Банкеръ Weekly

Съдби

МЕНИДЖЪРИ В РАСО

ПЕЧАЛБА В ИМЕТО ГОСПОДНЕ, ИЛИ КАК МАНАСТИРИТЕ ОТКРИВАТ КАПИТАЛИЗМАОтец Анселм Билгри е нещо като кръстоска между икономически и финансов министър. Само че резиденцията му не е в лъскавата столица Берлин, а в най-затънтената част на Горна Бавария. Титлата му не е министър, а келар (иконом). Но в манастирската йерархия това означава същото.Манастирът Андекс, известен с живописното си разположение в полите на Алпите и със своята бира Допелбок (Doppelbock), притежава вероятно най-предприемчивия иконом в цяла Германия: отец Анселм е топмениджър. Щом искате, наречете ме предприемач - такъв съм си, независимо с какво се захващам, казва той и приглажда черното си расо на бенедиктински монах.Неговият бизнессекрет е бирата. В началото на 90-те години в консумацията й се получава стагнация, която засегнала и Андекс. Манастирската бира минавала в най-добрия случай за регионален специалитет. Трябваше да противодействаме на тази тенденция. Наложително беше да търсим алтернативи, за да оцелеем, разказва отец Анселм. Днес е налице един нов имидж на продукта - успешна симбиоза от църква, ресторантьорство и култура, споделя икономът: бирата се продава вече и извън региона, а оборотът расте.Доброто име се продава добреОколо пивоварната е изградена фирмена група, състояща се от девет духовници и 200 работници. В този миниконцерн влизат странноприемницата към манастира, бирария и магазинче. Създадено е Култура ООД, което организира симпозиуми и ежегоден фестивал по творби на композитора Карл Орф. Освен това ООД-то издава лицензи на производителите на всевъзможни хранителни стоки, типични за района, срещу заплащане да кичат продуктите си с името на прочутия манастир. Сред тях е сладката горчица от Андекс, произвеждана от фирмата Девелай (Develey), за която се използват синапови зрънца, отгледани в манастирската градина. Щом на етикета пише, че е от Андекс, значи и стоката вътре трябва да е от Андекс, обяснява отец Анселм. Той е преустроил помощното стопанство на манастира на екологична основа. Освен това то доставя екологично чисто брашно на една голяма пекарна в Мюнхен. Най-малкото бебе на отеца е Гастрономия АД - фирма, която движи цяла ресторантска верига и в момента провежда експанзия на територията на ФРГ. Бизнесидеите на иконома сякаш нямат свършване: скоро в подножието на манастирския хълм ще израсне модерен хотел. Ora et labora! (Моли се и работи!) е древна бенедиктинска мъдрост, съгласно която интелектуалният и физическият труд са равнопоставени. Тя е добра основа и за манастирския бизнес през ХХI век. Следват я и постигат значителни икономически успехи много манастири в Германия, Европа и САЩ. Религиозните ордени се отварят за модерни маркетингови идеи и откриват пазара. При това те продължават една дълголетна духовно-икономическа традиция: през Средновековието манастирите са играели ключова роля за разораването на целината в Европа. Дайте на монасите някое блато или дива гора, оставете ги да се потрудят няколко години - и ще видите как там израстват не само красиви църкви, но и кипящи от живот селища, възкликва големият немски писател Теодор Фонтане, възхитен от икономическата мощ на манастирите.Контролирано манастирско качествоДнес в Германия има над 3300 манастира, в които живеят 5700 монаси и 30 000 монахини. Те въртят магазини, хотели, пивоварни и винарски изби, произвеждат козметика, свещи и спиртни напитки, движат селскостопански и занаятчийски предприятия от всякакъв род, а също религиозни издателства и печатници. Във Франция манастирите дори са учредили собствен знак - Контролирано манастирско качество - за своите домашно произведени мармалади, сирена и други храни, за да отбият атаките на имитаторите. Австрийските манастири пък се обединиха в сдружение, чрез което оферират културни и туристически програми. В САЩ монаси и монахини твърдо са се настанили в компютърната област, предлагат онлайн-услуги и създават ИНТЕРНЕТ-страници.Въпреки показната модерност все пак на първо място си остава традицията. Основна цел на религиозните ордени е социално-благотворителната работа: те поддържат манастирски училища, образователни институции, болници, старчески домове, мисионерството в далечни страни. А всичко това съществува благодарение на паралелните икономически дейности. Ръководният принцип на келарите гласи: Колкото по-ефикасно и с повече фантазия се ръководи манастирското стопанство, толкова повече пари ще спечелим за финансирането на същинската ни мисия. От печалбите си Андекс например издържа приют за бездомни в Мюнхен. Излишъците от процъфтяващото предприятие за бутилиране на минерална вода към женския манастир Сестри на милосърдието в Бад Аделхолцен пък отиват за издръжката на подопечните на този орден болници, старчески домове и приюти за сираци.Сестра Теодолинда от Бад Аделхолцен може да съперничи по делови нюх на отец Анселм. Тя има диплома по икономика, а сега оглавява отдел Личен състав на Алпийски извори ООД - една от 15-те най-големи фирми за минерална вода в Германия. Тя има 360 работници и годишен оборот от 80-90 млн. евро. Под тъмносинята роба и снежнобялата забрадка на набожна сестра се крие делова жена със стоманен характер. Тя ръководи с новаторски плам открития през 286 г. извор и дори познава поименно всички работници във фирмата, а фишовете за заплатите им връчва лично всеки месец. Ние сме едно съвсем нормално икономическо предприятие, казва тя. Единствената разлика от светските предприятия е, че 100% от фирмените дялове принадлежат на конгрегацията Сестри на милосърдието.Трябва да стоим с двата крака на земята и да се стремим да припечелим нещо, с което да можем да правим добрини, гласи кредото на енергичната Теодолинда. Тя гледа благосклонно на рекламата и дори сама е участвала в предаване по телевизията, за да пропагандира своята минерална вода.Духовниците хардлайнери критикуват пристрастяването на божите люде към модерния маркетинг. Отец Анселм контрира: Та ние просто си възвръщаме стари терени. Ако се затворим в чистата вяра, ако витаем в някакви възвишени сфери и се върнем към обработването на градинката с гребло, трябва да пуснем кепенците на всички богоугодни заведения, които сега издържаме.

Facebook logo
Бъдете с нас и във