Банкеръ Weekly

Съдби

МЕРИ ЛОРЪНС - ЖИВАТА ЛЕГЕНДА НА МЕДИСЪН АВЕНЮ

Ако не вярвате, че някога рекламата е била преди всичко забавен бизнес, трябва просто да отворите мемоарите на признатата легенда в този бранш Мери Уелс Лорънс. През 60-те години на ХХ век Лорънс се превръща в първата истински влиятелна жена на Медисън Авеню. В онези бурни времена телевизията се развива като най-съвършеното средство за продажба на всякакви продукти. Агенцията, която Лорънс основава и ръководи - Уелс Рич Грийн (Wells Rich Greene), създава някои от най-запомнящите се телевизионни реклами. Сделките се сключвали по време на приятни обеди в Манхатън и Южна Франция, където Лорънс и нейният съпруг притежавали замък. Тяхната близка приятелка Грейс - принцесата на Монако, се отбивала често, за да омайва клиентите им. Създателката на най-проспериращата за своето време рекламна агенция Уелс Рич Грийн е родена в Охайо през 1928 г. и първоначално има амбиции да стане актриса. Родителите й я записват на уроци по танци и театрално изкуство с надеждата дъщеря им да постигне нещо по-значимо от повечето жени в щата в следвоенните години, чиято единствена цел е да се омъжат за някой местен работник. Едва 17-годишна Мери заминава за Ню Йорк, където учи една година в известното театрално училище Нейбърхуд Плейхаус (Neighborhood Playhouse School of Theatre). Следват две години в технологичния университет Карнеги (Carnegie) в Питсбърг, където Лорънс среща бъдещия си съпруг - студента по индустриален дизайн Бърт Уелс. Той по-късно става художествен директор на Огилви Мейдър (Ogilvy Mather). Когато семейството се връща обратно в Охайо, Мери започва да пише реклами за веригата Маккелвис (McKelvey's). Това е и началото на нейната кариера в рекламата. Следват ангажименти в известни агенции като Маккен-Ериксън (McCann-Erickson), Дойл Дейн Бърнбах (Doyle Dane Bernbach) и Джак Тинкър Партнърс (Jack Tinker Partners). През 1967 г. Мери Лорънс създава своя собствена рекламна агенция, а две години по-късно вече печели по 225 хил. щ. долара годишно, изпреварвайки дори прочутия Дейвид Огилви. Лорънс става най-високоплатената жена в света по онова време и завоюва позицията на доверен съветник на някои от най-известните делови личности. Днешният президент на Форд (Ford) - Хенри Форд II, се обръща именно към нея, когато автомобилната компания търси всякакви начини да се отърве от лошата слава след проблемите със злополучния модел Пинто (Pinto). Какво разрешение предлага Лорънс? Незабравимата кампания Качеството е задача номер едно. За Мери не е проблем да вдигне телефонната слушалка и да продаде някоя своя идея директно на главния изпълнителен директор на Проктър Гембъл (Procter Gamble) например.До 1971 г. сред нейните клиенти вече са имена като Ти Дабъл Ю Ей (TWA), Алка-Зелцер (Alka-Seltzer), Филип Морис (Philip Morris), Проктър Гембъл, Америкън Мотърс (American Motors).Мери Лорънс е призната за една от десетте най-преуспели жени в историята на американския бизнес. През 1971 г. тя получава наградата на Американската рекламна федерация Рекламист на годината. Едно от нейните безспорни оръжия е лекотата, с която убеждава експертите в ползата от поемането на безразсъдни рискове. През 1965 г. например по неин съвет президентът на Браниф Интернешънъл (Braniff International) - Хардинг Лорънс, който по-късно става неин съпруг, боядисва самолетите на своята авиокомпания в ярки цветове. Представянето на цветните джетове привлича повече от триста репортери от различни медии. Рекламата преминава под мотото: Краят на обикновените самолети (игра на думи - от англ. plain plane - обикновен самолет). През 80-те години бизнеспечатът започва да нарича Мери Лорънс Гарбо заради дългите й мистериозни отсъствия от офисите на агенцията. Оказва се, че причината е заболяване от рак на гърдата. Не исках другите агенции да използват този факт и да се опитат да унищожат доверието на моите клиенти, обяснява по-късно Лорънс мотивите си да крие болестта.В крайна сметка обаче Уелс Рич Грийн наистина е унищожена. През 1990 г. Лорънс продава частната агенция, която тогава заема 15-о място по големина в САЩ. Купувач е френската компания Бе Де Де Пе (BDDP). Лорънс обаче не посочва свой конкретен наследник и през 1998 г. агенцията е закрита. Трябваше да вложа част от творческия си талант в намирането на свой двойник, съжалява по-късно бившата собственичка. - Ако бях работила по-упорито по този въпрос, краят можеше да бъде по-различен.

Facebook logo
Бъдете с нас и във