Банкеръ Weekly

Съдби

МЕМОАРИТЕ НА ЕДИН ГЕЙША

Трийсет и шест годишният японец Такаши Тоцука е едновременно психолог, шоумен и компаньон. Преди всичко обаче той е един много зает бизнесмен. Рейджи, както го познават клиентките му, е един от хилядите японци, които си изкарват прехраната, предлагайки забавления на жените. Той обаче е най-известният и най-преуспелият в Токио, където още общо 5000 мъже се занимават с тази странна индустрия, в която вкарват по 600 млн. щ. долара годишно. На Запад хората биха нарекли неговата професия жиголо. В Япония тя се нарича домакин и в най-баналната си форма се упражнява от мъже, които партнират в танците и разговорите на богати вдовици, пътуващи с туристически кораби, а в замяна получават право на безплатен престой на борда. В Страната на изгряващото слънце предлагането на забавления от т. нар. домакини е дискретен, но напълно легален бизнес. Той се заражда в баровете за танци след Втората световна война. В действителност обаче той води началото си още от трети век от новата ера, когато императрица Кимико поддържала свита от 1000 лични прислужнички и неизвестен брой любовници. Работата на един домакин в клуб за развлечения не е лека - едва двама-трима от всеки сто мъже, решили да печелят по този начин, успяват да издържат повече от няколко месеца. Самият Рейджи обаче е в бизнеса от 17 години и вече е истинска национална знаменитост за японците. С помощта на няколко активни участия в най-гледаните телевизионни програми той успява да промени изцяло имиджа на клубовете за забавления. А някога те са били долнопробни кръчми, където проститутките намирали успокоение след работа, днес това са места, където уважавани бизнес дами могат да отидат, за да се повеселят и да погъделичкат самолюбието си. В момента Рейджи притежава два клуба, които му носят приходи от общо 10 млн. щ. долара на година. В същото време той работи като консултант на няколко японски корпорации, нуждаещи се от съвети по отношение на новите измерения на един стар проблем - жените на работното място.Три години трябвали на Рейджи, за да се изкачи до своеобразния връх в професията. Той се измерва чрез парите, които един домакин успява да накара клиентките си да похарчат. В най-успешния си период той прибирал от продажби по 100 000 долара на месец. Четиридесет процента от тях били личната му комисиона. Както често се случва, в началото работата му била доста по-различна. Основните му задължения, преди да научи най-важните неща в бизнеса, били да отговаря на телефонни обаждания, да носи горещи хавлии, да разлива питиета и да пали цигари. В реалния живот на един мъж и на една жена им трябва много време, за да се разберат един друг. А в нашия бизнес трябва да разбереш жената веднага, да се нагодиш към това, което тя иска - обяснява Рейджи. - Най-често прилаганият трик е да покажеш, че си настроен на романтична вълна и да ги слушаш внимателно, докато те изливат чувствата си. Други полезни номера, които помагат на домакините да вършат работата си успешно, са четенето на женски списания, следенето на светските клюки, изучаването на последните модни тенденции и овладяването на изкуството за водене на разговор.Обичайната сметка в подобен вид клубове излиза към 250 долара, но може да отиде и много по-нагоре. Когато една жена плати 2000 долара за бутилка хубаво шампанско или 10 000 долара за бутилка специално бренди, всички домакини от клуба се събират около нея и започват да възхваляват щедростта й. Така те неусетно придумват гостенките си да пилеят купища пари. Когато няколко от клиентките ми са в клуба по едно и също време, аз ги карам да чакат. Раздразнени, те започват да пият. Щом забележа, че бутилката им е почти празна и те са на път да си поръчат втора, аз се появявам на масата им с възможно най-виновно изражение, обяснява тактиката си Рейджи.Това, което вършат момчета като него в Япония, не е нещо невиждано. В Америка баровете отдавна разчитат на специално наети момичета, които да вдъхновяват редовните посетители да пръскат щедро парите си. Нито там, нито в Япония тази работа е синоним на проституцията.Но дори най-добрите компаньони рядко продължават с тази професия повече от десет години. За да оцелее, Рейджи намира изход в разнообразяването на заниманията си. Появява се в няколко нощни телевизионни програми, където съветва мъжете как да си хващат жени, а през 1998 г. отваря първия си клуб - Богове. Спира се на токийския квартал Ропонджи, който се намира на няколко крачки от квартала на червените фенери Кабукичо. Там обаче никой не го чака с отворени обятия. В самото начало клубът му бил обстрелван с куршуми и оттогава Рейджи е принуден да плаща пари на местните престъпни банди, за да си гарантира спокойствие.Когато разпределя задачите между младите си асистенти, Рейджи преценява дали те са подходящи за съответната клиентка. Тя на свой ред след две-три посещения в клуба има право сама да си избере домакин и оттогава да бъде забавлявана само от него. В случай че някой от останалите компаньони се опита да отнеме клиентката на свой колега, той веднага загубва работата си. Няма как - необходими са много строги правила, за да се държат под контрол група амбициозни млади мъже, обяснява Рейджи.Бизнесът на Богове тръгва толкова успешно, че за да посрещне потока от клиентки, предприемчивият японец отваря втори клуб в същия район. За да стимулира допълнително интереса, той решава да загърби традицията всяка клиентка да има постоянен компаньон, смъква цените и се отказва от задължителните в миналото дансинг и музика на живо. За разлика от конкурентите си, той избира по-престижен район, което предопределя типа на клиентелата му. В двата му клуба често могат да се видят групи от делови жени на по двайсет и няколко години, събрали се да празнуват свой общ успех, или старомодно облечени жени на средна възраст, полегнали в скута на някой красив млад мъж. Оставил работата в клубовете в ръцете на свои помощници, днес Рейджи прекарва времето си в срещи с корпоративни клиенти, на които продава ценни съвети. В днешно време японските жени са по-силни отпреди и не приемат традиционните доскоро второстепенни роли, обяснява той на мъжете в Япония. Сред най-привързаните му клиенти например е верига от погребални бюра, която се поинтересувала как може да се помогне на жените, които обикновено надживяват мъжете, да продължат да се чувстват добре. Съветите на Рейджи се концентрират върху дребните детайли - така например той обяснил, че кафе-машината не трябва да се поставя на място, което да кара служителите да обръщат гръб на опечалените вдовици.Колкото до бъдещето, най-новата идея на Рейджи е да лансира козметична линия продукти за мъже. Засега обаче неговият най-голям проблем е свързан с любовта. Наскоро той бил зарязан от приятелката си след осемгодишна връзка и, колкото и странно да изглежда, се затруднява да намери нова. Вече знам прекалено много за жените, признава с въздишка японецът.

Facebook logo
Бъдете с нас и във