досега най-големите медийни скандали по повод регистрация или загуба на търговски марки бяха свързани с БНТ. След като дълги години утвърждаваше имена като Златният Орфей, Златната антена, Мелодия на годината, след 1989 г. държавната телевизия не успя да задържи собствеността върху имената им и позволи правата им да минат в частни ръце. Неотдавна стана ясно, че и БТА не е запазила името на издаваното от години списание Паралели. От 2003 г. обаче собствеността върху издание с това заглавие принадлежи на телеграфната агенция.ПОХВАТИ:Ако юридическо лице, работещо в България, подаде искане за запазване на търговска марка на територията на страната, то през следващите шест месеца същото наименование и знак се пази на разположение на същата фирма във всички страни, които са ратифицирали т.нар. Парижко споразумение за търговските марки.Най-известните марки в света са защитени в списък. Никой в България не би могъл да регистрира търговска марка, в която присъстват наименования като Мерцедес, Кока-кола и т.н. Не може да се блокира и наименование, която дава конкретна информация за даден предмет на дейност - например новини за медии, банка или кредит за финансова дейност и т.н.На всеки десет години собственикът на марката трябва да подновява правата си над нея чрез подаване на молба и заплащане на такса.

Facebook logo
Бъдете с нас и във