Банкеръ Weekly

Съдби

МИХАЕЛ ШУМАХЕР НЕ Е ЛЕГЕНДА ЗА ЕДИН ДЕН

Не тръгна добре новият световен шампионат във Формула 1 за Михаел Шумахер. Първенецът на планетата не само няма победа в трите досегашни старта - в Австралия, Малайзия и Бразилия, но в последния, на пистата Интерлагас, даже не завърши. Веднага плъзнаха приказки, че Шумахер няма да види титла повече; че и досегашните му трофеи са незаслужени; че винаги е бил толериран; че всъщност не е голям пилот, а качествените болиди на Ферари го бутали отпред... Доста злостен в нападките е германският печат, който се обърна като палачинка в оценките си за довчерашния си кумир. Не други, а немските вестници наричаха сънародника си Гигантът на Ферари, Шуми - юбер алес, Богът на автомобилите, Шуминаторът и т. н. А сега - хули. Тези хули са несправедливи. Независимо дали Шуми пак ще стане шампион, или не, той вече е част от историята на автомобилизма. Име от челните страници на този спорт. Достатъчно е да отбележим само факта, че именно Михаел, а не друг, изравни рекорда от пет световни титли на покойния вече аржентински ас Хуан Мануел Фанджо. Това стана миналата година на френската писта Маникур, с което Шумахер постави още един рекорд - за най-бърза титла в историята. Само от единайсет състезания.Казват, че значимостта на едно или друго събитие може да бъде преценено най-точно от разстоянието на времето. И все пак - гадните атаки срещу пилота подчертават значимостта на постигнатото от него. Шумахер бил фалшив шампион, защото много лесно стигал до първото място. Фанджо е съвсем друга работа - побеждавал е за всички тимове, за които е карал. Има четирийсет и седем победи, а Михаел само трийсет и пет. Той бил станал легенда единствено благодарение на милионите на Ферари. Добре известна е тази теза, но разликата между автомобилния спорт от петдесетте години на миналия век и сегашната Формула 1 може да бъде игнорирана само от слепец. Сегашната конкуренция на пистата не може да се сравнява с онази отпреди двайсет години, камо ли с другата - от доисторическите времена. Самите велики пилоти от миналото признават майсторството на Шумахер и не се и опитват да омаловажават успехите му. А те най-добре знаят за какво иде реч. Дори известният от не толкова далечното минало Джеки Стюарт, който е сред най-безкомпромисните критици на Пилето, говори с респект за многото грешки на Михаел, които са резултат от напрежението. Ето какво казва пък трикратният световен шампион Нелсън Пикет: Повечето победи Михаел завоюва благодарение на мощния си талант, а не заради превъзходство на техниката. Може би на него действително му провървя - Ферари създаде най-добрия болид, но Шуми си заслужи шампанското, защото спечели четири изключително тежки битки през сезона.Признават го и съотборници, и съперници. Интересно е мнението на бразилеца Рубенс Баричело: Фантастичен пилот, който наистина се забавлява зад волана... Чудесно е да карам заедно с него и да мога непрекъснато да се сравнявам с най-добрия. Водещото място на Шумахер не се подлага на съмнение от истинските авторитети във Формула 1. Всеки от тях може да ви каже, че легендите се раждат в онези редки случаи, когато класата на пилота съвпадне с класата на машината. А случаят с Михаел е точно такъв. Това, че никой не можа да му се опре миналия сезон, трябва ли да прави по-некачествен успеха му? Доста показателно е какво каза след рекордната си титла самият Шумахер: Винаги е вълнуващо да побеждаваш. Сто пъти по-вълнуващо е обаче да се бориш със съперника до последния момент, да надделееш в последния кръг. Това запомням завинаги. Останалото, честно казано, се изтрива от паметта ми.За да си осигури безсмъртие, пък и да затвори устата на неприятелите си, Шумахер трябва да вземе поне още една световна титла. Това би сложило окончателно точка на всякакви сравнения с Фанджо. Завързалият се още от началото нов сезон обещава победител след свирепи битки, които, сигурни сме, няма да минат без участието на Шуми. Каквото и да се говори сега за него, трудно можем да си представим Формула 1 без червеното му Ферари. Едно е сигурно - след оттеглянето на германеца от пистата появата на поредната легенда във Формула 1 доста ще се забави.

Facebook logo
Бъдете с нас и във